عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد:
تقویت تفکر انتقادی در گرو نهادینه سازی فرهنگ پژوهش است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: اگر بتوانیم در دانشگاه فرهنگیان فرهنگ پژوهش و تحقیق را نهادینه کنیم، قدرت تفکر انتقادی نیز تقویت خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان دکتر محمد مظلومی عصر جمعه در کارگاه آموزشی دوره مدیریت فعالیت های پژوهشی نخستین جشنواره ملی نوآوریهای علمی و پژوهشی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان که با حضور کارشناسان پژوهش پردیس ها برگزار شد، اظهار داشت: رسالت اصلی در نظام تعلیم و تربیت آماده کردن افراد برای زندگی در جامعه آینده است و برای این آماده سازی نیاز به تقویت تفکر در افراد وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه اکنون اغلب مسائل با استفاده از تفکر همگرا و واگرا در جامعه حل می شود، افزود: تفکر انتقادی نیز در کتابها وارد شده و دانشگاه ها تلاش می کنند دانشجویانی با تفکر انتقادی و دارای قدرت ارزیابی و تحلیل مسائل تربیت کنند.
مظلومی خاطرنشان کرد: امروز دانشجویان نیاز به اطلاعات علمی ندارند زیرا دسترسی به این اطلاعات در رسانه ها، اینترنت و ... وجود دارد بلکه باید در کلاس های درس، قدرت تفکر انتقادی آنها را افزایش دهیم.
این پژوهشگر از راهکارهای تقویت تفکر انتقادی به تدریس روش تحقیق، انجام کار گروهی و آموزش مهارت نوشتن اشاره کرد و افزود: تغییر شیوه های ارزیابی، به کارگیری انواع روش های تدریس، انتقاد پذیری معلمان و اساتید و ... از دیگر راهکارهای تقویت تفکر انتقادی است.
مظلومی با تاکید بر اینکه تفکر انتقادی از اهمیت بسیاری در دانشگاه ها برخوردار است، عنوان کرد: گذراندن واحد درس روش تحقیق در مراکز علمی ضروری است زیرا بین درس واحد تحقیق و تقویت تفکر انتقادی همبستگی تنگاتنگی وجود دارد.
وی ادامه داد: سواد تحقیق باید در آموزش و پرورش تعریف شود تا مهارت تحقیق در معلمان، دانشجویان، دانش آموزان در تمام سطوح تحصیلی و حتی در مهدکودک ها تقویت شود.
مظلومی با اشاره به نهادینه سازی کار گروهی در بین دانشجویان و دانش آموزان در راستای ارتقا تفکر انتقادی تصریح کرد: کار گروهی موجب خلاقیت و بروز تفکر انتقادی می شود.
وی افزود: معمولا کارهای تحقیقاتی در دانشگاه ها به صورت فردی انجام می شود در حالی که باید برای تقویت تفکر انتقادی امور به ویژه در حوزه تحقیق باید گروهی انجام شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: زمانی تفکر انتقادی ارتقا می یابد که مهارت نوشتن مورد تاکید قرار گیرد زیرا نوشتن در فراگیری مطالب و تقویت قدرت تفکر انتقادی بسیار اثرگذار است.