3. طراحی مدل مطلوب برای آموزش اثر بخش در دانشگاه فرهنگیان
مجری: محمدعلی جوادی بورا
چکیده
هدف اصلی این تحقیق طراحی مدل و شناسایی عوامل تاثیرگذار بر کیفیت و اثربخشی آموزش در دانشگاه فرهنگیان با رویکرد حمایت یاددهنده- یادگیرنده می باشد. این پژوهش از نوع ترکیبی بوده که در دو مرحله با روش کیفی و کمی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکیل از گروه خبرگان آشنا به مسایل آموزشی دانشگاه تربیت معلم، گروه دانشجویان (2200 نفر) و گروه مدرسان و اعضای هیات علمی (60 نفر) بوده که از میان افراد مذکور، 12 نفر خبره با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب و مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شده است. هم چنین از گروه دانشجویان و اساتید و هیات علمی تعداد 328 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب و به پرسشنامه ای که با استفاده از نظرات 12 کارشناس و خبره ساخته شده پاسخ دادند. برای تامین پایایی و روایی ابزار جمع آوری اطلاعات به ترتیب از نظرات متخصصان آموزش از دور و آلفای کرانباخ (94 درصد) استفاده شده است. هم چنین برای روایی مصاحبه از روش همسو سازی نظرات استفاده شده است. پاسخ های دانشجویان با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که 4 عامل، به ترتیب: توسعه منابع و حمایت اعضای هیات علمی، توسعه ساختار برنامه درسی، فرایند یاددهی- یادگیری و حمایت های دانشجویی دارای بیشترین بار عاملی تعیین کننده بوده است. هم چنین نتیجه به دست آمده، با استفاده از تحلیل عاملی نشان دهنده ی مناسب بودن شاخص های برازندگی می باشد. به عبارت دیگر، می توان از این عوامل به عنوان معیاری برای تعیین عوامل کیفیت در دانشگاه فرهنگیان ایران استفاده کرد.
واژگان کلیدی: آموزش اثربخش، کیفیت آموزشی، اثربخشی، دانشگاه فرهنگیان.