در اردیبهشت 1396در شیراز برگزار می شود:
سومین همایش ملی تربیت معلم
به گزارش معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، در راستای تکوین گفتمان تربیت معلم در کشور سومین همایش ملی تربیت معلم با همکاری دانشگاه شیراز و در شهر شیراز در اردیبهشت سال 1396 برگزار خواهد شد. به همین منظور از همه صاحب نظران، اعضای هیات علمی و مدرسان، معلمان، دانشجویان و سایر علاقه مندان برای شرکت در این همایش دعوت بعمل آوردند .
لازم به ذکر است سامانه دریافت مقالات به نشانی HTTP://hmt2.cfu.ac.irفعال شده و آماده دریافت مقالات پژوهشگران محترم می باشد.
اهداف همایش
1) ایجاد فرصت برای تضارب آرا ء، بسط دانش بومی و به اشتراک گذاری تجارب و دیدگاه های صاحب نظران تربیت معلم در سطح ملی
2) ایجاد فرصت برای بازخوانی انتقادی سنت های تربیت معلم در ایران و جهان
3) ایجاد بستر برای سیاست گذاری و برنامه ریزی در تربیت معلم و دست یابی به کیفیت برتر
4) کمک به رسمیت یافتن تربیت معلم به عنوان یک عرصه تخصصی در جامعه ی علمی ایران.
محورهای اصلی همایش
الف) اسناد فرادستی و مبانی در تربیت معلم
- سند تحول بنیادین و تربیت معلم
- نقشه جامع علمی کشور و تربیت معلم
- سند دانشگاه اسلامی و تربیت معلم
- اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم
- سند برنامه درسی ملی و تربیت معلم
- تاریخ تحول تربیت معلم( در ایران و جهان)
- فلسفه تربیت معلم
- رسالت دانشگاه فرهنگیان و آینده تربیت معلم
ب) منشور حقوق شهروندی، اقتضائات تربیت معلم
- منشور حقوق شهروندی و برنامه درسی تربیت معلم
- منشور حقوق شهروندی و روش های آموزشی در تربیت معلم
- آموزش شهروندی، برنامه های غیررسمی و غیرمتشکل تربیت معلم
- منشور حقوق شهروندی و حقوق دانشجویان
- منشور حقوق شهروندی و نقش معلم
- الگوهای آموزش حقوق شهروندی به دانشجو معلمان
ج) آموزش و برنامه های درسی تربیت معلم
- برنامه های درسی در تربیت معلم
- نقش و جایگاه کارورزی و کارآموزی در تربیت معلم
- جایگاه و نقش برنامه های درسی غیررسمی ( انتخابی/ اختیاری) در دستیابی به شایسنگی های معلمی
- جایگاه و نقش برنامه های درسی غیرمتشکل در دستیابی به شایسنگی های معلمی
- تربیت معلم در حوزه های خاص( تربیت معلم چند پایه- تربیت معلم چند موضوعی- تربیت معلم روستایی و عشایری، آموزش و پرورش استثنایی )
- الزامات آموزش فعال و پژوهش محور در تربیت معلم
- قابلیت های بستر مجازی برای تربیت معلم و توسعه حرفه ای معلمان
سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان و دانشجو معلمان
د) تحول و نوآوری در تربیت معلم
- دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک سازمان یادگیرنده
- مدیریت تحول و نوآوری در تربیت معلم
- مدیریت دانش در تربیت معلم
- مفهوم سازی و ایده پردازی در مدیریت، ساختار و تشکیلات تربیت معلم
- نقد و ارزیابی الگوهای پذیرش دانشجو در تربیت معلم
- الگوهای نوین توسعه حرفه ای معلمان( روایت پژوهی- درس پژوهی- اقدام پژوهی)