دکتر مهرمحمدی در نشست مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونان گروه معارف
تربیت دینی به دنبال دین دار شدن یا حاکمیت توام با معرفت آموزه های دینی بر رفتار، گفتار و پندار افراد است
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در نشست مشترک و دوره آموزشی مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونان گروه معارف ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) و خیر مقدم به حاضرین از توفیق حضور در این جمع فاخر ابراز خرسندی کرد و گفت: ابتکار کنار هم قرار دادن مسئولان دفاتر نهاد و معاونان گروه معارف از سوی مسئول نهاد مقام معظم رهبری ابتکاری مبارک و فرصتی ارزشمند برای طرح یک بحث مختصر با مضمون تربیت دینی اخلاقی است.
وی این دو گروه را عاملان اصلی تربیت دینی و اخلاقی در دانشگاه فرهنگیان عنوان و اظهار کرد: این عاملیت در تربیت دینی اخلاقی امری بس حساس و همراه با چالش های گوناگون در عصر جدید است. تربیت دینی و اخلاقی در واقع امری سهل و ممتنع است و شما در صف مقدم این جبهه حساس هستید. البته آحاد کنشگران دانشگاه هم در این جهت وظیفه مند هستند لیکن جمع حاضر ماموریت مستقیم در این عرصه دارند.
دکتر مهرمحمدی با اشاره به اینکه با وجود زمینه و بستر جامعه اسلامی برای فعالیت در این حوزه گفت: نباید تصور کرد که با وجود این بستر با کاری آسان روبرو هستید عرصه تربیت دینی و اخلاقی از دشوارتریت ساحت های ششگانه تربیت معلم است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اصل کیفیت در سیاست های دانشگاه تصریح کرد: با وجود دشواری ها و پیچیدگی های این حوزه، باید به این اندیشید که با چه شاخصی، کیفیت در این عرصه باید اتفاق بیفتد؟
وی ادامه داد دین داری و حاکمیت توام با معرفت دین بر رفتار و گفتار و پندار، نه فقط دین دانی. این معنا از تربیت دینی مساله ای است که تحقق آن برای کل جامعه ما یک حیثیت جوهری دارد، یعنی اگر در آن لنگی و نقص داشته باشیم، در آنچه ممیزه اصلی نظام یا داعیه اصلی انقلاب است که یک داعیه تمدنی و پرچمداری در تاسیس تمدن دینی است خلل و تردید ایجاد می شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: از سوی دیگر باید بپذیریم که در این زمینه در حال حاضر مشکل داریم و لذا باید برای آن چاره اندیشی کنیم.
دکتر مهرمحمدی افزود: ما باید به فراخور مسئولیت مان چاره را در سطح تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان بببنیم و در چنین اجتماعاتی به رایزنی درباره موانع، مسایل و راه حل ها بپردازیم، این سطح از چاره اندیشی البته سطحی موثر هم هست و باید نعمت و فرصت حضور در این جایگاه موثر را قدر دانست که خداوند می فرماید "و اما بنعمه ربک فحدث".
وی چاره سازترین اقدام برای تربیت دینی و اخلاقی دانشجو معلمان را پرداختن به این مهم که چه تصویری از دین و اسلام برای مخاطبان خواهیم ساخت دانست و گفت: تلاش کنیم در عاملیتی که برای تربیت دینی و اخلاقی دانشجو معلمان داریم، یک تصویر لطیف روحانی از دین و دین ورزی به آنان عرضه کنیم، دین سکینه، دین آرامش، دین محبت، دین مهربانی، دین رحمت، دین عشق ورزی، دین وقار، دین متانت، دبن نجابت، دین عقل ورزی، دین صداقت، دین امانت، دین کیاست، نه خدای ناخواسته آن را دین تنگ نظری، حذف، خشونت، سوء استفاده از قدرت، حیله، حرف بدون عمل زدن، دو رویی، ریا و ظاهر بینی کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه تمام خصوصیات مثبتی که باید در ذهن دانشجو معلم از دین شکل گیرد در درجه نخست در شخصیت و منش عاملان تربیت دینی و اخلاقی باید متبلور شود اظهار کرد: اگر اینگونه باشد امید می رود در فضا و عصری که تربیت دینی اخلاقی تبدیل به امری سهل و ممتنع شده است اتفاق مثبت و قابل اعتنایی در این حوزه بیفتد.
دکتر مهرمحمدی در پایان خاطر نشان کرد: اگر در حوزه تربیت معلم اتفاق مثبتی در حوزه تربیت دینی بیفتد انتظار می رود در جامعه بزرگتر نیز چاره ای برای حل مشکلات کلی و آنچه با حیثیت و جوهر انقلاب گره خورده است داشته باشیم.