Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر موسی پور در نشست معاونان گروه معارف و مسئولان نهاد رهبری:

دانشگاه فرهنگیان به اساتید مجتهدی نیاز دارد که فکر و رفتارشان تبلوری از تربیت و آموزنده باشد

دکتر موسی پور معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در نشست و دوره آموزشی مسئولان نهاد رهبری و معاونان گروه معارف پردیس های دانشگاه فرهنگیان ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، حضرت فاطمه الزهرا (س) را نشانه و یادآوری کننده نوعی از معلمی دانست که چندین قرن آثار خود را بجا گذاشته است، شخصیتی که حتی یک درس رسمی را در جایی نداده اما اثر معلمی او تا امروز باقی است و همه ما در پرتو آن بهره می گیریم.

وی اضافه کرد: این اثر گذاری تربیتی با اثر گذاری تربیتی معلمانی که به عنوان شغل به کلاس درس می روند متفاوت است.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با بیان اینکه استاد نقش اساسی در تحول شخصیت و شکل گیری هویت دارد گفت: معلمان کسانی هستند که فرصت برخورداری از این نعمت را پیدا کردند و شرایطی را پیدا کردند تا مانع جاهلانه جان باختن مردم شوند.

وی تصریح کرد: وقتی اساتید به عنوان یک معلم عرفی به عرضه دانش بپردازند و همت خود را برای بیان برهان ها و دانش ها مصروف می دارند باید از اینکه مطالب مورد نظرشان به مخاطب انتقال کامل پیدا نکند مراقبت کنند.

دکتر موسی پور با اشاره به اینکه معلمی عرفی باری به لحاظ دانشی می افزاید ولی به عمل فرد را به دینداری و تغییر هویت نزدیک نمی کند،  اظهار کرد: این نوع معلمی کردن ضمن اینکه کاملا در فرایند های تربیتی به عنوان فعالیت رسمی معمول شناخت شده استمرار و رسمیت دارد و عملی است.

وی همچنین به استاد آموزشی پژوهشی به عنوان نوعی دیگر از معلمی یاد کرد و گفت: این نوع استاد سعی دارد بر آنچه بر دیگران و در دیگران تحقق می یابد مجددا اندیشه کند و از آن راهی بسازد برای عمل آینده خود.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با بیان اینکه معلم پژوهشی لزوما به شیوه شخصی دنبال نمی شود بلکه خود را مورد قضاوت همتایان و صاحب نظران قرار می دهد تا راه بهتری پیدا کند، اضافه کرد: معلم آموزشی و پژوهشی بجای انجام وظیفه به معنای معمول همواره از خود می پرسد آیا عمل من منجر به اثر مورد نظر شد و می توانستم بهتر از آن عمل کنم.

 وی تصریح کرد: اقدام درس پژوهی و استاد آموزش پژوهی آن است که مستمرا بخواهد خود را در آینه دیگران ببیند و جستجو کند و از آثار که در دیگران می گذارد راهی بیابد که قدم بهتری بردارد.

دکتر موسی پور خاطر نشان کرد:  به واسطه چنین نگاهی و  عملی ما در واقع با یک شخص با روش مشخص در موقعیت های مختلف مواجه نیستیم، ما در تدریس با مجتهدان مواجه ایم در هر موقعیت به روشی خاص عمل می کنند تا موثر تر واقع شوند و هر گروه از دانشجویان را در عمل با وضع موجود لحاظ می کنند که ما در دانشگاه به این گروه نیازمندیم.

وی با بیان اینکه نوع سومی از آموزشگری نیز وجود دارد که نه در تلاش اند تا انتقال مطلب کنند و نه حتی در کوشش اند خود بیشتر بفهمند گفت:  این گروه هویتی و تبلوری دارند که تماما آموزنده است عمل آن ها به تمام  معنی معلمی کردن است گفتن و نگفتن و رفتار آنان تبلوری از تربیت و آموزنده است و از شما هم انتظار می رود این گونه باشید.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با اشاره به نوع سوم معلمی به عنوان اساتید راهبر و راهنما  تصریح کرد: این گروه سوم را در عرصه عمل دانشگاهی نه به عنوان استاد بلکه به عنوان راهبر و راهنما  پیروان واقعی پیامبر (ص) بنامیم و مشی آنها را مشی پیامبری قلمداد کنیم که چیزی جز آموختن نیستند و همه فکر و فعل آنها آموزنده است.

وی  نیاز دانشگاه را به اساتید راهنما و راهبر عنوان و اظهار کرد: شما نه مدرسانی هستید که بگوییم خوب بیاموزیید و نه استادان که بخواهیم از طریق پژوهش کار را بهبود ببخشیم بلکه انتظار است مرشدی، رهبری و پیامبری کنید تا در عرصه دانشگاه فرهنگیان دانشجویان با پیروی از شما به جایی برسند که مناسب خواهد بود.

دکتر موسی پور فراهم کردن چنین امکانی را نیازمند جذب اساتید شایسته دانست و گفت: همچنین در این راه باید از کیفیت فعالیت های تدریس یکدیگر ارائه بازخورد بدهیم از جنس امر به معرف و بازخورد بگیریم از جنس کمک در بهبود عمل.

وی بر تبادل تجربه و استفاده از فضای مجازی برای این امر تاکید کرد و افزود: همچنین می بایست ایجاد امکان بالندگی دائم اعضای هیئت علمی فراهم شود.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ادامه داد: ما همگی باید در دانشگاه فرهنگیان نیاز به طور مستمر سیاست های سازمانی و دانشگاه را برای اقامه کیفیت مورد نظر قرار بدهیم.

وی با اشاره به اینکه آنچه باید ظهور پیدا کند در ارتباط با دانشجویان است گفت: دانشجو باید حس کند و مطمئن شود شما می توانید نقش راهبری و مرشدی داشته باشید.

دکتر موسی پور در پایان  ابراز امیدواری کرد: این نشست بتواند فرصتی برای عمل بهتر همه در دانشگاه فرهنگیان پدید آورد.