از سوی دکتر مهرمحمدی در سیزدهمین اجلاس مدیران استانی دانشگاه در بوشهر مطرح شد:
اولویت ها و حوزه های تمرکز دانشگاه فرهنگیان در سال 96
دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در سیزدهمین اجلاس سرپرستان مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان ها که 13 و 14 اسفند در دانشگاه فرهنگیان بوشهر برگزار شد به تشریح حوزه های اولویت ها و تمرکز های این دانشگاه در سال 96 پرداخت.
وی طرح موضوع اولویت های سال 96 دانشگاه با مدیران را در راستای تقویت حس مالکیت و تعلق به دانشگاه عنوان و گفت: پدیده حس مالکیت نقش شناخته شده ای در تعقیب احتال توفیق مقوله هایی است که قرار است در یک سازمان اتفاق بیفتد و از جنس تغییر است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه افزود: برنامه راهبردی به عنوان سند بالادستی دانشگاه بر اولویت ها سایه می اندازد، ما باید در چارچوب آن بتوانیم به شکل هدفمند تر منابع محدود دانشگاه را به مصرف رسانده و از طریق بودجه و منابعی که در اختیار داریم به مسائل فوری دانشگاه و مسائل نیازمند توجه جدی تر اهتمام ورزیم.
سرپرست دانشگاه، توسعه تولید محتوای الکترونیکی و توسعه اجرای آموزش های مجازی و ترکیبی برای جوامع هدف را محور نخست اولویت ها دانست و اظهار کرد: آموزش الکترونیک یکی از شاخص های نظام های آموزشی پیشرو است و اینکه با چه کیفیتی از آموزش الکترونیکی استفاده می شود اهمیت فراوان دارد.
وی با بیان اینکه در رتبه بندی دانشگاه ها استفاده از آموزش الکترونیک جایگاه ویژه ای را داراست، بر اهتمام جدی دانشگاه در این خصوص تاکید و تصریح کرد: با وجود گذشت چند سال هنوز هیچ اتفاق قابل ذکری در این حوزه صورت نپذیرفته و میزان اهتمام و توجه استادان به این حوزه و استفاده از محتوای الکترونیک بسیار ناچیز بوده است.
دکتر مهرمحمدی با اشاره به ضرورت ترغیب استادان به استفاده از سامانه های آموزش الکترونیک افزود: هم اساتید ما با تولید محتوای الکترونیک میتوانند درس های خودشان را با کیفیت بهتری ارائه دهند و هم براساس اولویت ها و در سطح کلان دانشگاه باید به سمت تولید محتوی الکترونیک برای درسهایی که تعداد استاد واجد شرایط کافی هم نداریم برویم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان محور دوم اولویت ها را استقرار کامل ساختار جدید برشمرد و ادامه داد: در سال 95 تلاش شد تا ساختار جدید در ستاد و صف عملیاتی شود، تردیدهایی در برخی ابعاد ساختار وجود دارد مانند مدل استقرار گروه های آموزشی و یا برخی تغییرات در تاپ چارت دانشگاه که می بایست این موارد تعیین تکلیف شود.
دکتر مهرمحمدی زمینه سازی برای اجرای طرح جامع آموزش را سومین اولویت دانشگاه عنوان و بر اجرای آن در مراحل بعدی پذیرش دانشجو در سال 96 تاکید کرد.
وی با اشاره به حساسیت و اهمیت این موضوع آن را از دستور های بحث اجلاس مدیران عنوان و تصریح کرد: در این نشست معاونت آموزشی درخصوص طرح جامع آموزش توضیحات لازم را ارائه خواهند کرد تا بتوانیم زمینه های اجرای این طرح را که شرایط دانشگاه را به طور جدی تغییر خواهد داد و موانع جدی ارتقا کیفیت را از سر راه بر خواهد داشت فراهم کنیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه کثرت غیرقابل توجیه محل های مجری رشته ها سبب شده است ما نتوانیم خدمات خود را به شکل کیفی ارائه کنیم، اضافه کرد: توزیع رشته محل ها بر طبق موازین و استانداردهای عقلانی و عینی انجام می شود.
وی بر نهضت ترجمه و تولید دانش بومی در حوزه میان رشته ای آموزش و تربیت معلم به عنوان چهارمین اولویت و دغدغه مهم دانشگاه تاکید و اظهار کرد: در حوزه دروس علوم تربیتی موضوعی یا PCK باید در این دو جبهه برای رفع این دغدغه جدی حرکت کنیم.
دکتر مهرمحمدی انتقال دانش انباشته شده ورای مرزها در حوزه آموزش و بهره مندی از دستاوردهای جوامع دیگر، در حوزه PCK با توجه به نهضت ترجمه از کشورهای دارای نظام آموزشی پیشرفته را یکی از راهکارها دانست و گفت: در چارچوب نهضت ترجمه در سال 95 حرکت های مختصری صورت پذیرفت ولی درسال 96 می بایست شاهد اتفاقات مهم تر و دستاوردهای محسوس تری در این خصوص باشیم.
وی جبهه دوم حرکت دانشگاه را تولید دانش بومی در حوزه آموزش معرفی و تصریح کرد: حوزه PCK حوزه ای است که دارای حساسیت های فرهنگی و نوعی وابستگی به زمینه های اجتماعی و فرهنگی جوامع نیز هست لذا نباید کار تولید دانش بومی آموزشی تعطیل شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان باید سرآمد تولید دانش آموزش در کشور باشد خاطر نشان کرد: به طور کلی آموزش پژوهی باید دغدغه اصلی تولید دانش به دست استادان در دانشگاه فرهنگیان شود.
دکتر مهرمحمدی از پنجمین اولویت دانشگاه با عنوان بهبود شرایط کاری استادان و هیئت علمی تطبیقی و فراهم کردن رضایت شغلی برای استادان یاد کرد و گفت: واقعیتی که وجود دارد نارضایتی اساتید در دانشگاه است، استادان از مجاری مختلف برای احقاق حق خود تلاش کرده اند و ما نیز بر مسئله مهم رضایت شغلی اساتید هم کلام هستیم؛ اقداماتی در این زمینه انجام شده است و می بایست ادامه یابد.
دکتر مهرمحمدی در ادامه بر توسعه کتابخانه ها و منابع به عنوان یکی دیگر از اولویت های دانشگاه تاکید و اظهار کرد:توسعه کتابخانه ها ازسال 95 شروع شد و اقدامات و تلاش هایی در این زمینه نیز صورت پذیرفته است.
وی با اشاره بر اهمیت فرصت های حضور دانشجویان در مراکز و پایگاه های علم اندوزی که آرام و دلنشین و برخوردار از امکانات لازم باشد گفت: ما این فضای مطلوب را در اکثر پردیس ها و مراکز خود نمی بینیم و دانشگاهی که از نظر فیزیکی و امکانات و تجهیزات دارای کتابخانه های خوب نباشد را نمی توان دانشگاه نامید. کتابخانه یک دانشگاه است و در این زمینه می بایست سنگ تمام گذاشت.
سرپرست دانشگاه بر تولید منابع آموزشی ویژه برنامه های درسی جدید با توجه ویژه بر سیاست چند تألیفی تاکید و بر اهتمام معاونت پژوهشی و آموزشی و واگذاری منبع آموزشی به شکل باز و برون سپاری به اساتید ابراز امیدواری کرد: بتوانیم برای یک درس بیش از یک کتاب در اختیار دانشجو قرار دهیم که خودنشانی از آزادی آکادمیک است.
وی با بیان اینکه باید تولید مواد آموزشی سیاست گذاری شود خاطر نشان کرد: وضعیت کنونی ما وضعیت مناسبی نیست و دانشجویان از منابع آموزشی گلایه دارند، باید هر چه سریعتر گام هایی در این زمینه برداشت و این نقیصه را برطرف کرد.
دکتر مهرمحمدی ظرفیت سازی برای پذیرش دانشجو با روشهای موسوم به 2+2 یا برون سپاری که در برنامه راهبردی تصریح شده است را از دیگر اولویت ها عنوان کرد و گفت: کاری که قرار است توسط خود دانشگاه در تربیت نیروی انسانی صورت گیرد با روش های مختلف انجام می شود با پذیرش 78هزار دانشجو و سالانه حدود 34 هزار نفر دانش آموخته تحویل آموزش و پرورش می شود.
وی با اشاره به به نیاز گسترده ت آموزش و پرورش به نیروی انسانی افزود: برای مابقی نیاز می بایست به فکر مدیریت و تامین باشیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: خوشبختانه در این زمینه از سوی حوزه معاونت آموزش کمیته ای آغاز به کار کرده است و امیدواریم در این زمینه شاهد امضاء تفاهم نامه با وزارت علوم تحقیقات و فناوری باشیم.
وی همچنین با اشاره بر ضرورت فعال سازی مجتمع های آموزشی وابسته به پردیس ها گفت: فلسفه مجتمع های آموزشی روشن است و هرچه این اتفاق زودتر رخ دهد بهتر است، امیدورایم در سال 96 قدم های خوبی در این زمینه برداشته شود فعال سازی مجتمع های آموزشی نیز باید در نیم سال اول سال96 این اتفاق بیفتد.
دکتر مهرمحمدی اجرای طرح کارنامه سلامت دانشجویان را اتفاقی زیر بنایی و مهم در عرصه تربیت معلم بویژه در دانشگاه فرهنگیان نسبت به دانشگاه های دیگر برشمرد و اظهار کرد: اهتمام معاونت دانشجویی در اجرای این طرح، نیازمند مراقبت های ویژه و فرهنگ سازی است، با توجه به اهمیت موضوع سلامت در تربیت معلم نباید این مقوله از کانون توجه ما در سال 96 خارج شود.
وی بالندگی و توانمند سازی را از اولویت های بسیار مهم دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: توسعه تحرکات ناظر به توانمندی سازی نیروی انسانی دانشگاه در ابعاد مختلف باعث دلگرمی است و این مهم نباید هیچگاه از دستور کار خارج شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیا تاکید بر موضوعات و سوژه هایی مانند اخلاق سازمانی، بهبود رفتار سازمانی و مدیریت محیط های چند فرهنگی را از نیازهای فوری دانشگاه در سال 96 دانست که باید در دستور کار قرار گیرد و افزود: آیین نامه های اصلی وزارت علوم متاسفانه ملکه ذهن ما نیست و باید این آیین نامه ها و همچنین منشور شهروندی دولت تدبیر و امید برای همکارانی که باید بیشتر درگیر آن هستند در دستور کار قرار گیرد، همچنین برای سند دانشگاه اسلامی آنچنان که باید تدبیر نشده و مورد استفاده قرار نگرفته است.
وی دیگر اولویت دانشگاه را درآمدزایی و ایجاد تنوع در منابع دانشگاه عنوان و بر جلب و جذب مشارکت دستگاه های دولتی و غیر دولتی تاکید و تصریح کرد: به رغم اینکه نتوانستیم توفیق آنچنانی در این خصوص پیدا کنیم اما در سال های آتی گریزی از درآمدزایی یا مقاوم سازی اقتصاد دانشگاه با توجه به پیام اقتصاد مقاومتی نداریم.
دکتر مهرمحمدی اضافه کرد: یکی از اقدامات در این زمینه فعالسازی مجمع خیرین در سال 96 خواهد بود. همچنین در خصوص تاسیس بنیاد خیریه تربیت معلم شرکت های دانش بنیان توسط اساتید باید تمهیداتی اندیشیده شود.
وی ایجاد تحرک پژوهشی در درون دانشگاه و توسعه پژوهش های تربیت معلم در دیگر دانشگاه ها را از محور های اولویت در دانشگاه فرهنگیان برشمرد و گفت: متاسفانه نشانه های این بی تحرکی را فراوان داریم. دلیل اصلی این امر نگرانی های اساتید می باشد که باید برطرف شود. اگر به شرایط کاری در استان ها توجه بیشتری شود بطور طبیعی اساتید نیز بدین سمت گرایش پیدا خواهند نمود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان همچنین تفویض اختیار بیشتر به مدیران صف را از دیگر مسائل مورد توجه در دانشگاه دانست و بر فعالسازی شوراهای تخصصی و نیز افزایش بودجه های غیرمتمرکز درفعالیت های توسعه ای معاونت های مختلف دانشگاه اشاره کرد و افزود: توسعه کمی و ارتقای کیفی ارائه خدمات دانشجویی با تاکید بر برون سپاری از دیگر سرفصل های کاری دانشگاه است که در این زمینه در حال حاضر در رتبه خیلی خوبی نداریم.
وی تصریح کرد: از آنجایی که دانشجومعلمان شبانه روزی هستند این مسئله در دانشگاه فرهنگیان باید از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.
دکتر مهرمحمدی طراحی و اجرای سیستم حمایت حرفه ای از نو معلمان را به عنوان اولویتی دیگر برشمرد و اضافه کرد: در اهمیت آن نیازی به بحث نیست تنها به این نکته بسنده کنم که در اولین دوره دانش آموختگان ما به خوبی نتوانستیم از آنها حمایت کنیم و بیم آن میرود که اگر از آنان پشتیبانی صورت نگیرد دچار فرسودگی شغلی،استرس و ناکارآمدی شوند.
وی با بیان اینکه اجرای سال تحصیلی پیوسته از گذشته مورد تاکید دانشگاه بوده است خاطر نشان کرد: باید از ظرف تابستان با طیف وسیعتری از برنامه ها و فعالیت ها حداکثر استفاده را برای افزایش میزان دستیابی به شایستگی حرفه ای معلمان داشته باشیم.
سرپرست دانشگاه با اشاره بر ضرورت توجه ویژه به بهسازی خوابگاه های دانشجویی و فعال سازی کمیته های هیئت امنایی استان ها در سال آینده تصریح کرد: استان هایی که هیات امنای خود را فعال کرده اند باید تجربیاتشان را به استان های دیگر اعلام کنند تا از ظرفیت کمیته های هیأت امنای استانی استفاده بیشتر و بهتری شود.
وی در ادامه بر تقویت جایگاه مدیریت های استانی در مجامع تصمیم گیری و تصمیم ساز در سطح استان به منظور اعتلای دانشگاه و به تصویر کشیدن آن به عنوان یک نهاد مهم تاکید و اظهار کرد: تقویت و بهبود شرایط کاری و افزایش کارایی گروه های آموزشی نیز یک اتفاق زیربنایی و ساختاری در دستیابی به شاخص های کیفی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر مهرمحمدی با اشاره به آثار مثبت روحی و اقتصادی توسعه کار دانشجویی بر استفاده از ظرفیت دانشجویی تاکید کرد و گفت: طراحی و اجرای برنامه پردیس سبز-فراهم کردن زمینه تقویت زیست محیطی برای دانشجو معلمان و کاهش هزینه ها در برنامه راهبردی دانشگاه پیش بینی شده و وزارت علوم نیز بخشنامه ای در این زمینه صادر کرده است که باید در سال 96 در قالب طرح منسجمی ادامه یابد.
وی با اشاره بر لزوم ارزیابی بیرونی-عملکرد دانشگاه در دولت تدبیر و امید توسط یک نهاد بیرونی اضافه کرد: این ارزیابی می تواند دستاوردی برای کسانی باشد که در دولت آینده مسئولیت دانشگاه را برعهده می گیرند تا از این گزارش حداکثر استفاده را بنمایند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در تولید برنامه های درسی جدید منطبق با برنامه درسی ملی آن را از اولویت های سال 96 اعلام و اظهار کرد: تولید برنامه های درسی جدید باید در سال 96 اتفاق بیفتد.