حجت الاسلام و المسلمین دادگر در اجلاس مدیران استانی در بوشهر:
دانشگاه فرهنگیان به عنوان زیر ساختی در فرایند انقلابی سازی است
در سیزدهمین اجلاس مدیران استانی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور که به مدت دو روز در بوشهر برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان ضمن تسلیت ایام شهادت بانوی دو عالم صدیقه طاهره(س) به پیشگاه امام عصر (عج) و همه ارادتمندان به اهل بیت (ع) به بیان شخصیت و سیره والای آن حضرت پرداخت.
وی ضمن عنوان انتخاب اسم فرزندان از سوی والدین بر اساس عرف و سنت رایج در جامعه بر انتخاب نام حضرت زهرا (س) از جانب خدای متعال اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا (س) را خداوند متعال تکریم می کند و انتخاب نام آن حضرت از سوی پروردگار نشان از جایگاه ویژه ای دارد و ما می بایست به فضائل، شخصیت وسیره آن بزرگوار توجه بیشتری کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با بیان روایتی از جابر ابن عبدالله انصاری به نقل از پیامبر اکرم مبنی بر اینکه خدای متعال، علی (ع) و همسرش فاطمه (س) و فرزندانش را به عنوان حجت الهی و آنها را درهای علم در میان امت قرار دادند خاطر نشان کرد: خداوند وجود ایشان را قرار داد تا حجت بر امت تمام شود و هر کس بتواند بوسیله آنها هدایت شده و به صراط مستقیم الهی نائل شود.
وی با بیان اینکه در حدیث قدسی نقل شده "خداوند خطاب به پیغمبر (ص) و امیر المومنین می فرماید: اگر فاطمه نبود شما را خلق نمی کردم " ، تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس همین نگاه، عشق و محبت بود که یکی از آشنا ترین پر برکت ترین و پر رمز و راز ترین اسم ها که رزمندگان اسلام در عملیات ها از آن یاد می کردند رمز یا زهرا بوده و انس به حضرت زهرا و ارادت قلبی رزمندگان اسلام به این بانوی بزرگ نیز حاکی از آن است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، در ادامه ابراز امیدواری کرد: خداوند توفیق بدهد که با شناخت بیشتر حضرت زهرا بتوانیم او را به عنوان بهترین الگو که درس های فراوانی برای مردان و زنان دارد بیشتر بشناسیم مرور کنیم و بهره بگیریم.
وی در ادامه به بحث انقلابی گری از منظر رهبر معظم انقلاب و رسالت انقلابی دانشگاه و اینکه دانشگاه در این رسالت انقلابی خود درزمینه تربیت معلم چه باید کند، پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر تاکیدات و انتظارات ویژه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه با توجه به شرایطی که به آن مواجه ایم، نسل جوان ما باید نسل انقلابی باشند، تاکید اساسنامه دانشگاه بر تربیت انقلابی (دانش آموختگان برخوردار از ویژگی های انقلابی) و توجه به مسئله انقلابی بودن، معیارهای انقلاب و ویژگی های انقلابی در راهبردها، ارزش ها و اهداف کلان برنامه راهبردی دانشگاه را از مسائلی دانست که علاوه بر انگیزه مضاعف، تکلیف ویژه ای نیز در بررسی این موضوع ایجاد کرده است.
وی با اشاره به شناخت ریشه های انقلابی گری با توجه به بیانات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: با توجه به فرمایشات حضرت امام (ره) نگاه اعتقادی است که انسان را به میدان می کشد و انسان ها برای آرمان و ارزش های اساسی و محوری است که ایثار و جانفشانی می کنند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در ادامه همچنین به فرمایشات مقام معظم رهبری در تاکید بر حفظ روحیه انقلابی گری در مردم به خصوص در جوان ها به عنوان یکی از مهمترین عوامل تقویت درونی و اقتدار ملی و لزوم گرامی داشتن جوانان انقلابی از سوی مسئولین اشاره کرد.
وی با بیان این پرسش که چگونه ای این مسئله را باید در دانشگاه فرهنگیان دنبال کردو به پیش برد؟ افزود: یکی از مسائل مهمی که باید مورد توجه قرار دهیم پرداختن به مفاهیم انقلابی گری در منظومه فکری مقام معظم رهبری است.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به پژوهش های انجام شده بر روی فراوانی واژه انقلابی گری و چرایی تکرار آن در فرمایشات معظم له خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی انجام شده بیش از 1110 مرتبه از زمانی که رهبر معظم انقلابی به رهبری انتخاب شدند این واژه تکرار شده و در دولت های مختلف، با فراوانی 575 بار در دولت سازندگی، 214 مرتبه در دولت اصلاحات، 196 بار در دولت نهم و دهم و نیز بیش از 125 مرتبه در دولت اعتدال همراه بوده است.
وی ضمن تاکید بر تنوع واژگان و ساحت های متکثر انقلابی گری از منظر رهبر معظم انقلاب، مفاهیمی چون شعر انقلابی، مفاهیم انقلابی، ادبیات، شعار، خشم و صبر انقلابی، انقلابیِ فرسوده، مدیریت و حماسه انقلابی، هنر، مداحی و نهاد های انقلابی، تشکیلات، اسلام، هیئت، فیلم، آهنگ ها، اصول، نظام، احساسات، آرزو ها و شجاعت، انقلابی منفی، انقلاب زدایی، دولت و سازمان انقلابی و... را از ساحت های 46 گانه توزیع واژگانی برشمرد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه در این پژوهش همچنین بر شخصیت شناسی رهبر معظم انقلاب در بیان اصول موضوعه پرداخته شده است، تصریح کرد: بر اساس بررسی های انجام شده از دیدگاه های اساتید و صاحب نظران معظم له، استراتژیستی فرهنگی و توانمند در ایجاد گفتمان و مفهوم سازی، برخوردار از نگاه سیستماتیک و نظام فکری سازگار، دارای پشتوانه تجربی و مدیریت اجرایی است که موجب شده است تا مواضع فرهنگی ایشان در محدوده نظر و صرف ایده نباشد بلکه ناظر بر خلاء ها، نیازها و گره گشایی از معضلات عینی جامعه باشد.
وی اضافه کرد: آرمان گرایی در عرصه برنامه ریزی، و واقع بینی در عمل در نگاه رهبر معظم انقلاب مشهود است، به همین خاطر است که می توان گفت ایشان آرمانگرای واقع نگر هستند.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به تنوع واژگانی که مطرح شده است گفت: بسیاری از این کلمات شان و سبب نزولی دارد و شرایط و دلایلی موجب تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این خصوص شده است که برخی از واژگان عام و برخیخاص، برخی محکم، برخی متشابه (نیاز به تبیین دارد)، برخی ناسخ و یا برخی منسوخ (اکنون مورد توجه نیست) می باشد.
وی محورهای؛ اهداف و مقاصد انقلابی (تحقق اسلام انقلابی، صدور ارزش های انقلابی و...)، ساختار های انقلابی، راهبردهای انقلابی ( استکبار ستیزی، دفاع از مظلوم، جهاد)، ابزارها و وسائط ترویج و تثبیت انقلابی گری (چگونگی ترویج و تثبیت روحیه انقلابی) و شاخص های انقلابی گری را 5 محور کلان مطرح شده مورد تاکید مقام معظم رهبری در باب انقلابی گری و سند چشم انداز بیست ساله را برای تحقق اسلام انقلابی عنوان و بر ضرورت پرداختن دانشگاه فرهنگیان به این مباحث تاکید کرد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در تشریح فرایند انقلابی سازی و چگونگی نهادینه کردن آن، اظهار کرد: برای انقلابی سازی، عنصر انقلابی مسئله مهمی است، همچنین ایجاد زیر ساخت های انقلابی، تشکیلات انقلابی، نهاد های انقلابی، دولت انقلابی و بالاخره نظام انقلابی است و پس از طی این فرایند است که می توانیم ادعا کنیم از یک نظام انقلابی برخورداریم.
وی در ادامه بر تاسیس دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک زیر ساخت انقلابی تاکید کرد.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر در پاسخ به این پرسش که بوسیله چه ابزارهایی می توان انقلابی سازی کرد؟ تصریح کرد: برخی از این ابزار در فرمایشات رهبر معظم انقلاب مورد توجه واقع شده که از آنجمله دیپلماسی، گویندگان، مداحی، هیئت ها، رسانه های انقلابی، شعر و ادبیات است.
وی با بیان اینکه پیش از این نیز در مراکز تربیت معلم رسانه های انقلابی بسیار مورد عنایت بوده گفت: ما احتیاج داریم که در زمینه شعر انقلابی ادبیات و فیلم و آهنگ های حماسی انقلاب کار مناسب تری صورت بگیرد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به وجود استعدادهای و ظرفیت هایی در این زمینه خاطر نشان کرد: در حوزه هنر اساتید این عرصه نباید با مشکلات و مسائلی در این خصوص مواجه باشند و ابراز نگرانی کنند مثلا در زمینه تکمیل موظفی آنها؛، ما میتوانیم با این رویکرد و نگاه از این ظرفیت ها در حوزه تربیت معلم کمک بگیریم.
وی ضمن بیان برخی واکنش ها، دل نگرانی ها و دغدغه های رهبر معظم انقلاب در دولت های مختلف خاطر نشان کرد: ما باید به تذکراتی که رهبری نسبت به پاره ای از رویکردها در دولت ها داشتند و اینکه رویکرد انقلابی گری در برخی مقاطع مورد عنایت بیشتر بوده توجه بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم مسئله تربیت را در دانشگاه مورد توجه قرار دهیم.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر در ادامه به بیان فراز هایی از بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت معلم،مانند تاکید معظم له بر علم، تدین و روحیه انقلابی به عنوان مولفه های اصلی شخصیت معلمان و لزوم سرمایه گذاری مادی و معنوی در بخش تربیت معلم پرداخت.
وی همچنین به نسبت بین انقلابی گری و اسلامی گریی از دید رهبر معظم انقلاب اشاره و اظهار کرد: ایشان تفکیک میان این دو مفهوم و اسلام غیر انقلابی و انقلاب غیر اسلامی را نا ممکن دانستند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی به کار فرهنگی در مناطق غیر شیعی شیعه کردن نیست بلکه تقویت بنیه انقلابی است، تصریح کرد: معظم له شهوات و دنیا طلبی، غفلت از ذکر خدا، عدم تعمق در دین و معارف اسلامی را از عوامل درونی برای برگشت از روحیه انقلابی گری بیان کردند.
وی تحقیر ها، تبلیغ ها، فضا سازی ها، مسخره کردن ها، سوق دادن به سمت و سوی مشخص، سرگرم کردن به مباحث پوچ شبه فلسفی، نفوذ در ارکان تصمیم گیری را از ترفند های دشمنان برای تضعیف روحیه انقلابی گری برشمردند.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر در پاسخ به پرسش اینکه چه راهکارهایی برای تثبیت این روحیه در دانشگاه وجود دارد، افزود: استفاده از شعار در کنار عمل برای حفظ حریم انقلابی، گرامی داشتن جوانان انقلابی برای تاثیر گذاری بر معنویت محیط پیرامونی، پر رنگ کردن شعارهای انقلابی در محیط های دانشگاهی، حرکت های خط شکنانه در محیط های عمومی برای ایجاد فضای انقلابی از راهکارهایی است که در این خصوص می توان از فرمایشات حضرت آقا احصاء کرد.
وی همچنین بر 5 شاخص ممیز انقلابی گری جهت توجه به تربیت انقلابی در دانشگاه تاکید نمود و گفت: پایبندی به مبانی و ارزش های اساسی اسلام و انقلاب، هدف گیری آرمان های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها، پایبندی به استقلال کشور بویژه استقلال فرهنگی و سیاسی، حساسیت در برابر دشمن ونقشه دشمن و عدم تبعیت ازآنها (جهاد اکبر) و تقوای دینی و سیاسی مهمترین شاخص انقلابی گری است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره بر پیشگامان کارهای انقلابی مورد توجه رهبر معظم انقلاب ازجمله شهید تهرانی مقدم در عرصه صنایع موشکی ، شهید کاظم آشتیانی در حوزه سلول های بنیادی، شهید آوینی و مرحوم سلحشور در بخش هنر، شهید احمدی روشن، شهید علیمحمدی و شهید رضایی نژاد به عنوان شهدای هسته افزود: مانیز در تربیت معلم می توانیم با این نگاهدر زمینه تربیت انقلابی کار کنیم .
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری دانشگاه ها را از نهادهایی دانست که باید به صورت ویژه انقلابی بمانند و افزود: مقام معظم رهبری تاکید دارند که دانشگاه و دانشجو باید همواره انقلابی باشند ومسئولان آموزش عالی باید مراقب باشند تا دانشگاه تبدیل به جایگاهی برای واگرایی از مفاهیم و ارزش های انقلاب نشود لذا وجود فضای انقلابی گری،تدین، یاد و نام امام (ره) از الزامات حتمی در دانشگاه است.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با تاکید بر ایجاد فضای مناسب برای حضور دانشجو معلمان در این عرصه ها خاطر نشان کرد: در تعداد قابل توجهی از دانشجومعلمان انگیزه های پاک و خوبی وجود دارد که باید آنان را مانند فرزندان خود بدانیم و انگیزه های انقلابی آنها را تقویت کنیم تا به توفیقات خوبی در تربیت معلم طراز انقلاب اسلامی دست یابیم.
وی با بیان اینکه برای کار فرهنگی صحیح در دانشگاه می بایست فرهنگ انقلابی و فرهنگ اسلامی را مبنای حرکت در برنامه های فرهنگی قرار دهیم تصریح کرد: معظم له استفاده از اردو های مختلط و یا کنسرت های موسیقی در دانشگاه ها را جزو غلط ترین کارها برای تحرک و نشاط دانشجویی دانستند و ما نباید با این کارهای غلط دانشجویان را از گرایش انقلابی، اسلامی، دینی و میل به معنویت دور کنیم.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ادامه اظهار کرد: خطا است گمان کنیم انقلابی تنها از آن کسی یا کسانی است که در دوره حضرت امام (ره) بوده، امروز هم نسل جوان ما می توانند انقلابی باشند، انقلابی بمانند و حرکت کنند و تربیت انقلابی شوند.
وی با بیان اینکه انقلابی گری ضمن داشتن هزینه، صدها برابر آن منفعت دارد، گفت: به عنوان مثال در بحث کمبود نیروی انسانی اگر افراد مومن و انقلابی به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند میتوانند به عنوان بازوان قوی و با نشاط مدیران و مسئولان پردیس ها و مراکز تابعه دانشگاه در میدان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی حاضر باشند.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر در پایان با اشاره بر برخی گلایه های رسیده از استان ها، بر توجه و مراقبت بیشتر در این خصوص تاکید و تصریح کرد: در دانشگاه فرهنگیان که حامی چون رهبر معظم انقلاب دارد نباید واژه های انقلابی و حرف از انقلابی گری و عمل انقلاب متاسفانه مانند برخی دانشگاه های دیگر هزینه داشته باشد.
وی ابراز امیدواری کرد: با اعتقاد، باور، انگیزه الهی، دلسوزی برای راه امام (ره) و مردم، به یاری خدا باید تلاش کنیم در کار سخت، پیچیده و سنگین تربیت معلمان طراز انقلاب و تربیت افرادی دلسوز با انگیزه و وفادار به مردم، انقلاب و امام (ره) موفق باشیم و شرمنده خون شهدا نباشیم.