همزمان با هفته معلم در شیراز برگزار می شود :
سومین همایش ملی تربیت معلم
به گزارش معاونت پژوهش و فناوری، سومین همایش ملی تربیت معلم همزمان با هفته بزرگداشت مقام معلم و هفته آموزش با همکاری دانشگاه شیراز در18 اردیبهشت در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی این دانشگاه برگزار خواهد شد. در این دوره 600 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده رسیده که نسبت به تعداد 470 مقاله در همایش قبلی ، از رشد مناسبی برخوردار بوده است . در سومین همایش علاوه بر 5 سخنرانی علمی، 34 مقاله بصورت شفاهی، 122 مورد در قالب پوستر و انتشار ارایه خواهند شد . اهداف و محورهای سومین همایش معلمی به شرح زیر است :
اهداف
1)ایجاد فرصت برای تضارب آرا ء، بسط دانش بومی و به اشتراک گذاری تجارب و دیدگاه های صاحب نظران تربیت معلم در سطح ملی
2 )ایجاد فرصت برای بازخوانی انتقادی سنت های تربیت معلم در ایران و جهان
3 ) ایجاد بستر برای سیاست گذاری و برنامه ریزی در تربیت معلم و دست یابی به کیفیت برتر
4 )کمک به رسمیت یافتن تربیت معلم به عنوان یک عرصه تخصصی در جامعه ی علمی ایران
محورها :
الف) اسناد فرادستی و مبانی در تربیت معلم
- سند تحول بنیادین و تربیت معلم
- نقشه جامع علمی کشور و تربیت معلم
- سند دانشگاه اسلامی و تربیت معلم
- اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم
- سند برنامه درسی ملی و تربیت معلم
- تاریخ تحول تربیت معلم (در ایران و جهان)
- فلسفه تربیت معلم
- رسالت دانشگاه فرهنگیان و آینده تربیت معلم
ب) آموزش شهروندی، اقتضائات تربیت معلم
- آموزش حقوق شهروندی و برنامه درسی تربیت معلم
- آموزش حقوق شهروندی و روش های آموزشی در تربیت معلم
- آموزش شهروندی، برنامه های غیررسمی و غیرمتشکل تربیت معلم
- حقوق شهروندی و حقوق دانشجویان
- آموزش شهروندی و نقش معلم
- الگوهای آموزش حقوق شهروندی به دانشجو معلمان
ج) آموزش و برنامه های درسی تربیت معلم
- برنامه های درسی در تربیت معلم
- نقش و جایگاه کارورزی و کارآموزی در تربیت معلم
- جایگاه و نقش برنامه های درسی غیررسمی (انتخابی/ اختیاری) در دستیابی به شایستگی های معلمی
- جایگاه و نقش برنامه های درسی غیرمتشکل در دستیابی به شایسنگی های معلمی
- تربیت معلم در حوزه های خاص(تربیت معلم چند پایه- تربیت معلم چند موضوعی- تربیت معلم روستایی و عشایری، آموزش و پرورش استثنایی)
- الزامات آموزش فعال و پژوهش محور در تربیت معلم
- قابلیت های بستر مجازی برای تربیت معلم و توسعه حرفه ای معلمان
سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان و دانشجو معلمان
د) تحول و نوآوری در تربیت معلم
- دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک سازمان یادگیرنده
- مدیریت تحول و نوآوری در تربیت معلم
- مدیریت دانش در تربیت معلم
- مفهوم سازی و ایده پردازی در مدیریت، ساختار و تشکیلات تربیت معلم
- نقد و ارزیابی الگوهای پذیرش دانشجو در تربیت معلم
- الگوهای نوین توسعه حرفه ای معلمان(روایت پژوهی- درس پژوهی- اقدام پژوهی)