در نشست نقد و بررسی کتاب" درتمنای یادگیری" تاکید شد:
یادگیری مهارت معلمی با شنیدن صدای دانش آموزان و انجام فعالیت های داوطلبانه اجتماعی
نشست صمیمانه نقد و بررسی کتاب "در تمنای یادگیری" با حضور نویسنده کتاب دکتر محمدرضا سرکار آرانی استاد دانشگاه ناگویای ژاپن و اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان چهارشنبه 13 اردیبهشت 96 در مرکز آموزش عالی شهید شرافت برگزار شد.
در این نشست ضمن اشاره بر ویژگی های این کتاب و موانع موجود در مسیر طی شدن آموزش در این کتاب، به پرسش هایی در خصوص نقاط ضعف و قوت آن پرداخته شد.
دکتر محمدرضا سرکار آرانی با بیان اینکه برای کاربردی کردن محتوای کتاب در ایران باید در ابتدا طرح مسئله شود خاطر نشان کرد: ما در ورودی اطلاعات (خواندن و شنیدن) خوب کار نمی کنیم و این منجر می شد به اینکه در بیان مقصودمان با مشکل مواجه باشیم.
وی اضافه کرد: برای نقد باید بخوانیم، بسنجیم و سپس تحلیل کنیم.
این استاد دانشگاه با مقایسه مدل برنامه درسی آسیایی ها و ایران گفت: مدل برنامه درسی در کشور های آسیایی بر پایه و مرتبط با آموخته های قبلی و به صورت دایره ای به سمت قله است، اما برنامه درسی در ایران آموخته های پیشین با بعد از آن نسبتی ندارد و به صورت ستونی است.
نویسنده کتاب "در تمنای یادگیری" در خصوص مسائلی از جمله چگونگی تقویت انگیزه برای مدرسه رفتن و تدریس، ایجاد بستر جذاب در رشته هایی مانند ریاضی و فیزیک، تفاوت فرهنگ ایران و ژاپن و چگونگی بومی سازی محتوا و حفظ تکریم دانش آموز با دانشجو معلمان به بحث و گفتگو پرداخت.
وی با بیان اینکه ما در بیان مطالب سفید و سیاه عمل می کنیم تصریح کرد: ما در گفتگو، داشته ها را کمتر می بینیم و بر نداشته هایمان تاکید می کنیم، برای این شیوه تعامل، خروجی سودمندی متصور نیست.
دکتر سرکار آرانی با تاکید بر اهمیت تفکر در بیان اهداف و توقعات افزود: منتظر نباشیم یک نفر همه چیز را سامان بخشد بلکه برای بهبود اوضاع هر کس در هرکجا که ایستاده باید یک قدم به جلو بردارد.
وی در ادامه تصریح کرد: هر فرد در جامعه عنصر توسعه است و برای رشد و شکوفایی، یکایک افراد باید تجهیز و توانمند شوند.
نویسنده کتاب "در تمنای یادگیری" در پاسخ به راهکار مقابله با خطای دانش آموزان ضمن احترام به شخصیت فراگیر اظهار کرد: در برخی موارد می توان ارائه راه حل را از بچه ها خواست و فرصت گفتگو و تصمیم گیری برای رسیدن به نتیجه موثر را به آنان واگذار کرد.
وی با بیان اینکه معلمان باید از مدرسه، محیط و دانش آموزان یاد بگیرند، اضافه کرد: در مدارس صدای دانش آموزان شنیده شود، آنان عناصر تصمیم گیر هستند.
دکتر سرکار آرانی ایجاد ارتباط بر اساس مکانسیم دادن انتخاب و مسئولیت را از شیوه های مطلوب برشمرد و افزود: در مدارس باید از حاشیه پردازی دوری کرد و با تمرین و یادگیری به یک توازن دست یافت.
وی با تاکید بر فرصت حضور در اجتماع برای یادگیری دانشجو معلمان خاطر نشان کرد: دانشگاه فرهنگیان می تواند از انجام فعالیت های داوطلبانه اجتماعی در طول سال به منظور یادگیری دانشجو معلمان استفاده کند.
نویسنده کتاب "در تمنای یادگیری" با بیان اینکه تفکر، یادگیری و نقد کردن بستر فرهنگی را می سازند خاطر نشان کرد: کارورزی برای دیدن بچه ها، مشاهده گفتگوها، خنده ها و کنش و واکنش آنان در محیط مدرسه و یادگیری از بچه هاست.
وی با بیان اینکه این کتاب به مثابه آینه ای است که باید در آن خود را دید اظهار کرد: باید از درون مسائل خودمان و بر اساس ظرفیت ها، راه حل ها را پیدا کنیم.
دکتر سرکار آرانی با بیان اینکه ما آموزشی را می خواهیم که دست، دل و قلب را متعادل کند، تصریح کرد: کسی که می خواند می تواند یاد بگیرد، متفکر شود و نقد کند، و فرد نقاد می تواند خلاق باشد.
وی اجتماعی بودن جامعه ایران را زمینه ای برای گفتگو برشمرد و گفت: در ایران از این زمینه برای سرگرمی استفاده می شود نه برای یادگیری، باید جنس صحبت ها را تغییر داد تا این ظرفیت بستری برای یادگیری باشد.
در ادامه اساتید حاضر در این نشست، بر بررسی آموزش و پرورش در بستر فرهنگی و به صورت تحولی، سودمندی همزمانی تحصیل در دانشگاه و تدریس در مدارس، توجه به رویکرد کتاب، خودیادگیری و همراهی اندیشه و عمل تاکید کردند.
شایان ذکر است کتاب «در تمنای یادگیری» شامل دو بخش است که بخش نخست آن با عنوان «صدوپنجاه سال زندگی...» به کودکی، نوجوانی و... در ایران تا دوران تلاش های آموزشی و اندیشگی در ژاپن می پردازد.
بخش دوم با عنوان کلی اندیشه، هفت گفت وگو را دربر می گیرد که در آنها به دیدگاه ها و اندیشه های ملی و جهانی دکتر آرانی پرداخته شده و کوشش های اندیشگی این پداگوژیست نامدار جهانی را بررسی می کند.