دکتر مهرمحمدی در همایش سرآمدی آموزش در تربیت مدرس:
اهتمام فرابخشی برای رفع چالش های تربیت معلم و استحکام این زیر ساخت توسعه کشور
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، به همت معاونت آموزشی دانشگاه تربیت مدرس در راستای گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش دوشنبه یازدهم اردیبهشت ماه جاری نشست علمی و هم اندیشی آموزش دانشگاهی با حضور صاحبنظران و اساتید مجرب آموزش عالی در سالن اجتماعات شهید مطهری دانشگاه برگزار و دکتر مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان به سخنرانی پرداخت.
در این نشست علمی و هم اندیشی آموزش دانشگاهی که اعضاء هیأت علمی صاحبنظر و مجربی از جمله دکتر توفیقی، دکتر شریعتی نیاسر، دکتر مهرعلیزاده، دکتر مهرمحمدی و دکتر فراستخواه حضور داشتند، دکتر مهرمحمدی به بیان مطالبی با عنوان " تربیت معلم در آموزش عالی ایران: چالش ها و چشم انداز ها" پرداخت.
دکتر مهرمحمدی مساله تربیت معلم را یک مساله ملی و تخصصی دانستکه باید به عنوان یکی از دغدغه های ویژه در اموزش عالی هر جامعه ای مورد توجه و اهتمام سیاستگذاران باشد و خاطر نشان کرد: در ایران بعد از تجارب مختلف این ماموریت به یک دانشگاه به نام دانشگاه فرهنگیان سپرده شده است.
وی چالش اصلی این دانشگاه را مطالبه گسترده خروج از انحصار گرایی در این حوزه ملی و فراهم ساختن زمینه مشارکت سایر دانشگاه ها در امر تربیت معلم برشمرد و تصریح کرد: این مطالبه متضمن حسن استفاده از ظرفیت های آموزش عالی کشور بوده و با ماهیت ملی این ماموریت نیز همخوانی دارد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در پی تاسیس دانشگاه فرهنگیان از منظر مشارکت، نگرانی های زیادی در جامعه آموزش عالی کشور بوجود آمده است که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت مانددر پاسخ به این پرسش که چگونه می توان به این چالش مهم پرداخت و چه چشم اندازی را می توان ترسیم نمود؟ اظهار کرد: به نظر می رسد باید به یک تقسیم کار طبیعی اندیشید که طی آن تربیت علمی معلمان در رشته های مختلف منطبق با مزیت ذاتی دانشگاه ها به آنان سپرده شده و تربیت حرفه ای به مزیت دانشگاه فرهنگیان سپرده شود.
وی در ادامه اضافه کرد: مواجهه سازنده دیگری نیز با این چالش متصور است که همان اتخاذ رویکرد برون سپاری در تربیت معلم تحت لیسانس یا نظارت فرایندی و برآیندی دانشگاه فرهنگیان است.
دکتر مهرمحمدی با بیان اینکه این رویکرد می تواند ضمن به خدمت گرفتن ظرفیت آموزش عالی دولتی و غیر دولتی،به رقابت سازنده در تربیت معلم کشور نیز بیانجامد گفت: در این مدل از مشارکت، دانشگاه های مجری، برنامه مصوب و مورد تایید قرار گرفته در مراجع ذیربط (آموزش و پرورش از نظر نیازها و آموزش عالی از نظر قواعد و استانداردهای برنامه درسی) برای تربیت معلم را به اجرا می گذارند.
وی در خصوص چالش های دیگری پیش روی آموزش عالی معطوف به تربیت معلم به برنامه ریزی درسی و تامین کادر هیئت علمی دارای تخصص در حوزه میان رشته ای آموزش اشاره کرد.
سرپرست دانشگاه در پایان تاکید کرد: با جدی گرفتن این مجموعه از چالش ها و اهتمام فرابخشی به حل و رفع آن ها می توان از نهاد تربیت معلم در آموزش عالی کشور تکیه گاهی برای تحول و تعالی آموزش و پرورش ساخت و بدین گونه مهم ترین زیر ساخت توسعه کشور را استحکام بخشید.
شایان ذکر است در این نشست علمی و هم اندیشی پیرامون بازدارنده های کیفیت آموزش در آموزش عالی ایران، شاخص های استاد سرآمد در آموزش دانشگاهی، زخم ها/ ناخوشی های آموزش دانشگاهی و در نهایت سرآمدی آموزش دانشگاهی به تبادل آراء و تجربیات پرداخته شد.