در همایش علمی و پژوهشی تعلیم و تربیت درپردیس فاطمه الزهرا (س) تاکید شد:
پژوهش و تفکر از ابعاد توسعه حرفه ای معلم
همایش علمی و پژوهشی استان آذربایجان شرقی با حضور دکتر بدری مدیر امور پردیس های استان، دکتر باقری سرپرست پردیس فاطمه الزهرا(س)، اعضای هیئت علمی، جمعی از اساتید، همکاران و دانشجومعلمان پردیس های علامه امینی و فاطمه الزهرا(س) 24اردیبهشت 96 در سالن شهید آوینی برگزار شد.
دکتر باقری سرپرست پردیس فاطمه الزهرا (س)، معلمی را تلفیقی از تخصص و هنر دانست و گفت: مسئولیت رشد همه جانبه ی شاگردان بر عهده ی معلمان است، بنابراین معلم دائما" در تکاپو است تا خودسازی کند و برای پویایی باید یک یادگیرنده ی مادام العمر باشد.
وی با بیان اینکه کسب مهارت های پژوهشی برای حل مسائل پیچیده محیط یادگیری یک ضرورت است، افزود: معلم باید به دانش آموزان شیوه های اندیشه و تفکر را آموزش دهد که در این خصوص با توجه به طرح ها و برنامه های ارزشمند لایه های ستادی این مسئولیت بر عهده ی ماست تا این برنامه ها را عملیاتی کنیم و شاهد کسب موفقیت های عملی دانشجو معلمان باشیم.
در ادامه دکتر بدری مدیر امور پردیس های استان، نیز ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، و قرار گیری در آستانه ماه مبارک رمضان آن را ماه خودسازی و رشد و توسعه رفتارهای یک انسان برشمرد و خواستار ایجاد فضایی معنوی در دانشگاه شد.
وی با اشاره به رابطه ی معلم و پژوهش در بحث توسعه حرفه ای معلمان بر اهمیت نقش معلمی تاکید و اظهار کرد: معلم باید بعنوان یک متخصص آموزش و پرورش انجام وظیفه کند، دانــشِ پژوهــش را کسب کرده و از مهارت های پژوهشی برخوردار باشد و در ایــن راســتا بــر انجــام وظایــف آموزشــی خــود، بــه عنــوان یک پژوهشگر نیــز اقــدام نمایـد.
مدیر امور پردیس های استان، با بیان اینکه در فرآیند آموزش باید ضمن تقـــویت روحیه ی انتقادپذیری در معلمان، روحیه انتقاد کردن و زمینه ی بررسی و تحقیق را در شاگردان به وجود آورد، خاطر نشان کرد: روش های آموزشی با توجه به هدف های غایی و کلی تعلیم و تربیت باید تغییر یابند و به پرورش شیوه تفکر انتقادی در دانش آموزان، به عنوان یکی از هدف های اصلی تعلیم و تربیت، بیش تر توجــه شود.
وی در خاتمه از اساتید گرانقدر دکتر شریتمداری و شهید مطهری(ره) یاد کرد و افزود: آنها معلمان فکور و اندیشمندی بودند که رسالت اجتماعی خود را تا عالی ترین سطح معلمی انجام دادند و با نگاهی واقع بین و انتقادی نسبت به مشکلات جامعه توانستند مفاهیم را به مردم انتقال دهند که این مستلزم پژوهیدن، کاویدن و فکور بودن یک معلم است.
دکتر خدیوی سخنران علمی همایش و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با اشاره بر استراتژی های توسعه حرفه ای معلمی، فلسفه خلقت انسان را یادگیری دانست و گفت: برای زنده ماندن باید یاد بگیریم.
وی در ادامه به اهمیت یادگیری توسعه حرفه ای برای معلمان تاکید و اظهار کرد: کسی که دانش و تجربه ی کافی دارد و بر روش تدریس نیز آگاه است، می داند چه روش ها و فنونی را در کجا و چگونه به کار گیرد تا کلاس کارآمد و اثربخشی داشته باشد.
سخنران علمی همایش در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه که معلم حرفه ای را از سایر معلمان متمایز میکند استفاده ی مناسب و بجا از روش های مطلوب تدریس است.
در ادامه مهندس غفاری دبیر اجرایی همایش ضمن تقدیر و تشکر از مسئولان و دانشجویان شرکت کننده در همایش، گزارشی از مراحل اجرایی و روند برگزاری همایش، محورهای آن، تعداد و نحوه ارسال مقالات ارائه داد.
شایان ذکر است در ادامه همایش مقالات منتخب برای سخنرانی توسط دانشجو معلمان ارائه و از نفرات برتر همایش تقدیر شد.
همچنین در حاشیه همایش دانشجو معلمان و اساتید پردیس علامه امینی از نمایشگاه دست سازه های دانشجو معلمان پردیس فاطمه الزهرا(س) بازدید کردند.