چهار باشلو در چهاردهمین نشست علمی – تخصصی عنوان کرد:
دانش عملی معلم جنبه ضمنی دارد و باید کنش معلم نیز مورد بررسی قرار گیرد
از سری سلسله نشست های تربیت معلم؛ در راستای تکوین گفتمان علمی تربیت معلم چهاردهمین نشست علمی - تخصصی با عنوان "ترسیم نقشه مفهومی دانش معلمان، ماکجا ایستاده ایم؟" به همت معاونت پژوهشی و فناوری سه شنبه 26 اردیبهشت در مرکز شهید شرافت تهران برگزار شد.
در این نشست علمی که با حضور حسینی مدیر پژوهشی گروه مطالعات برنامه درسی تربیت معلم و حسین چهارباشلو پژوهشگر و مدرس دانشگاه برگزار شد، به هم اندیشی و تبادل نظر مفاهیم این حوزه و پاسخ به این پرسش که در حوزه مطالعات برنامه درسی و حوزه تربیت معلم کجا ایستاده ایم؟ پرداخته شد.
چهار باشلو پژوهشگر و مدرس دانشگاه ارائه دهنده این بحث با اشاره به موضوع این نشست بر لزوم و اهمیت ترسیم نقشه مفهومی دانش معلمی به منظور انتقال تمامی رخداد های این حوزه نوظهور اما بسیار مهم به مخاطب تاکید کرد.
وی در ادامه بررسی و تشریح مفهوم شناسی گفتمان دانش معلمی از منظر فوکو، تعریف جامعه دانش عملی معلمان و معرفی نحله های پژوهشی، بررسی جریان های فکری مشروعیت بخش و تحکیم بخش گفتمان عملی دانش معلمی، ترسیم رویکردهای موضوعی پژوهش در ادبیات دانش عملی معلمان و چالش های پژوهش در حوزه دانش معلمان را از محور های اصلی این نشست عنوان کرد.
این مدرس دانشگاه با اشاره بر جریان های فکری مشروعیت بخش و تحکیم بخش گفتمان عملی دانش معلمی، ورود به این حوزه را نیازمند دانش و آشنایی سایر رشته ها از جمله: مبانی مطالعات برنامه درسی، فلسفه، علوم اجتماعی و روانشناسی دانست.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به بیان پژوهش هایی که بر اساس سوال های مهم این حوزه صورت گرفته در خصوص از زمانی که دانش معلم در ادبیات تربیت معلم مطرح شد و دلالت های روش شناسی پرداخت.
چهارباشلو چالش های پژوهش در حوزه دانش معلمان را بیشتر مرتبط با ماهیت دانش معلمان برشمرد و گفت: بررسی ماهیت دانشِ معلمان به دلیل بستر مند بودن، نبود زبان مشترک بین پژوهش گران و ضعف مفهوم سازی دانش معلمان پیچیده و دشوار است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: دانش عملی معلم جنبه صریح ندارد بلکه جنبه ضمنی نیز دارد و باید کنش معلم نیز مورد بررسی قرار گیرد.
این پژوهشگر و ارائه دهنده بحث رویکردهای موضوعی پژوهش در ادبیات دانش عملی معلمان را متاثر از 10 سوال دانست و تصریح کرد: برای دریافت رویکردهای موضوعی به پژوهش در این حوزه پاسخ به پرسش هایی از جمله دانش عملی معلم چیست؟ ماهیت آن چیست؟ محتوای آن؟ این دانش از کجا نشات می گیرد؟ چگونه تکامل می یابد و ساختار آن چگونه است چطوری می توان ارزشیابی کرد و از یافته های دانش معلمان در برنامه درسی تربیت معلم استفاده کرد؟ باید مورد توجه قرار گیرد.
پرسش و پاسخ شرکت کنندگان و اساتید حاضر از دیگر برنامه ها بود.