در استان مرکزی برگزار شد:
نشست تخصصی "کیفیت بخشی برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی"
به منظور کیفیت بخشی برنامه کارورزی، سلسله نشست هایی در سه حوزه دانشجویی، اساتید، معلمین راهنما و مدیران مجری برنامه کارورزی و کمیته استانی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی برگزار شد.
از سری نشست های دانشجویی یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 نشست تخصصی کیفیت بخشی برنامه کارورزی با حضور دکتر احمدی مشاور سرپرست دانشگاه فرهنگیان، دکتر علیمحمدی مسئول کارورزی سازمان مرکزی، دکتر فخاری مدیر امور پردیس های استان مرکزی و همراهی دانشجویان انجام شد.
در ابتدای این نشست، دکتر فخاری درخصوص اهمیت برنامه کارورزی در رویکرد جدید دانشگاه فرهنگیان به سه اصل اساسی جهت تقویت مهارت های حرفه ای اشاره و تصریح کرد: برای تقویت مهارت های حرفه ای لازم است خوب ببینیم، بشنویم و خوب عمل کنیم.
بیان دیدگاه ها و انتظارات دانشجویان پیرامون برنامه کارورزی در حوزه محتوا و اجرا از دیگر بخش های این نشست بود.
در ادامه دکتر احمدی ضمن تبیین برنامه کارورزی و پاسخگویی به سوالات دانشجویان در 4 حوزه کارکرد مدرسه، محتوای برنامه، عملکرد اساتید و کارکرد های دانشجویان بر نقش دانشجویان در برنامه کارورزی تاکید و اظهار کرد: دانشجویان می بایست از اساتید باز خورد بگیرند، دانشجویان دو طرف یک سکه هستند که امروز یاد می گیرند و فردا باید یاد بدهند.
همچنین در نشست های تخصصی اساتید کارورزی و معلمان راهنما و مدیران مجری کارورزی که با حضور دکتر احمدی و دکتر علیمحمدی برگزار شده بود دکتر فخاری ضمن بیان برخی از انتظاراتی دانشجویان از اساتید بر نقش فعال و اساسی اساتید در کیفیت بخشی برنامه کارورزی دارند اشاره کرد.
وی با بیان اینکه دانشجو معلمان در برنامه کارورزی فرایند معلم شدن را طی می کنند خاطر نشان کرد: خطاها و اشتباهات، معلمان ارزشمندی برای یادگیری انسان ها و فرصتی برای اندیشیدن و بازنگری هستند
در ادامه اساتید به بیان دیدگاه ها و پیشنهادهایی پیرامون برنامه کارورزی از جمله: ایجاد مدارس وابسته در دانشگاه فرهنگیان، همانند دانشگاههای علوم پزشکی، شروع کارورزی از ترم دوم، توزیع برنامه درسی در طول دوره تحصیلی، بازنگری و اصلاح سرفصلهای رشته تربیت بدنی، مشاوره و... بازنگری اساسی در برنامه جاری کارورزی پرداختند.
همچنین دکتر احمدی به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص برنامه کارورزی و بازنگری در ابعاد محتوایی و اجرایی مانند بازنگری در سرفصل های رشته تربیت بدنی و مشاوره و ... تهیه کتابچه کارورزی و تهیه دستورالعمل بهره مندی معلمین راهنما و مدیران مدارس از امتیازهای لازم در ارتقاء و رتبه بندی و پیگیری هابرای تهیه بسته های تشویقی پرداخت.
ارائه پیشنهاد به اساتید در خصوص ساده سازی سرفصل ها و محتواها برای دانشجویان ساده کنند و ارائه آن برای تصویب به سازمان مرکزی، انجام کارتولیدی توسط اساتید، تقویت توانایی تحلیل و تفسیر دانشجویان پایان بخش این نشست بود.
سری نشست های تخصصی کیفیت بخشی برنامه کارورزی، نشست کمیته استانی با حضور دکتر احمدی، دکتر علیمحمدی، معاونین اداره کل آموزش و پرورش و اعضای کمیته کارورزی استانی ادامه یافت.
در این بخش نیز در ابتدا دکتر فخاری ضمن خیر مقدم به اعضای کمیته کارورزی استان ب ا اشاره به همدلی و همراهی میان اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان بر عملیاتی شدن برنامه کارورزی در راستای تقویت ارتباط دانشجو، مدیر مدرسه، استاد و معلم راهنما تأکید کرد.
پس از بیان نظرات و دید گاههای اعضای کمیته کارورزی و بررسی اقدامات انجام گرفته در این حوزه از سوی آموز و پرورش مقرر گردید:
1. دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی به دلیل انجام فعالیت های مناسب و قابلیت های بالای این استان، به عنوان پایلوت تهیه مدل اجرایی کارورزی در پردیس های کشور انتخاب شود.
2. اساتید به تشکیل گروههای کوچک برای تولید محتوای آموزشی تشویق شوند.
3. دانشجویان در برنامه کارورزی بر اساس زیست بوم استان ها توزیع گردند.
4. برنامه کارورزی از مدارس و اختصاص تمرکز زدایی شده و بخشی از ساعات آن به بازدید از پژوهش سراها، کتابخانه ها و سایر مراکز فرهنگی و آموزشی و... تعلق گیرد.