فایل صوتی سخنرانی دکتر فاطمی، قابل دریافت در صفحه همایش ها و گردهمایی ها
ضرورت آموزش و انتقال مفاهیم به ساده ترین وجه برای تسهیل در نهادینه شدن امر تربیت
دکتر سید محسن فاطمی، سخنران اولین کنفرانس اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان که در مراسم گرامیداشت هفته بزرگداشت مقام معلم و آموزش در پردیس نسیبه، به ارائه ی سخنرانی علمی تحت عنوان آموزش و پرورش پویا و آثار آن پرداخت، در جمع استادان برتر عضو هیأت علمی این دانشگاه، با استفاده از سیره و آموزه های نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) و استناد به حدیث (الزم نفسک بالتودد)، دوستی و محبت با مردم، بویژه ارتباط کریمانه و رحیمانه ی معلم و استاد را زمینه ساز اخذ تربیت و نهادینه شدن رشد همه جانبه ی دانش آمو
دکتر سید محسن فاطمی، سخنران اولین کنفرانس اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان که در مراسم گرامیداشت هفته بزرگداشت مقام معلم و آموزش در پردیس نسیبه، به ارائه ی سخنرانی علمی تحت عنوان آموزش و پرورش پویا و آثار آن پرداخت، در جمع استادان برتر عضو هیأت علمی این دانشگاه، با استفاده از سیره و آموزه های نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) و استناد به حدیث (الزم نفسک بالتودد)، دوستی و محبت با مردم، بویژه ارتباط کریمانه و رحیمانه ی معلم و استاد را زمینه ساز اخذ تربیت و نهادینه شدن رشد همه جانبه ی دانش آموز و فراگیر برشمرد و افزود: تعمیم این محبت، میان مدیر و کارکنان در یک سازمان، می تواند موجب شور و نشاط و بالندگی و تسریع در رسیدن به اهداف آن سازمان شود.
وی، انعطاف و خلاقیت در روش و آموزش محتوا توسط معلم و استاد را موجب تربیت کامل فراگیران دانست و بر ضرورت تعامل های محبت محور تأکید کرد.
این استاد برجسته دانشگاه های تهران، علم و صنعت، هاروارد و تورنتو کانادا که علاوه بر تحصیلات دانشگاهی و دارا بودن فوق دکترای روانشناسی از دانشگاه هاروارد، مدت ها افتخار تلمذ در محضر علامه جعفری(ره) را داشته و در حوزه های مختلف آموزش و پرورش، صاحب تألیفات متعددی به زبان های فارسی و انگلیسی بوده است، در ادامه سخنان خود، با اشاره به ضرورت برخورداری استاد و معلم از اعتماد و محبت به مخاطب، اصطلاح فلسفی (فاقد شئ) چگونه می تواند (معطی شئ) باشد را مورد توجه قرار داد و افزود: معلمی که از سوء ظن شدید و عدم اطمینان بالا برخوردار است، چگونه می تواند مفاهیم عالی انسانی چون معنویت و تربیت را به دیگران انتقال دهد.
وی، ادامه داد، اینکه می گویند (معلمی، شغل انبیاست) برای این است که انبیا، توان ایجاد دگرگونی در مخاطبان را داشته اند و معلمان نیز بسان پیامبران(ع) باید بتوانند در فرآیند توانمند سازی افراد، یکی از ظرفیت های موجود در مخاطبان را کشف و در نظر بگیرند و آن را پرورش دهند.
دکتر سید محسن فاطمی، ملاحظه ظرفیت ها و ذهنیت های افراد را در برنامه ریزی های فرهنگی ضروری خواند و افزود: بدون در نظر گرفتن این مؤلفه ها، یاد گیری و تربیت امکان ندارد.
وی، در روش انتقال مطالب به فراگیر، روش تسهیل و آسان سازی را هنر معلم دانست و با اشاره به تفسیر آسان سعدی از عبارت(متاع قلیل) بودن دنیا از طریق ذکر حکایت و داستان بازی و دعوای کودکان بر سر گردوی پوک، به روش تربیتی مرحوم مهدی آذر یزدی در تدوین و انتشار سلسله کتب قصه های خوب برای بچه های خوب و آموزش و انتقال مفاهیم به ساده ترین روش اشاره کرد و افزود: معلم باید در نوع ارائه دقت کند.
وی، در پایان خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش به هر میزان که با عقل وحیانی بیشتر مرتبط باشد، تأثیر گذارتر است.
چون که در جان رفت، جان دیگر شود جان که دیگر شد، جهان بهتر شود
شایان ذکر است، فایل صوتی سخنرانی دکتر فاطمی در صفحه همایش ها و گردهمایی ها، قابل دریافت می باشد.