رئیس فرهنگستان علوم در نشست انتظارات جامعه از دانشگاه فرهنگیان:
تربیت زمینه ساز تحقق استعدادهای افراد است
تربیت زمینه ساز تحقق استعدادهای افراد است.
رئیس فرهنگستان علوم با تاکید بر اهمیت حرفه معلمی، گفت: تربیت، تحقق توانایی و استعدادهای افراد جامعه را به دنبال دارد.
دکتر رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پانزدهمین نشست علمی-تخصصی با موضوع "جامعه چه انتظاری از دانشگاه فرهنگیان دارد؟ چرا؟ " با بیان اینکه همیشه با وجود غم و شادی ها در طول دوران زندگی از شغل معلمی که انتخاب کردم، رضایت داشتم، گفت: این شغل را بهترین حرفه می دانم چرا که خواسته یا ناخواسته جامعه به معلم احترام می گذارد و آدمیت با تعلیم تحقق می یابد هرچند نباید استعداد آدمی را نادیده گرفت زیرا بشر مظهر تمامی اسما الهی است.
وی ادامه داد: انسانها در هر عصری اسوه هایی دارند که تعلیم و تربیت ناگزیر به سوی این اسوه ها سوق پیدا می کند. هر دوره تاریخی اقتضائات ویژه خود را دارد و تربیت تحقق و فعلیت بخشیدن به استعداد در این میسر است.
دکتر داوری اردکانی با اشاره به تاریخچه تاسیس دانشگاه در اروپا گفت: دانشگاه محلی است که تمامی علوم در آن آموخته می شود و ما از روزی که دانشگاه و مدرسه عالی داشتیم به شرایط علوم در آن بی توجه بودیم.
رئیس فرهنگستان علوم تصریح کرد: هر موجودی نیازهای زمان خود را درک می کند، امیرکبیر نیز در طول فعالیتش و گسترش امر تعلیم و تربیت با تاسیس دارالفنون به نیازهای زمان خود پاسخ داد اما بی شک نیازهای هر دوره و نیازهای کنونی متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه بعد از دارالفنون دارالمعلم را تاسیس کردیم، افزود: پیش از تاسیس دانشسرا فرانسه چنین مرکزی را داشت که ما برداشتی مثبت از این کشور داشتیم اما باید دید چرا این کار انجام شد و هدف چیست.
دکتر اردکانی داوری با بیان اینکه در زمان های گذشته محصلین بعد از اتمام کلاس ششم به استخدام در نهادهای مختلف درمی آمدند، گفت: در واقع آموزش و پرورش آماده کردن افراد برای استخدام در دستگاه های دولتی را انجام می داد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: از سال ۱۲۹۸ براساس مصوبه مجلس تحصیل همه مورد توجه قرار گرفت در نتیجه نیاز بیشتر به معلم احساس و توجه به تربیت معلم در جامعه ایجاد شد.
وی با اشاره به اینکه در کار معلمی باید به جا و متناسب با نیاز و شرایط کار کرد، گفت: صرفا وضعیت مطلوب علمی تعدادی دانش آموز و دانشجو را نباید به همه تعمیم داد در عین اینکه باید قدر داشته علیمان را بدانیم اما نتیجه گیری از کارها نباید فراموش شود.
رئیس فرهنگستان علوم اظهار کرد: اینکه هر چه بیشتر کار کنیم نتایج بهتری حاصل می شود، در شرایطی نتیجه بخش است که در جهت صحیح باشد در غیر این صورت اتلاف وقت خواهد بود.
دکتر داوری اردکانی تصریح کرد: دانشسرای عالی تاسیس کردیم تا تربیت معلم انجام شود و معلمان با تاسیس دانشگاه به مقام استادی رسیدند حال باید توجه کنیم انتظار جامعه با اقتضای آن یکی است یا خیر در غیر اینصورت آنچه به وجود می آید ارزشی ندارد.
رئیس فرهنگستان علوم بیان کرد: اکنون بچه ها بخش اعظم زمان خود را در مدرسه و با کتاب های حجیم درسی می گذرانند تا نهایتا از کنکور عبور کرده و به دانشگاه برسند که اگر اجزا هماهنگ نباشد کار درست پیش نمی رود.
داوری اردکانی با تاکید بر اینکه جامعه ایده آل باید به توانایی خود پی ببرد، گفت: جامعه باید بداند چه می خواهد و وضع خود را ارزیابی کند در واقع معلمی نگاه در چشم محصل و درک تقاضای او است البته نباید انتظار داشت فقط یک نهاد مانند دانشگاه فرهنگیان به ایده آل های جامعه در امر تعلیم و تربیت پاسخ دهد.