Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر حاجی بابایی در آیین بزرگداشت مقام معلم و هفته آموزش در دانشگاه فرهنگیان:

دانشگاه فرهنگیان، امید آخرت من است.

دکتر حاجی بابایی، صبح امروز پنجشنبه 12/2/92 ، در مراسم بزرگداشت مقام معلم و هفته آموزش و تجلیل از استادان برتر دانشگاه فرهنگیان که در پردیس نسیبه تهران برگزار شد، با تبریک ایام فرخنده میلاد حضرت زهرا(س)، روز زن و گرامی داشت هفته معلم، ضمن تبریک به مناسبت ابلاغ سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش گفت: با این ابلاغ، پرونده نقشه جامع نظام آموزش و پرورش تکمیل شد و امروز آموزش و پرورش دارای نقشه ای جامع است که به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و از

دکتر حاجی بابایی، صبح امروز پنجشنبه 12/2/92 ، در مراسم بزرگداشت مقام معلم و هفته آموزش و تجلیل از استادان برتر دانشگاه فرهنگیان که در پردیس نسیبه تهران برگزار شد، با تبریک ایام فرخنده میلاد حضرت زهرا(س)، روز زن و گرامی داشت هفته معلم، ضمن تبریک به مناسبت ابلاغ سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش گفت: با این ابلاغ، پرونده نقشه جامع نظام آموزش و پرورش تکمیل شد و امروز آموزش و پرورش دارای نقشه ای جامع است که به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و از همه بالاتر به تأیید رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) رسیده است و اگر در کشور قرار است کاری صورت بگیرد، باید بر اساس این نقشه باشد. وی اضافه کرد:  کار تهیه، تدوین ، طراحی و تصویب نقشه جامع آموزش و پرورش 42 ماه به طول انجامید.

وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به تلاش و صرف وقت برای  تصویب برنامه های این وزارتخانه، گفت: دو سال حضور در جلسات برای تدوین این برنامه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی که 8 وزیر در آن عضویت دارند و دیگر اعضای آن را نیز، شخصیت هایی از فرهنگستان ها و حوزه های علمیه تشکیل می دهند حکایت از همت و تلاشی مضاعف در خصوص اهتمام به امر خطیر آموزش و پرورش کشور دارد که به اذعان اعضای این شورا در طول سی سال گذشته، شورای عالی انقلاب فرهنگی این میزان وقت برای آموزش و پرورش نگذاشته بود.

دکتر حاجی بابایی، تحول بنیادین را موجب از بین رفتن نگاه های کوچک و محدود به امر آموزش وپرورش کشور خواند و گفت: برخی آموزش و پرورش را هزینه ای می خواندند، اما باید بدانیم آموزش و پرورش نه تنها مصرف کننده نیست، که نهاد عمومی مولد سرمایه اجتماعی است. وی، با تأکید بر اینکه در سیاست های اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است، گفت: هیچ کس به اندازه رهبر معظم انقلاب( مدظله العالی ) این موضوع را درک نمی کرد تا  زمانی که ایشان فرمودند سند تحول بنیادین را بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت اجرا کنید.

حاجی بابابی، با اشاره به چالش های پیش رو در شکل گیری دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: سه سال کار مداوم همزمان با تدوین سند تحول، برای تشکیل دانشگاه صورت گرفت تا در شورای انقلاب فرهنگی مصوب شد و تصویب اساسنامه آن نیز بیش از یک سال طول کشید. وی افزود: در میان افرادی که چهل سال در کشور، مشغول امر تربیت معلم بودند، بحث های فراوانی صورت گرفت و طرح شش ماهه ی این مباحث در شورای عالی انقلاب فرهنگی، منتهی به ریاست هیأت امنای این دانشگاه توسط رییس جمهور شد، ویژگی منحصر به فردی که تنها در دو دانشگاه تربیت مدرس و فرهنگیان مشهود است.

وی، چالش بعدی را چگونگی اخذ مجوز احیای تعهد دبیری در آموزش و پرورش برشمرد و گفت: این مهم نیز، از طریق پیگیری های لازم در مجلس شورای اسلامی حاصل شد.

وزیر آموزش و پرورش با خاطرنشان کردن فعالیت های صورت گرفته همچون؛ مصوبه ی راه اندازی 64 پردیس، جذب 25 هزار دانشجو، صدور احکام حقوقی در بدو ورود آنان به پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، گفت: همه این موارد، با تلاش و پیگیری جدی صورت گرفت، چرا که باید بنای دانشگاه از آغاز، بنایی تمام عیار باشد.

دکتر حاجی بابایی، با تأکید بر اینکه تحول بنیادین، تنها در آموزش و پرورش و از این طریق شکل می گیرد، افزود: این تحول زمانی محقق می شود که نیمی از دانش آموزان هر کلاس درس، بخواهند معلم شوند.

وی، با اظهار تأسف از تضعیف نام و جایگاه معلم در دو دهه اخیر، گفت: معلمی، کاری خدایی و شغل انبیاست، ولی با کارهایی که امکان داشت صورت نگیرد، این اسم مبارک که خدا آن را تکریم کرده، به اسامی چون "حق التدریس"،" شرکتی"، "قراردادی"، "حجمی"، "کار معین"، "آموزشیار" و ...نام گذاری کردیم.

حاجی بابایی افزود: زنده بودن معلم به عزت اوست، اگر عزت معلم گرفته شد، دیگر چیزی باقی نمی ماند.

وزیر آموزش وپرورش در ادامه، با بیان اینکه جایگاه دانشگاه فرهنگیان، باید از دانشگاه های دیگر برتر و اساتید و کارکنان آن نیز، نسبت به دیگر دانشگاه ها ممتاز باشند، افزود: باید نخبگان جذب این دانشگاه شوند، تا به امروز هم دانشجویانی از رشته خود در دانشگاه های دیگر برای شرکت در آزمون و ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان،  انصراف داده اند.

وی، با تأکید بر اینکه برای تحول بنیادین در عرصه ی تعلیم و تربیت، معلمان که محور این کار بزرگ هستند، نباید دغدغه ای داشته باشند ، گفت: یکی دیگر از پیام ها و سیاست های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ( مدظله العالی)، نظام رتبه بندی معلمان است، معلم باید هیأت علمی باشد، و در واقع، همه معلمان باید هیأت علمی شوند، مهندسی نیروی انسانی یعنی ورود به آموزش و پرورش جزو سخت ترین کارها شود و تنها ورودی به این وزارتخانه و مدارس تابعه، از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت پذیرد.

دکتر حاجی بابایی، تصریح کرد: اگر می خواهیم تحول بنیادین در کشور شکل گیرد، تنها راهش در یک کلمه معلم است، اگر معلم، معلم باشد، امام می سازد. مگر می شود از کسی، حرف اول را خواست، اما او را اول ندانست؟!

وی، با توجه به حساسیت و اهمیت تعلیم و تربیت و وظیفه بزرگ همگانی برای حفظ جایگاه و شأن معلم در جامعه، گفت: پیامبر اسلام (ص) بالاترین درجه تعلیم و تربیت را دارد "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه"، نظام قرآن و تعلیم و تربیت نیز نظام الگویی است، معلمی که به کلاس می رود، دانش آموز باید با تمام وجود او را بپذیرد، باید مثل یک کوه باشد که دانش آموزان به او تکیه کنند و عشق بورزند و همه وجودشان را برای هدایت، به او بسپارند.

وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه هر چه زیبایی در کشور وجود دارد، از آموزش وپرورش سرچشمه می گیرد، منشأ زشتی ها در جامعه را ناشی از فقدان  تعلیم و تربیت و آموزش وپرورش پویا و متعهد دانست وگفت : تحول بنیادین در آموزش و پرورش، یک استراتژی حرکتی است، نظام تعلیم و تربیت نیز باید جایگاه خود را پیدا کند و به سمتی که باید، برود.

وی،  با تأکید بر اینکه تنها از طریق آموزش وپرورش به توسعه همه جانبه می توان رسید،گفت: دانشگاه فرهنگیان در مسیر تحقق تحول بنیادین وظیفه بسیار سنگینی دارد، چون استادان این دانشگاه معلم ساز هستند.

 وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به برخی از برداشت های ناصواب پیرامون مفهوم و مصداق تحول بنیادین خاطر نشان کرد: دانشگاه فرهنگیان امروز، تحول بنیادین نیست، بلکه عامل تحول بنیادین است، مصداق بزرگراهی است که راه اندازی کرده ایم، تلاش کردیم زیر ساخت های تحول بنیادین را فراهم کنیم.

حمیدرضا حاجی بابایی، اظهار امیدواری کرد فصل جدیدی از حرکت در این دانشگاه شکل گیرد و افزود: بی شک کسانی که در تربیت معلم کار کرده اند و پیش از آن هم معلم بوده اند با هیچ کس قابل مقایسه نیستند؛ چون در آموزش و پرورش حرف اول را روش های تدریس می زند که این روش ها کار ساز هم هستند، وی افزود: باید شاهد روزی باشیم که به دانشگاه های دیگر استاد صادرکنیم.

وزیر آموزش و پرورش، از تأسیس دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از با ارزش ترین فعالیت های دوران خدمت خود یاد کرد و گفت: تاسیس دانشگاه فرهنگیان، امید آخرت من است.