مشروح سخنان مشاور رییس جمهور در نشست صمیمی با اساتیددانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی
دکتر نجفی مشاور رییس جمهور ظهر شنبه در نشست صمیمی با اساتید دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی که با حضور معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار و جمعی از منتخبین دوره پنجم شورای اسلامی شهر مشهد در سالن جلسات ساختمان شهید خورشیدی پردیس شهید بهشتی برگزار شد به تبیین ابعاد مختلف سند 2030 پرداخت و گفت:پیشینه سند2030 به قبل از 1990 وزمانی برمی گردد که سازمان یونسکو درصدد تهیه سند آموزش برای همه بود و دراجلاس تایلند موضوعات و اهدافی همچون آموزش کودکان دنیا و...مطرح و در 1999ارزیابی و با مشارکت یونسکو و برخی کارشناسان بین المللی این سند تبدیل به بیانیه اهداف توسعه هزاره و در سال 2000ارائه و از سال 2001 دنبال وموضوع توسعه پایدار به صورت مفصل تردرآن گنجانده شد و مقرر شد کشورها ظرف 15 سال اقدامات مناسبی در راستای توسعه پایدار انجام دهند و از سال 2013 کمیته هایی برای ارزیابی اقدامات دولت ها و برای بررسی اهداف هزاره سوم شروع به کارکرد و در سال 2015 این موضوع به عنوان دستورکار 2030 که عنوان آن دگرگون ساختن جهان بود؛ مطرح و درسپتامبر2015 درمجمع عمومی سازمان ملل توسط سران کشورها تایید وجایگزین سنداهداف هزاره سوم شد.
وزیراسبق آموزش وپرورش افزود: در سند2030 برای توسعه ی پایدار17 هدف اصلی و 169هدف جنبی مشخص و هدف چهارم و پنجم تضمین آموزش با کیفیت، فراگیر و مادام العمر برای همه و دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران عنوان گردیده و برآموزش به عنوان عامل موثر در رسیدن به اهداف سند با تاکید بر حاکمیت و اولویت ها و ظرفیت های ملی، تمامیت و استقلال ارضی کشورها و عدم تعارض با ویژگی های هرکشور لحاظ شده است و در اینچئون کره جنوبی نیز با حضور 120 وزیر از 160 کشور با محوریت آموزش به عنوان اصلی ترین هدف وبه صورت کیفی،برابر و مادام العمر برای همه بیانیه ای توسط یونسکو تهیه و تنظیم و شناخت آموزش به عنوان مهمترین پیشران آموزش وپرورش ومحورتوسعه پایدارمدنظرقرار می گیرد.
دکترنجفی بایادآوری این نکته که آموزش یکی ازحقوق انسان ها برای توانمند شدن است افزود: اختصاص لااقل 4تا6 درصدGDPکشورها به آموزش از اهداف 2030 است ودر سال 2017 به طور متوسط 5درصدGDP و 13.7درصد بودجه عمومی دولت ها به آموزش اختصاص داشته که درایران از لحاظ اختصاص بخش دولتی به 13.7 نزدیک ودر GDP کمتر می باشد.
مشاور رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش کم اطلاعی از محتوای سند 2030 درسطح جامعه و عدم تبیین مناسب این سند توسط وزارت آموزش وپرورش ودولت را از مواردی خواند که عمدتا دست آویز سوء استفاده ابزاری از این سند شده است وگفت: اهمیت تساوی جنسیتی در آموزش که به یک مانع جدی در امرآموزش کشورها تبدیل شده و سو ء استفاده از 246 میلیون دختر وپسر در داخل واطراف مدرسه در دنیا که بخش عمده ای دختران می باشند ولزوم احساس امنیت زنان ودختران موجب شد آموزش جامع جنسی مبتنی برآگاهی بخشی و پیشگیری منطبق بر مسائل ملی و محلی با تاکید براین که درآموزش، محتوا و...هیچ اجباری وجود ندارد درسال 95 به صورت سندملی 2030 توسط یونسکو تهیه ودرآن در دو جا صرفا به صورت تنظیم خانواده اشاره شود.
دکتر نجفی در پایان اذعان کرد: معتقدم بسیاری از منتقدین هیچکدام از 4سند را(هزاره سوم،2030 سازمان ملل،بیانیه 2015اینچئون و سندملی یونسکو) رانخوانده وسوءاستفاده ای که از موضوع سند شد حاکی از بی اخلاقی بخصوص در هنگامه انتخابات بود.