Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
حجت الاسلام و المسلمین دادگر در نشست روسای دانشگاه ها، مدیران گروه معارف و مسئولان نهاد دانشگاه ها تاکید کرد:

ضرورت استمرار نقاط قوتِ فضای اسلامی، تربیتی و انقلابی مراکز تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان

حجت الاسلام و المسلمین دادگر در نشست روسای دانشگاه ها، مدیران گروه معارف و مسئولان نهاد دانشگاه ها بر ضرورت استمرار نقاط قوتِ فضای اسلامی، تربیتی و انقلابی مراکز تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان نشست مشترک معاون آموزشی و پژوهشی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور با روسای دانشگاه ها، مسئولان نهادها و مدیران گروه های معارف اسلامی مراکز هشت گانه دانشگاه های استان تهران به میزبانی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر  ضمن خیر مقدم به حضار با اشاره به ظرفیت ماه مبارک رمضان و نزدیکی شب های پرفیض قدر بر بهره گیری از فرصت ارزشمند معنوی این ماه و لیالی قدر تاکید و ابراز امیدواری کرد: با بهره گیری از انوار ماه مبارک رمضان بتوانیم از این جلسه در راستای تربیت دینی، اعتقادی و انقلابی جوانان کشور در همه دانشگاه ها بهره بگیریم.

وی هدف از برگزاری این نشست را تمرکز زدایی از ستاد مرکزی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در بخش اساتید  و دروس معارف اسلامی عنوان کرد و ضمن اشاره به نقش ویژه دانشگاه ها در احیای هویت تمدنی و اسلامی و تربیت متخصصانی متعهد به ارزش های نظام جمهوری اسلامی ایران، این دانشگاه  را نهادی ماموریت گرا، تخصصی، استراتژیک و تربیت محور دانست که وظیفه تامین، تربیت و توانمند سازی منابع انسانی آموزش و پرورش را برعهده دارد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر در ادامه دانشگاه فرهنگیان را موتور محرکه در اجرایی شدن اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  برشمرد.

وی با اشاره به پذیرش 35 درصد دانشجومعلمان ورودی 95این دانشگاه از میان رتبه های زیر هزار کنکور سراسری خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت استعدادهای برتر برای حرفه حساس معلمی فرصتی مناسب است که باید از آن به خوبی برخوردار شد، چرا که دانشجومعلمان این دانشگاه می بایست علاوه بر برخورداری از  صلاحیت های بدو ورود و شایستگی های مورد نیاز معلمی در دوران تحصیل مهیای خدمت خطیر معلمی در نظام تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش شوند.

مسئول دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با بیان اینکه مراکز تربیت معلم 1400 شهید دانشجو معلم را تقدیم انقلاب کردند و یک سوم شهدای آموزش عالی از این دانشگاه است افزود: فضای تربیت معلم همواره فضایی انقلابی، اسلامی و تربیتی بوده است و ما باید تلاش کنیم تا این ویژگی مثبت در دانشگاه فرهنگیان استمرار یابد.

وی با اشاره به وجود برخی محدودیت ها و کمبود زیر ساخت برای توسعه ظرفیت کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: با تدوین طرحی می توان از ظرفیت مازاد سایر دانشگاه ها  برای توسعه زیر ساخت و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان بهره برد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر ضمن اشاره به  گشایش دفاتر نهاد نمایندگی در 28 استان در دانشگاه فرهنگیان و تاثیر اقدامات دفاتر نهاد در فضای تربیتی دانشگاه گفت: بر این باور و اعتقادیم که برای مهیا کردن جوانانی متعهد، انقلابی و اسلامی برای نظام جمهوری اسلامی در این زمینه باید بیش از پیش سرمایه گذاری و مجاهدت نماییم.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در مدیریت گروه معارف اسلامی در دانشگاه فرهنگیان؛ ایجاد ساختار معاونت گروه معارف در 64 پردیس دانشگاه، ساماندهی اساتید  و دروس معارف و نظارت و ارزشیابی برعملکرد آنان را از جمله فعالیت ها برشمرد.

مسئول دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با بیان اینکه در ساماندهی دروس معارف و اساتید این حوزه با شیوه هایی از جمله بررسی صلاحیت های دانشی، اخلاقی، اعتقادی و مهارتی اساتید از طریق کمیته چهار هزار گروه معارف و اعطای مجوزهای موقت به توفیقاتی دست یافته ایم خاطر نشان کرد: به تناسب آغاز کار،  قریب به 95 درصد اساتید  دروس معارف فاقد مجوز صلاحیت تدریس معارف بودند، گرچه فاقد مجوز بودن به معنای فاقد صلاحیت علمی بودن نیست ولی در مجموع توانستیم با مجوز کمیته دستور العمل 400   این آمار را به کمتر از 20 درصد برسانیم.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به طرح بازنگری در ساختار مدیریت گروه معارف و تمرکز زدایی و ایجاد پست مدیر و معاون گروه  در هر استان تصریح کرد: نقش مدیریت گروه معارف در دانشگاه (سازمان مرکزی) باید نقش کلان و راهبری و در راستای ارتقاء کیفیت معارف و تربیت اسلامی در دانشگاه باشد و نقش گروه های معارف اسلامی استان ها باید کاملا مطابق استاندارد های دانشگاهی با ارتقا کیفی و رویکرد تاثیر گذاری بیشتر تحقق یابد.

وی ایجاد هسته پژوهش در گروه معارف، پیگیری و  اهتمام در جذب پیمانی استاد درگروه معارف اسلامی و  بومی سازی دروس معارف از جمله تفسیر موضوعی قرآن کریم و تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی  را با توجه به نیاز و رویکرد تربیت معلم، از جمله اقدامات گروه معارف برشمرد و خاطر نشان کرد: گرچه در زمینه جذب هیات علمی با محدودیت هایی روبرو هستیم اما در فراخوان های صورت گرفته همواره سهمیه ای برای دروس معارف اسلامی پردیس های استانی دانشگاه در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر در پایان ابراز امیدواری کرد: با تبدیل وضعیت مدرسین و اعضای هیات علمی داخلی دانشگاه به هیئت علمی وزارت علوم  و جذب جدید استاد مورد نیاز بتوانیم به استانداردهای مناسب  در این خصوص دست یابیم.