دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و کسب تجربه های جدید:
یادداشت های روزانه دانشجو معلمان از سفر به مالزی(یادداشت دوم.قسمت اول)
در پی سفر تعدادی از دانشجومعلمان به مالزی در چارچوب تبادل کوتاه مدت دانشجو بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه مالایا، تجربیات این سفر چند روزه، هر روز به قلم یکی از دانشجومعلمان روی سایت قرار خواهد گرفت.
بخش اول این یادداشت ها پیش از این روی پرتال قرار گرفت.
یادداشت های روزانه دانشجو معلمان از سفر به مالزی(یادداشت دوم، قسمت اول)
امروز پنجشنبه ساعت ٩ صبح به تاریخ ٢٠ جولاى ما به همراهى خانم دکتر نعیمى براى بازدید از مرکز بین المللى تربیت معلم شهر کوالالامپور که یکى از 27 مراکز تربیت معلم در کشور مالزى است رفتیم.
این مرکز مختص آماده سازى معلمان براى تدریس زبان هاى انگلیسى، فرانسوى، آلمانى و ژاپنى بود.
خوشبختانه مسیر کوتاهى را تا آنجا طى کردیم ولى با توجه به بارش باران هوا کمى گرم تر از روزهاى قبل بود.
وقتى به آنجا رسیدیم متوجه شدیم که مرکز براى استقبال از ما آمادگى کافى نداشته است بدین ترتیب ما در اتاق training room منتظر ماندیم تا هماهنگى هاى لازم انجام شود،خوشبختانه با تلاش هاى دکتر نعیمى بنا شد یکى از اساتید دانشکده به نام dr. Vc همراهى تیم اعزامى را به عهده بگیرد.
اولین بخش از بازدید ما به همراهى dr. Vc یکى از کلاس هاى درس این دانشکده بود، لازم به ذکر است که به طور کلى دوره ى تربیت معلم در این کشور به صورت پنج ساله برگزار میشود و سال اول به عنوان مرحله foundation براى کسب مهارت ها و توانایی هاى لازم و آماده سازى دانشجویان ها براى دوره هاى بعدی است.
دانشجویان کلاسى که امروز از آن دیدن کردیم بین گروه سنى ١٨-٢٠ سال بودند و در مرحله ى foundation قرار داشتند.
نکته ى قابل ذکر در مورد این مرکز این بود که معلمان را براى تدریس زبان در مقطع ابتدایی آماده میکرد.
بازدید از کلاس درس و دیدار با دانشجویان فرصت مناسبى را فراهم کرد تا ما بتوانیم سوالات خود را در مورد نظام تربیت معلم در کشور مالزى بپرسیم.
نحوه ى پذیرفته شدن در دانشگاه، نحوه ى ارائه کارورزى و سیستم نمره دهى دانشگاه از جمله سوالاتى بود که در این دیدار مطرح شد.
در انتها دانشجویان خیلى مشتاق بودند که با اعضاى گروه عکس یادگارى بگیرند، پس از گرفتن عکس و تشکر، از کلاس درس خارج شدیم و بعد از آن از سالن ورزشى دانشجو معلمان این دانشکده هم دیدن کردیم.
سپس به یکى دیگر از کلاس هاى درس این مرکز رفتیم، دانشجویان به همراه استادشان در این کلاس مشغول بحث و گفتگو در مورد مسائل درسى بودند.
در ادامه به بخش کتابخانه رفتیم، قبل از ورود به کتابخانه یکى از دانشجویان سال چهارم این مرکز را ملاقات کردیم، با پرسیدن سوالات اطلاعات قبلیمان را در مورد سیستم آموزشى این مرکز تکمیل کردیم.
نکته ى قابل توجه این بود که در این کتابخانه سکوى کوچکی براى اجراى نمایش قرار داده شده بود، طبق گفته ى متصدى کتابخانه معلمان از این مکان براى داستان گویى(story telling) براى دانش آموزان مقطع ابتدایی که براى بازدید از این مرکز می آیند استفاده میکنند.
در نهایت هدیه اى به رسم یادبود از طرف دانشجویان اعزامى به رسم یادبود به آقاى دکتر vc اهدا شد.
پس از آن به همراهى اعضاى گروه به اتاق training room بازگشتیم و در آنجا با معاون مرکز، خانم dr fazlinah ملاقات کردیم، ایشان اطلاعات کاملى را در قالب یک پاور پوینت راجع به سیستم تحصیلى و تربیتى این مرکز در اختیار ما قرار دادند.
نکته ى قابل توجه تدوین برنامه ى استراتژیک، تعیین چشم انداز،ماموریت ها و اهداف این مجموعه بود که توسط معاون مجموعه ارائه شد.
اطلاعاتى که امروز در مورد این مرکز کسب شد این بود که "مراکز تربیت معلم ایران و مالزى شباهت های زیادى با هم داشتند".
از جمله این شباهت ها میتوان به دو مورد اشاره کرد:
اینکه دانشجویان در مالزى براى پذیرفته شدن، نیاز به کسب نمره ى مناسب براى ورود به تربیت معلم دارند و بعد از آن مصاحبه هاى علمى و عملى براى تایید صلاحیت دانشجویان صورت میگیرد.
و اینکه دانشجویان بلافاصله بعد از فارغ التحصیل شدن طبق تعهد قبلى شروع به تدریس در مدارس میکنند و در طول تحصیل از دولت این کشور حقوق دریافت میکنند.
پس از آن از خانم دکتر fazlinah تشکر و خداحافظى کردیم و به همراهى اعضاى گروه به سمت محل استراحتمان بازگشتیم تا براى بازدید بعدى آماده بشویم.
(به قلم زهرا باقرزاده)
شمارا به مطالعه قسمت دوم این یادداشت به قلم فرخنده مودی از برنامه های عصر این روز که در قالب مطلبی مجزا روی پرتال قابل دسترسی است، دعوت میکنیم.