دکتر مهرمحمدی در اجلاس سراسری معاونین آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه:
رسالت دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم با کیفیت و نسل جدیدی از معلمان با توانایی های منطبق با سند تحول است
دکتر مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در هشتمین اجلاس سراسری معاونین آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه حضور در این جمع فاخر مایه خرسندی و خوشوقتی است، اظهار کرد: از دست اندرکارن در معاونت ها و میزبان تشکر می کنم که این فرصت را برای حضور ما در همدان فراهم کردند.
وی با اشاره به اینکه همدان یک نقطه درخشان در تاریخ و تمدن ایران زمین است، گفت: به این نقطه و قطعه مانند بخش های دیگر میهن اسلامی به خاطر پیشینه تاریخی و تمدنی می بالیم و خوشحالیم که ایرانی و متعلق به این پیشینه هستیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: چون در مهدی به نام ایران زمین حضور داریم خدا را شاکریم و آرزو می کنیم که شاهد دوران درخشانی برای ایران اسلامی باشیم، استحقاق ایران به دلیل ظرفیت های بالقوه بیشتر از آن چیزی است که در حال حاضر در توسعه تمدن بشری و سامان دادن به شرایط نوین زیست در جهان نقش دارد و باید دوران درخشان تمدن ایرانی اسلامی را احیاء کنیم.
دکتر مهرمحمدی در ادامه با اشاره به اینکه نسل جوان نسبت به پیشینه تاریخی و تمدنی آگاهی لازم را ندارد و این خلاء بسیار بزرگی است، تصریح کرد: این موضوع نقطه آسیب پذیری جدی برای نسل جدید است که به راحتی مفتون و مسحور جلوه های تمدن های دیگر می شود.
وی با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد برای این تهدید تمدنی که مسئله ای عمومی و فراگیر و جدی است چاره اندیشی کنیم، نظام تعلیم و تربیت باید بر پایه بازسازی اعتماد و خودباوری تمدنی، سرفصل ویژه ای را تعریف کند گفت: نسل جدید ما باید از خودبیگانگی ناشی از احساس داشتن نقش کم رنگ و غیر قابل ذکر در شکل گیری تمدن بشری خارج شوند. غربی ها تلاش می کنند و در این تنور می دمند، خصوصا مستشرقین که تلاش آنها در این راستا بوده است و می گویند شرق و نه فقط ایران نقشی در تحول تمدنی نداشته است؛ ما باید این را جبران کنیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: جبران این موضوع بر عهده نظام تعلیم و تربیت است و من به آن دستیابی به مرتبه استحضار تاریخی و تمدنی می گویم، اگر معلمان دچار این نقیصه و خلاء باشند طبیعی است که نسل جدید ما نمی تواند از این وضعیت فاصله بگیرد، معلمان باید مظهر خودباوری تمدنی و تاریخی باشند.
وی با اشاره به اینکه در تربیت معلم در حوزه خودباوری تمدنی و تاریخی معلمان باید، یک کار ویژه صورت گیرد گفت: معلمی صرفا این نیست که کسی به لحاظ دانشی، چند پله بالاتر از دانش آموزان قرار گرفته و می تواند منتقل کننده دانش تخصصی به آنها باشد و اندکی هم مهارت، فنون آموزشی و تربیتی را بداند و این دانش را به شکلی مناسب منتقل کند.
مهرمحمدی ادامه داد: معلمی برای ما مجموعه ای از شایستگی هایی است که خیلی فراتر از این تعریف ساده و برداشت بسیط و خیلی ابتدایی است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان به درس تاریخ و تمدن ایرانی - اسلامی، گفت: تلاش ما این است که از نو این درس را ویژه معلمان به خاطر نقشی که در خودباوری تمدنی، تاریخی و فرهنگی به نسل جدید ایفا می کنند و فقط دنبال انتقال دانش نیستند بازنویسی و بازپردازی کنیم چراکه این درس یک تکیه گاه و اهرم آموزشی است.
وی با اشاره به اینکه معلمی کار ساده ای نیست و اتفاق بسیار شگرف و دارای ابعاد گوناگونی است، عنوان کرد: معلمی جهش وجودی و هویتی است و در واقع نوعی دگردیسی است و معلم شدن کار ساده ای نیست، معلمی را مرتبه ای بالاتر از وجود می دانیم و به همین دلیل از آن تحت عنوان مرتبه ای از حیات طیبه نام می بریم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با طرح پرسشی پیرامون "رسالت دانشگاه فرهنگیان"، گفت: در دانشگاه فرهنگیان کار دشواری داریم و نباید تربیت معلم را امری ساده و دم دستی شمرد. رسالت ما در دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم با کیفیت یعنی نسل جدیدی از معلمان با توانایی ها و توانمندی های منطبق با سند تحول است.
دکتر مهر محمدی ادامه داد: بدیهی است رسالت ما پاسخگویی به کمیت نیازهای آموزش و پرورش به هر قیمتی نیست و در دانشگاه فرهنگیان باید نسل جدیدی با شایستگی های چند وجهی تربیت نمود که معرف جهش هویتی و دست یابی به مرتبه بالاتر وجودی است.
وی با اشاره به برخی دیدگاهها مبنی بر اینکه بود و نبود دانشگاه فرهنگیان در گرو این است که آیا، همان تعداد معلم را آموزش و پرورش اعلام نیاز می کند یا خیر؟ گفت: معتقدم ما نباید مقهور کمیت ها شویم، یک معلم با کیفیت دارای ویژگی های مورد نظر، بهتر از 100 معلم بی کیفیت، میان مایه یا بی مایه است؛ ما با چه مجوزی و جرأتی اجازه می دهیم که این معلم به صرف اینکه از مجرای دانشگاه فرهنگیان عبور کرده بدون در نظر گرفتن شایستگی ها و احراز کیفیت، به کلاس درس برود و 30 سال به خدمت مشغول باشد.
وی اضافه کرد: معتقدم در تزاحم یا در تعارض بین کمیت و کیفیت، دلسوزان تعلیم و تربیت، کیفیت را به خاطر کمیت فرو نمی گذارند و کمیت را به گونه ای مدیریت می کنند. کمیت نیاز نیز واقعیت است و نمی توان آن را از صحنه خارج کرد؛ بلکه باید برای آن نیز برنامه ریزی را به گونه ای خلاق، مدیریت کرد.
دکتر مهرمحمدی خاطر نشان کرد: در جمهوری اسلامی می خواهیم به دست فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان کاری کنیم که نظام تعلیم و تربیت، سهم خود را در توسعه علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور ایفا کند. ما معلمانی می خواهیم که دانش آموزان را به گونه ای بار آورند که هر کدام واجد شأن و سهم در توسعه فرهنگی، علمی و اجتماعی و اقتصادی کشور باشند.
دکتر مهر محمدی افزود: جامعه در مأموریتی که به ما سپرده، انتظار دارد که ملاحظه کیفیت را داشته باشیم و اگر در تأسیس دانشگاه ملاحظه کیفیت در امر تربیت معلم نباشد تاسیس این دانشگاه به یک اتفاق پوچ و بی خاصیت تبدیل می شود.
وی در ادامه توضیح داد: اگر بنا نباشد ما در دانشگاه فرهنگیان کار را به گونه ای پیش ببریم و راه را به گونه ای طراحی کنیم که منجر به تربیت نسلی جدید و متمایز از معلمان طبق سند تحول و با آن شایستگی ها، شود، تأسیس دانشگاه فرهنگیان به اتفاقی میان تهی و پوچ و بی خاصیت تبدیل می شود که ممکن است حتی خطرناک و آسیب رسان نیز ارزیابی شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ظرفیتی 78 هزار نفری را با تمام ملاحظات در برنامه راهبردی که به تصویب هیئات امنای دانشگاه رسیده داریم، افزود: پذیرش 40 هزار نفر از طریق کنکور سراسری، 10 هزار نفر از طریق دوره مهارت آموزی، 20 هزار نفر را با روش مشارکت دانشگاه ها در یک دوره 4 ساله و 8 هزار نفر نیز ظرفیت در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برای تقویت بخش نیروی انسانی آموزش پرورش انجام خواهیم داشت.
دکتر مهر محمدی در رابطه با ملاحظه بنیادین کیفیت گفت: رقم 78 هزار نفر را به تصویب رساندیم اما این رقم واقعا ظرفیت حقیقی تربیت معلم با کیفیت در دانشگاه فرهنگیان با شرایط امروز نیست و برآورد من این است با امکانات و ظرفیتی که داریم باید به یک دوم و یا یک سوم این رقم برای تربیت معلم با کیفیت بسنده کنیم؛ ظرفیت مصوب 78 هزار نفری را ظرفیت اسمی می دانیم که تا سال 1404 این تعداد دانشجو معلم با رعایت استانداردهای جهانی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه هنوز از استانداردها خیلی فاصله داریم، عنوان کرد: شاخص های ما در تربیت معلم هنوز دور از چیزی است که باید باشد، شاخص هیات علمی ما یک به 90 است که شاخص تأسف آوری است. طبق برنامه راهبردی باید بیش از 2000 هیات علمی جذب کنیم تا به شاخص یک به 30 در حوزه هیات علمی برسد.
دکتر مهر محمدی با بیان اینکه در حال حاضر فاقد این امکانات زیرساختی هستیم و چنین توقعی که به شکل گسترده و پوشش حداکثری کمیت ها به سمت تربیت معلم برویم، گفت: این خطر جدی است که من مطرح کردم و اگر این اتفاق می افتاد دانشگاه را از حیض انتفاع خارج می کرد.
وی افزود: با اجرای پذیرش 78 هزار دانشجو در سال، 35 هزار فارغ التحصیل خواهیم داشت که رقم خوبی است و در شرایط متعارف نیاز آموزش و پرورش را پاسخ می دهد نیاز آموزش و پرورش سالانه 60 هزار نفر است که تا افق 1404 برخی سال ها به 90 هزار نفر نیز خواهد رسید. سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: با توجه به نیاز آموزش و پرورش باید کمیت که یک واقعیت است را مدیریت کنیم و انتخاب بین کمیت و کیفیت را انجام دهیم، دانشگاه فرهنگیان برای پر کردن این خلاء باید مسئولیت بپذیرد که برای این منظور چاره اندیشی خلاق لازم است.
دکتر مهر محمدی بیان کرد: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در خصوص اقتضای توجه ویژه به آرایش درونی دانشگاه یعنی قائل بودن به اینکه ساخته شدن از درون طبق استانداردها به مجال نیاز دارد و دانشگاه با قاعده کن فیکونی ، دانشگاه نمی شود، جریان ساخت از درون و تقویت از درون، جریانی تدریجی و زمان بر است، اگر این گونه نشود به بیانات معظم له توجه نشده است.
وی همچنین به تمرکز بر کارکرد تخصصی دانشگاه که همان تربیت معلم است تاکید و اظهار کرد: تمرکز بر کارکرد تخصصی تربیت معلم طبعا بر ارائه دانش تخصصی و علمی تأکید ندارد.