Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر مهرمحمدی در گردهمایی مشترک مدیران کل کانون پرورش فکری و معاونان آموزش ابتدایی:

پرسش محوری، فهم سودمندی محتوا و خلاقیت در روش های آموزشی از مولفه های یادگیری لذت بخش است

دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در گردهمایی مشترک مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونان آموزش ابتدایی سراسر کشور گفت: حرف رمز یادگیری است و به بیان تفاوت های یادگیری حقیقی و شبه یادگیری پرداخت، یادگیری لاجرم لذت بخش است و موجب بالندگی، بهبود وضعیت، رشد و تجربه هویتی تازه و رخنه هویتی می شود؛ یادگیری، بدون لذت، بهجت و انبساط درونی، یا بدون تجربه زیبا شناختی یادگیری نیست و شبه یادگیری است و این نوع یادگیری زایده ای است که در یک ترکیب "فیزیکی" با یادگیرنده وارد شده و به راحتی نیز زایل و منفک می شود  اگر این  اتفاق شیمیایی باشد جمع پذیر غیر قابل تفریق و در هویت او رخنه می کند و یادگیری را لذت بخش می کند. 

دکتر مهرمحمدی تجربه یادگیری لذت بخش، را متاعی کم یاب در کلاس و در سطح مدرسه عنوان و اظهار کرد: غفلت از برخی اصول از جمله ارجاع به آینده نکردن سودمندی، بها دادن به دستاوردهای یادگیری، ایجاد انگیزه درونی، گرایش به پرسش محوری... در آموزش و پرورش، یادگیری لذت بخش را تبدیل به متاعی کم یاب اگر نگوییم نایاب کرده است.

وی ارجاع نکردن سودمندی به آینده را از اصول مورد توجه در امر یادگیری عنوان و اظهار کرد: تعلیق در فهم سودمندی محتوا، کسالت آورترین اتفاق است و یادگیری باید با مفاهیم زندگی روزمره به صورت مستقیم آمیخته و یا دوره تعلیق آن کوتاه شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره ضرورت مدیریت رقابت یادگیری بر تبدیل کردن رقابت مخرب و بیماری زا به رقابت سازنده و پیش برنده تاکید کرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان دریافت تجربه  دوست داشته شدن و شفقت مستتر در کنش از سوی مربی را از عوامل موثر در یادگرفتن دانست و خاطر نشان کرد: برای ایجاد انگیزه یادگیری دانش آموز باید پیامی مبتنی بر محبت و حس خوب بودن را از مربی خود دریافت کند.

وی همچنین داشتن آزادی عمل و حق انتخاب در عناصر  زمان، مکان، ابزار، منبع و همکار یادگیری را از مولفه های یادگیری لذت بخش عنوان کرد.

دکتر مهرمحمدی با اشاره به لزوم عشق و دلدادگی مربی نسبت به یادگیری، گفت: تا مربی خود از یادگرفتن لذت نبرد و مشعل یادگیری در وجودش مشتعل نباشد،  چگونه می تواند آن را در وجود مخاطب روشن کند؟

وی با اشاره بر هنرورزی مربی در فراهم کردن فرصت کشف دانش آموزانه و شگفت زدگی کودکانه برای یادگیرنده بر پرهیز از تربیت پاسخ محور و گرایش به پرسش محوری در آموزش تاکید کرد.

وی برقراری ارتباط میان آموزش و فرهنگ را از حلقه های یادگیری موثر عنوان و خاطر نشان کرد:  تهدید آمیز شدن فرایند مدرسه ای نسبت به آورده های فرهنگی کودک، او را از این فرایند متنفر می سازد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره بر اهمیت ابتناء یادگیری به انگیزه درونی یادگیرنده، افزود:  دست کم در آغاز فرایند یادگیری(پداگوژی اتصال)، شناخت استعدادها، علایق و ارتباط رخداد های کلاس درس و مدرسه با آن می تواند منجر به آموختن موثر و لذت بخش شود.

 دکتر مهرمحمدی همچنین بها دادن به دستاوردهای یادگیرنده ولو دستاورد آمیخته به خطا، ایجاد امنیت روانی در اجتناب ناپذیر بودن اشتباه را از دیگر موارد قابل توجه دانست و گفت: ایجاد آزادی عمل و انتخاب و تلقی اجتناب ناپذیر بودن اشتباه می تواند منجر به ریسک پذیری و جرات ورزی در فرایند تربیت از سوی یادگیرنده شود.

وی ادامه داد: دادن فرصت آموزش آنچه یادگرفته است به یادگیرنده، سبب لذت مضاعف و دوباره در یادگیرنده می شود. 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان همچنین با تاکید بر اینکه فضای یادگیری نباید فقط به چهار دیواری کلاس محدود شود، افزود: تجربه یادگیری در طبیعت و از طبیعت، خرمندان، پیشه وران و  فرصت آموزشی آنچه یاد گرفته است به دیگران سبب ایجاد لذت مضاعف در یادگیری می شود.