اولین همایش علمی کاربردی مسئولین حراست پردیس های سراسر کشور برگزار گردید
اولین همایش دو روزه ی علمی، کاربردی مسؤولان حراست پردیس های دانشگاه فرهنگیان، با عنوان "حراست اثرگذار، تصمیم ساز و پاسخ گو"؛ با حضور و سخنرانی دکتر مهر محمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، سرپرست معاونت فرهنگی , حجت الاسلام و المسلمین دادگر، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سازمان مرکزی؛سرپرست معاونت توسعه مدیریت ومنابع،جناب آقای دکتر تاجیک اسماعیلی ومدیران ارشد سازمان مرکزی؛ سه شنبه 92/11/8و چهارشنبه92/11/9در سالن کنفرانس پردیس نسیبه تهران، برگزار شد.
در این جلسه،دکتر مهر محمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، خدمت در حوزه حراست را امری خطیر و حساس دانست و گفت: این جلسه، فرصتی مناسب برای تعامل و هم فکری برای تحقق اهداف و مأموریت های دانشگاه فرهنگیان است.
وی، با اشاره به نزدیک شدن ایام دهه فجر، خاطر نشان کرد: معمار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)، با شخصیت عرفانی و روحانی خویش، نماد همه خوبی ها، ارزش ها، لطافت ها و ظرافت ها در امر حکومت بود و امیدواریم خداوند همه ی ما را، از رهروان صادق ایشان قرار دهد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به آیه ی شریفه ی "اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم"، این آیه را یکی از رهنمود های ویژه در زمان مبارزه با رژیم طاغوت خواند و تأکید کرد: این آیه ی شریفه، بیشتر ما را به مسیر تحول درونی و فرهنگی فرا می خواند و مردم شریف ایران، توانستند با تغییر در نگاه ها، نگرش ها، بینش ها، رفتارها و سلوک خود، شاهد یک رخداد سیاسی به نام انقلاب اسلامی در کشور باشند.
دکتر مهر محمدی، تأمل و تفکر در این آیه را برای متولیان امر تربیت معلم، ضروری خواند و تصریح کرد: در چارچوب تکالیف و وظایفی که داریم، این آیه ی شریفه، بسیار راه گشاست و باید نصب العین قرار گیرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، تربیتی را حقیقی و دارای اصالت دانست که درونی باشد و افزود: تربیت، یک اتفاق درونی است و از درون به بیرون، آگاهانه اتفاق می افتد و این تربیت حقیقی، منجر به تغییر رفتار می شود، در همین راستا، امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی را، انقلاب فرهنگی دانستند که باعث انقلاب سیاسی شد.
دکتر مهر محمدی، دو مبحث "متن" و "محیط" را دو اصل مهم در هر محیط یادگیری برشمرد و خاطر نشان کرد: "متن"، فضاها و موقعیت های مستقیمی است که برای یادگیری در همه ابعاد طراحی می شود و "محیط"، فضای روانی، ارزشی و نگرشی است که یادگیری و رشد در این محیط، اتفاق می افتد.
وی، مهم ترین عوامل متنی در دانشگاه فرهنگیان را مدرسان و مربیان و عوامل محیطی را، مدیران، سرپرستان خوابگاه ها و متولیانی که وظیفه صیانت را دارند، دانست و گفت: هر چه بین عوامل متنی و محیطی، هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد و هر دو عامل مروج ارزش های واحد باشند؛ می توانیم امیدوار باشیم که یک محیط یادگیری اثر بخش را طراحی کرده ایم و مجموع عملکردمان برای مخاطبان، دلنشین و جذاب، خواهد بود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در ادامه ی سخنان خود، با برشمردن یکی از مهم ترین و شایسته ترین ویژگی های انسان تربیت یافته با موازین اسلامی، تصریح کرد: پرسشگری، روشی است که با تفکر دینی کاملا سازگار است و انسان تربیت یافته را انسان پرسشگر، می دانیم.
وی، ادامه داد: باید با هم افزایی متن و محیط، انسان هایی پرسشگر تربیت کنیم؛ دانشجو معلمانی فهیم، فکور که از تمام ظرفیت های خدادادی خویش، استفاده می کنند و این پرسشگری جزء شاکله و شخصیت آنان شود و در کلاس درس، از این ویژگی نهادینه شده، در مقام یک مربی، رفتاری متناسب از خود بروز دهند.
دکتر مهر محمدی، بر لزوم نگاه مثبت، سعه صدر، تحمل و مدارای عوامل متن و محیط در دانشگاه فرهنگیان با دانشجو معلم پرسشگر تأکید کرد و افزود: باید پرسش های از روی کج اندیشی و عناد مخاطبان حتی گاهی در خصوص امور مقدس را هم با متانت و سعه صدر، تحمل و مدارا، به فرصت تبدیل کرد و این مشی است که شهید مطهری در تبیین سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه هدی(ع) ترسیم می کند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، تثبیت روحیه پرسش گری در دانشجو معلمان و مورد ارج و منزلت قرار دادن آنان توسط مربیان و مسؤولان را منطبق با قرآن و سیره معصومین (ع) دانست و خاطر نشان کرد: این مفاهیم و آموزه ها ما را به سمت اسلام رحمانی و روحانی امیدوار و هدایت می کند؛ بر خلاف آن چه که در اقصی نقاط عالم پوستین وارونه شده است.
دکتر مهر محمدی، در پایان سخنان خود، تأکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی، منادی اسلام مترقی و پویا هستیم و ان شاءالله با اصول حقیقی تربیتی که همان تغییر در درون است، در محیط دانشگاه فرهنگیان، شاهد بروز و ظهور رفتارهای متناسب با ارزش ها و شایستگی ها خواهیم بود.
سخنران بعدی این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده بود.
سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، در ابتدای سخنان خود، گفت: بار مسؤولیت دانشگاه به شکل خاصی بر عهده شما مسؤولان حراست است و با هم فکری، هم اندیشی و تعامل، این جلسات، برای دانشگاه فرهنگیان مفید خواهد بود.
وی، با اشاره به تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: بنده مسؤولیت مطالعات نظری سند تحول بنیادین را بر عهده داشتم و این بحث تئوریک پشتوانه سند تحول بود و پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تنفیذ رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) رسید.
دکتر صادق زاده، بر تمرکز و ارتباط فکری با سند تحول، تأکید کرد و افزود: انرژی و ظرفیت خود را بر مفاهیم کلیدی سند تحول بگذارید و اگر خوب آن را درک کنید، چگونگی تحقق را خواهید یافت.
سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، مهم ترین مبحث در حوزه تحول بنیادین را، مبحث کلیدی "حیات طیبه" دانست و خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم در دانشگاه فرهنگیان، اقدامی در رأستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) انجام دهیم، باید بر روی این مهم، تمرکز کنیم، چرا که هم قرآنی و هم مورد نیاز جدی نظام آموزش و پرورش است.
وی، حساسیت و ویژگی کار در دانشگاه فرهنگیان را همچون حساسیت کار رزمندگان زمان پیامبر(ص) در گردنه کوه در جنگ احد، دانست و افزود: کار ما در این دانشگاه، نه براساس تکلیف شغلی و اداری و شخصی، بلکه باید براساس سند تحول بنیادین باشد.
حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده، مفهوم حیات طیبه را برگرفته ار متون دینی معتبر دانست و تاکید کرد: حیات طیبه، وضع مطلوب زندگی بشر در همه ابعاد و مراتب براساس نظام معیار ربویی است که تحقق آن دستیابی به غایت زندگی یعنی قرب الی الله خواهد شد.
وی، عمومی بودن، شکوفایی فطرت، استعدادها، عواطف و احساسات به طور مناسب و رنگ خدایی گرفتن زندگی دنیوی را از ویژگی های "حیات طیبه" دانست و تصریح کرد: حیات طیبه، مفهومی است که انسان می تواند مراتب اولیه آن را داشته باشد، صداقت، امانت داری، نظم، عدالت ورزی، وفای به عهد، بخشی از حیات طیبه است.
دکتر صادق زاده، حیات طیبه را دارای دو وجه فردی و جمعی خواند و افزود: باید برای تحقق حیات طیبه، افراد به صورت آگاهانه، اختیاری و آزادانه به سمت آن حرکت کنند.
سرپرست معاونت فرهنگی بر زمینه سازی برای شکل گیری هویت دانشجو معلمان تأکید کرد و گفت: تربیت معلم، یعنی فرآیند تعاملی زمینه ساز تکوین و تعالی پیوسته هویت متربیان، به صورتی یکپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی، به منظور هدایت ایشان در مسیر آماده شدن در جهت تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد.
وی، با اشاره به حساسیت و دقت در ورود جوانان با حد نصاب شهروند معمولی نظام جمهوری اسلامی در دانشگاه فرهنگیان و تحصیل به عنوان دانشجو معلم، خاطر نشان کرد: کارکنان دانشگاه فرهنگیان، از نگهبان جلوی در، تا بالاترین مقام اداری و تمامی مدرسان، همگی باید یاد بگیریم در مسیر حیات طیبه قرار پگیریم و آن گاه این دانشگاه، کانون تجلی حیات طیبه خواهد شد.
دکتر صادق زاده با تأکید بر لزوم تبیین مفهوم "حیات طیبه" برای دانشجو معلمان، خاطر نشان کرد: معنای "حیات طیبه" این نیست که باید فقط عبادت کرد، بلکه "حیات طیبه"، دنیا و آخرت را با هم داشتن است.
سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، نیروهای حراستی را مأموران کنترل خطرات از بیرون به درون دانست و افزود: ما می خواهیم نسل جوانمان را به این مهم برسانیم که به جای اجبار محیطی، آنان خویشتن بان شوند و این تعبیری است که رهبر فرزانه انقلاب به کار برده است.
وی، با اشاره به ضرورت ایجاد فضایی مناسب و دور از سیستم پلیسی و امنیتی در دانشگاه فرهنگیان، تأکید کرد: اگر دانشجو معلم ما راجع به مسأله ای سیاسی شک و سؤالی داشت و نتوانست یا ترسید که بپرسد، چه خواهد شد؟ یقینا بدانید که در ذهنش نگه خواهد داشت و شبهه را مستقیما سال های بعد برای دانش آموزان مطرح خواهد کرد.
حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده، فعالیت های فردی و فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان را اختیاری عنوان کرد و گفت: با صراحت می گویم هیچ کس حق ندارد در حوزه فعالیت های فرهنگی، جبر و فشار ایجاد کند و این فعالیت ها کاملا انتخابی و اختیاری خواهد بود و زمانی ما هنر خواهیم داشت که تشویقی عمل کنیم نه آمرانه.
سرپرست معاونت فرهنگی، ادامه داد: البته چشم هایمان بیدار است و آن دانشجو معلمی که در کانون ها، انجمن ها، مراسمات فرهنگی و دینی شرکت فعال دارد را رصد می کنیم و در کارنامه فارغ التحصیلی اش مشخص خواهیم کرد.
دکتر صادق زاده، در پایان سخنان خود، ضمن پاسخ به برخی سؤالات اعضای حاضر در جلسه، بر لزوم آسیب شناسی موانع حیات طیبه، مبارزه با ظلم در مجموعه، حرکت حیات طیبه از شکل ظاهری و صوری به سمت حقیقت و اصل و ایجاد فضایی پر نشاط، آکنده از صداقت، دین داری، خوش اخلاقی و ... تأکید کرد.