Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر ساکی در شانزدهمین نشست علمی – تخصصی دانشگاه :

گفتمان تعلیم و تربیت باید از مدرسه آغاز و به سطح ملی برسد

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شانزدهمین نشست علمی – تخصصی با عنوان بر بررسی شاخص های موثر کفایت و شایستگی معلمان  در ایجاد مدرسه صالح در کانون فجر اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران با حضور جمعی از مدیران و معلمان و دیگر علاقه مندان برگزار شد . در ابتدای این نشست ، دکتر ساکی ضمن تشکر از مسوولان آموزش و پرورش منطقه و حضور پرشکوه  مدیران و معلمان در جلسه ، هدف از برگزاری نشست های تخصصی در دانشگاه فرهنگیان را توسعه گفتمان در باره تعلیم و تربیت و تربیت معلم برشمردند . ایشان اضافه نمودند که تعلیم و تربیت بر اساس نتایج تحقیقات و تجربه های جهانی زیرساخت توسعه در هر جامعه ای محسوب می شود و از این رو برای نیل به کیفیت آن ، باید حساسیت اجتماعی نسبت به این موضوع را در جامعه افزایش داد . دکتر ساکی توسعه گفتمان در باره تعلیم و تربیت را زمینه ساز افزایش دانایی  و حساسیت جامعه نسبت به این امر مهم بیان نمودند و بر ضرورت آغاز این گفتمان از مدرسه تا سطح ملی تاکید نمودند . ایشان با توجه به موضوع نشست، تفکر و پژوهش در باره مدارس مطلوب و اثربخش و شایستگیهای معلمان را موضوعی بسیار ضروری و حوزه ای بی انتها برای رشد معرفی نمودند . معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در ادامه، آمادگی دانشگاه فرهنگیان را برای همکاری با ادارات آموزش و پرورش در توسعه گفتمان تعلیم و تربیت و برگزاری جلسات اعلام نمودند.

در ادامه حدادی معاونت پژوهش و برنامه ریزی نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش تهران هم طی سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از دانشگاه فرهنگیان و منطقه 9 آموزش و پرورش برای برگزاری چنین مراسم علمی و تخصصی، یادآور شدند که ارتقای کیفی نظام تعلیم و تربیت در گرو توانمندی معلمان و کارگزاران آموزش و پرورش است و انتظار این است که دانشگاه فرهنگیان که چنین پتانسیلی را دارد با تقویت بیشتر به این امر کمک کند. در پایان ایشان خواستار آن شدند که این گونه همکاری های علمی و تخصصی میان دانشگاه فرهنگیان با آموزش و پرورش به سایر مناطق هم تسری پیدا کند.

در ادامه دکتر سعید ربوشه مدیریت منطقه 9 آموزش و پرورش تهران با اهدای شاخه گل از نمادین و تصویری به مدعوین ارایه طرح خود را آغاز نمودند. در این مطالعه «مدرسه کیفی» مبتنی بر ساحت های شش­گانه تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین به شرح زیر توصیف گردید:

1 – مدرسه کیفی از منظر ساحت تربیت علمی و فناوری،

2 - مدرسه کیفی از منظر ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری،

3 - مدرسه کیفی از منظر ساحت تربیت زیستی و بدنی،

4- مدرسه کیفی از منظر ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی،

5- مدرسه کیفی از منظر ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی،

6- مدرسه کیفی از منظر ساحت تربیت اقتصادی و حرفه ای،

در گزارش دکتر ربوشه مدرسه صالح کیفی چنین توصیف شده است.

« مدرسه صالح کیفی، محیطی امن، اجتماعی، شاداب ، پویا، منظم و با کیفیت در دو وجه مکان (کالبد فیزیکی) و فضا (مجموعه هنجارها، ارزشها و فرهنگ سازمانی) می­باشد که با برنامه ریزی هدفمند و و موثر با مرجعیت فرهنگی در بستر تعامل سازنده با اولیا، خانواده ها و سازمان های برون نهاد و بهره گیری از تجربه، تخصص و دانش حرفه­ای رهبران تربیتی، مربیان ومعلمان به سمت مطلوب حرکت می کند .

  در این مدرسه ، با معیار کفایت و شایستگی مطلوب و معقول  و در فضای یادگیری لذت بخش و مادام العمر، دانش آموزان با کسب شایستگی های لازم مبتنی بر ساحت های شش­گانه تربیتی سند تحول و با هدف نیل به مراتبی از حیات طیبه با هویت بخشی همه جانبه تربیت به پیش می روند . دکتر ربوشه در ارایه گزارش خود معلمان و مدیران مدارس را به طراحی و اجرای مدارسی برای یادگیری لذت بخش و کسب تجارب مثبت فرا خواندند.