سوالات مطرح شده در دوره رابطان بهداشت (کارشناسان امور دانشجویی)
به گزارش اداره کل برنامه ریزی، خدمات و رفاه دانشجویی، سرپرست اداره کل برنامه ریزی، خدمات و رفاه دانشجویی و تعدادی از کارشناسان این حوزه در دوره رابطان بهداشت (کارشناسان امور دانشجویی) که در روزهای اول و دوم مرداد ماه 96 در اردوگاه شهیدباهنر تهران برگزار شد حضور یافتند و به سوالات همکاران پاسخ دادند؛ اهم سوالات مطرح شده به شرح ذیل است:
سوال: مشکل در روند ثبت درخواست های میهمانی و انتقال سامانه جامع گلستان
پاسخ: در راستای ابلاغ بخشنامه تقویم اجرایی میهمانی و انتقال دانشجویان برای سال 96، روند بررسی و مستندسازی این بخشنامه آغاز شد که پس از برگزاری جلسات متعدد با حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و حوزه هوشمندسازی و انجام بررسی های لازم توسط این دو حوزه، نظرات کارشناسی دریافت شد؛ و حوزه هوشمندسازی برای استفاده از سامانه گلستان جهت انجام امور میهمانی و انتقال دانشجویان رایزنی های لازم را با شرکت نوپرداز اصفهان (سامانه جامع گلستان) انجام داد. در نهایت این دو حوزه موافقت خود را با مفاد بخشنامه و زمانبندی مشخص شده در تقویم اجرایی میهمانی و انتقال اعلام کردند.
پیرو ابلاغ بخشنامه، دانشجویان هنگام ثبت تقاضا با پیغام خطا (سرترم سال تحصیلی 97-96 تعریف نشده) مواجه شدند؛ پس انجام پیگیری ها و اطلاع رسانی به حوزه های مربوطه، بررسی ها از سوی این واحدها و همچنین شرکت نوپرداز اصفهان آغاز شد و مشخص شد برای ثبت درخواست دانشجویان در سامانه تعریف سرترم برای سال آینده (97-96) الزامی است؛ با توجه به اینکه ثبت درخواست برای اولین بار انجام می شد مشکلات سامانه ای آن مشخص نبود.
براساس اعلام نظر شرکت گلستان و حوزه آموزش برداشتن قانون سرترم موجب مشکلاتی در انتخاب واحد دانشجویان می شود و امکان حذف این قانون بدون پیش بینی سایر مشکلات احتمالی آن امکان پذیر نیست؛ که به منظور جلوگیری از تضییع حقوق دانشجویان مهلت تحویل مدارک تا 15 تیر ماه 96 تمدید شده بود تا موضوع حذف سرترم به طور کامل و همه جانبه بررسی شود که تا پایان مرداد ماه بخشنامه ای در این خصوص ابلاغ خواهد شد.
با عنایت به پیگیری های انجام شده از سال آینده روند ثبت تقاضای میهمانی و انتقال براساس «گردش کار مشخص» انجام خواهد شد؛ و تلاش است محدویت های موجود به طور کامل رفع شود.
خاطر نشان می سازد: میهمانی و انتقال انجام شده در ترم بهمن 96-95 صرفا تمدید میهمانی بود.
سوال: ارائه راهکار برای افزایش شرکت دانشجومعلمان در انتخابات شورای صنفی-رفاهی
پاسخ: از کارکردهای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، ایجاد زمینه و فراهم کردن بستر مشارکت دانشجویان به عنوان اصلی ترین مخاطبان دانشگاه در فرایند تصمیم سازی است. این مهم در دانشگاه فرهنگیان که خروجی آن در مهم ترین نهاد تأثیرگذار جامعه بکار گرفته می شود از اهمیت مضاعفی برخوردار است. اهمیت این موضوع از این منظر قابل اعتناست که یکی از اهداف بنیادین نظام های تعلیم و تربیت موفق ایجاد فرصت های مشارکت جویی و مشارکت پذیری فراگیران است. از این حیث تشکل های دانشجویی به ویژه تشکل صنفی – رفاهی می تواند زمینه مناسبی برای ممارست و کارورزی دانشجو معلمان در این خصوص تلقی شود.


راهکارهای زیر می تواند در افزایش شرکت دانشجومعلمان در انتخابات شورای صنفی-رفاهی مؤثر باشد:
- اعطای اختیارات به اعضا شوراهای صنفی-رفاهی در چارچوب مقررات آیین نامه و شیوه نامه شورای صنفی-رفاهی
- تبیین آیین نامه برای دانشجو معلمان
- ایجاد فضا و مکان مناسب برای فعالیت های اعضا شوراهای صنفی-رفاهی
- تأمین بودجه مناسب برای فعالیت آنان
- تبلیغات به موقع و مناسب
- دریافت کمک و همکاری از سایر حوزه ها مثل فرهنگی و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه
سوال: ناهماهنگی در خصوص کاربران وام صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
پاسخ: هر استان یک کاربر وام دارد که از طرف مدیریت استانی معرفی میشود. در استان هم بسته به تعداد مراجعه کنندگان برای وام با تدبیرکابر وام کارها انجام می گیرد.
سوال: گیت تردد و نقش کارشناسان دانشجویی
پاسخ: مدیریت بحث گیت تردد در سازمان مرکزی تا کنون با معاونت دانشجویی بوده است و طی نامه ای از مدیریت استان ها خواسته شده تا افراد مطلع و متخصص در این زمینه را به عنوان مسوول گیت تردد در استان معرفی نمایند. با عنایت به تخصصی بودن کار برخی استان ها کارشناسان فناوری را معرفی کرده اند. لذا این برای راه اندازی کارها بوده است و بعد از این مرحله به کارشناسان دانشجویی تحویل داده خواهد شد تا بتوانند گزارشات لازم را از آن استخراج کنند.
سوال: گزارش بحث 45 درصد
پاسخ : مبنای قانونی کسر 45 درصد عبارت است از تبصره ذیل ماده 6 قانون متعهدین به خدمت و بند 18 مصوبه هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان مورخ 24/4/91. اما ریز مباحث مالی و نحوه آن به معاونت توسعه ارتباط دارد. در جلسه که در آینده برگزار خواهد شد، هماهنگی لازم در این خصوص بین معاونت دانشجویی و معاونت طرح و برنامه و توسعه انجام خواهد شد.
سوال: آمار متأهلان
پاسخ: طرحی تحت عنوان «شیوه نامه حمایت از دانشجومعلمان متاهل» در حال تدوین است که برای تکمیل آن، به آمار و سایر موارد دیگر آن نیاز بوده است.
سوال: شرح وظایف پست سازمانی سرپرست شبانه روزی
پاسخ: شاغل در این پست با رعایت موازین شرعی و طبق مقررات اداری و مالی، تحت نظارت معاون توسعه منابع و امور دانشجویی پردیس/مرکز عهده دار وظایف زیر است.
- همکاری و همفکری با معاون توسعه منابع و امور دانشجویی پردیس/ مرکز در حسن اجرای وظایف.
- هماهنگی و همکاری با سایر سرپرستان شبانه روزی و معاونان دیگر پردیس جهت ارتقاء و کیفیت بخشی فعالیت ها.
- نظارت بر حسن اجرای کلیه قوانین و مقررات امور شبانه روزی پردیس/ مرکز
- تهیه و تنظیم برنامه سالانه و پی گیری امور محوله
- حضور سرپرست در خوابگاه تا استقرار کامل سرپرست بعدی
- اهتمام در به وجود آوردن محیطی آموزنده و تربیتی، منطبق با موازین اسلامی و تلاش برای توسعه فرهنگ تعاون و همکاری بین دانشجویان و مسئولان در امور خوابگاهی، تغذیه و...
- همکاری و نظارت بر حسن اجرای برنامه های مذهبی و مناسبت ها و تشویق و ترغیب دانشجویان در انجام فعالیت های مذهبی، فرهنگی و...
- ایجاد ارتباط عاطفی و رعایت حسن خلق در برخورد با دانشجویان و رعایت اخلاق اسلامی در منش و رفتار و ایفای نقش الگویی و ترغیب دانشجویان به رعایت موازین شرعی
- نظارت و اقدام در خصوص سکوت و آرامش خوابگاه ها و تشویق دانشجوی نمونه، منظم، پرتلاش و... در مناسبت ها
- دقت در اجرای تقویم اجرایی ارسال شده از سازمان مرکزی
- پاسخگویی به تماس های تلفنی اولیا دانشجویان در ساعات غیر اداری.
- تهیه نمودار ارزشیابی خوابگاه در پایان هر ترم و پیگیری برای اعطای جوایز به خوابگاه های ممتاز.
- اقدام و نظارت در تحویل وسایل و لوازم موردنیاز خوابگاهی به دانشجویان در شروع سال تحصیلی و انجام تسویه حساب با آنان در پایان سال تحصیلی.
- اقدام در خصوص انتخاب نماینده از سوی دانشجویان مستقر در هر خوابگاه.
- نظارت و اقدام در خصوص آماده سازی و تجهیز فضای خوابگاه، آشپزخانه، سرویس های بهداشتی جهت اسکان دانشجویان، قبل از شروع سال تحصیلی.
- ثبت گزارش امور شبانه روزی در دفتر مربوطه و ارائه گزارش به معاون پردیس/ مرکز در صورت لزوم.
- عضویت و شرکت در کلیه شوراهای مربوط به امور شبانه روزی و فعالیت های فوق برنامه.
- ارسال گزارش به شورای انضباطی در صورت لزوم.
- نظارت و همکاری در برگزاری مسابقات ورزشی، سرگرمی، هنری، درسی و...
- نظارت و همکاری در برگزاری فعالیت های تفریحی نظیر کوه پیمایی، راه پیمایی، دوچرخه سواری و...
- ایجاد بانک اطلاعاتی دانشجویان خوابگاهی و ثبت رفتار و موارد خاص آنان به صورت محرمانه.
- کنترل مستمر بر حفظ نظم، نظافت و بهداشت دفتر سرپرستی، خوابگاه ها، آشپزخانه، سلف سرویس و...
- نظارت و کنترل تاریخ انقضا و کیفیت مواد مصرفی و جلوگیری از اسراف و تبذیر.
- تهیه و تدوین برنامه غذایی هفتگی یا فصلی با نظر مسئولان
- نظارت و پیگیری در خصوص تهیه و نصب وسایل ایمنی از قبیل کپسول های آتش نشانی و جعبه کمک های اولیه در ساختمان خوابگاه ها، آشپزخانه و سلف سرویس جهت پیشگیری و اقدام فوری هنگام وقوع حوادث ناگوار و غیرمترقبه
- نظارت بر انجام فعالیت های کارکنان خدماتی پردیس/مرکز در خارج از ساعات اداری و همچنین در غیاب رئیس پردیس/مرکز
- نظارت و کنترل بر ورود و خروج اتومبیل های پردیس در خارج از ساعات اداری.
- نظارت و کنترل حضوروغیاب دانشجویان خوابگاهی پردیس/ مرکز و صدور مجوز برای ورود و خروج و همچنین نظارت و کنترل بر ورود و خروج مراجعان، میهمانان و ملاقات کنندگان.
- نظارت و کنترل بر حفظ وسایل و اموال خوابگاه و تشویق دانشجویان در حفظ اموال بیت المال.
- پیگیری و حضور فعال در تالار گفتگو سرپرستان شبانه روزی.
- همکاری با مشاوران برای رفع مشکلات خانوادگی و تحصیلی دانشجویان
- همکاری با نهاد رهبری برای رفع مشکلات مذهبی دانشجویان
- همکاری جهت برگزاری فعالیت های فرهنگی، هنری، ادبی دانشجویان
- همکاری با پزشک مستقر در پردیس/مرکز
- همکاری با اعضای شورای صنفی
- همکاری با کمیته های فرهنگی- اجتماعی پردیس/مرکز
- همکاری با نمایندگان دانشجویان و تشکل های دانشجویی و کانون ها
- انجام سایر امور ارجاعی مربوطه عنداللزوم
پاورپوینت ارائه شده در دوره توانمندسازی رابطان بهداشت