نظر دکتر جهانگیر جهانگیری، سرپرست مرکز آموزش عالی شهید مطهری نوشهر، پیرامون:
منشور مدیریت در سازمان مرکزی و میثاق نامه ی سرپرستان
در ادامه طرح نظرات سرپرستان محترم پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، محمدعلی کمالی نهاد، سرپرست محترم پردیس شهید باهنر اراک و سرکار خانم آبیار، سرپرست محترم پردیس امام صادق(ع) ایلام، نظر شما مخاطبان ارجمند را، به پاسخ های برادر گرامی جناب آقای دکتر جهانگیر جهانگیری، سرپرست محترم مرکز آموزش عالی شهید مطهری نوشهر، معطوف می داریم:
ایشان، نظرات خود را پیرامون آثار و خواص و موانع و محدودیت های هر یک از بندهای منشور مدیریت در سازمان مرکزی و میثاق نامه سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، به تفکیک بیان کرده اند.
بند اول:
- مفاد مندرج در بند یک منشور مدیریت، در واقع رعایت اخلاق و آداب اسلامی و تکریم نیروهای ستادی و دانشجو معلمان عزیز و ... از ابزار مهم مدیریت اثر بخش می باشد و شایسته است مدیران ارجمند با ویژگی های مندرج در این بند خود را مزین نمایند.
- موانع و محدویت های اجرایی شدن این مصادیق، کمبود مدیران لایق و برخوردار از اخلاق انسانی و اسلامی است که کار را بر مدیران ارشد کمی سخت و با مشکل مواجه می نماید، لذا مدیران ارشد نظام باید برای شناخت این نیروها با سعه ی صدر اقدام نمایند. به عنوان مثال؛ مدیری که از سعه ی صدر لازم برخوردار نیست، با اندک ناملایمتی از کوره در خواهد رفت که قطعا آثار سوء تربیتی به همراه خواهد داشت تا جایی که امام علی(ع) یکی از مهم ترین ابزار مدیریت را سعه صدر ذکر کرده اند.
بند دوم:
- عمل نمودن در چارچوب اسناد بالا دستی، اولا؛ موجب دست یابی به اهداف برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت سند تحول و سند چشم انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور می شود و ثانیا؛ موجب پیش گیری از اتلاف وقت و صرف هزینه های غیر ضروری و در نهایت مدیریت برنامه ای خواهد شد که در بند 9 میثاق نامه نیز، به آن اشاره شده است.
- شرط لازم برای تحقق این امر، اتنخاب مدیران به دور از حواشی سیاسی و ارتباطات خارج سازمانی می باشد؛ در ضمن، بسیاری از بند های موجود در اسناد بالا دستی نگاه ایدآلیستی داشته و با شرایط و مقتضیات بعضی از پردیس ها و مراکز کشور همخوانی ندارد.
بند سوم:
- اجرای مفاد بند 3 منشور، موجب نظم و هماهنگی و یکپارچگی در تصمیم می شود.
بند چهارم:
- در خصوص بند 4 نگاه برابر و عادلانه با توجه به این نکته مدیریتی که" تبعیض آفت ارتباط است" سبب ایجاد روحیه و انگیزه انجام امور در تمام سطوح خصوصا سطوح پایین دست شده، همچنین کارکنان در تمام سطوح احساس تعلق به سازمان می نمایند، این نگاه باعث تقویت فرهنگ عدالت محوری در سطوح مختلف سازمان، پردیس ها و مراکز می شود .
- وجود برخی از قوانین و مقررات نامناسب، سبب شده برخی از قسمت ها که تا حدود زیادی، بار اصلی سازمان بر عهده آن هاست، از توجه و امکانات کمتری برخوردار شوند.
بند پنجم:
- فراوانی بخشنامه ها و دستورات به واحد های تابعه، باعث پیش گیری از اتلاف وقت و زمان مفید کارکنان واحدهای مختلف می گردد؛ لذا به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه ها به جای صدور بخشنامه های روزانه و غیر ضروری، برنامه کلی فصلی و سالانه به شکل جامعتری ارائه گردد.
- ایجاد تغییرات زود هنگام در سطح مدیران ارشد و میانی، گاهی موجب برهم خوردن برنامه های قبلی و صدور بخشنامه های جدید، بدون توجه به بخشنامه ها و برنامه های قبلی می گردد.
بند هشتم:
- اجرای بند 8 منشور مذکور، باعث پیشگیری از تصمیمات سلیقه ای و شخصی شده و موجب کاهش درصد خطا و اشتباه در اتخاذ تصمیمات می شود، عمل به مندرجات این بند، موجب تقویت فرهنگ انتقاد پذیری در میان مدیران نیز می شود .
- بسیاری از مدیران روحیه انتقاد پذیری ندارند و انتقاد به آنان بعضا موجب خصومت بین مدیر و نیروی تحت امر می گردد که ممکن است آسیب هایی را متوجه آن دسته از نیروها کند.
بند نهم:
- عمل به بند 9 و پرهیز از نگرش بخشی در نهایت، باعث تربیت دانشجو معلمان متعهد و متخصص در طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی و نظام تعلیم و تربیت کشور، خاصه دانشگاه فرهنگیان می گردد که مورد انتظار مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و به تبع آن مدیران ارشد نظام است.
- تأمین منابع مالی و اعتبارات در حوزه های مختلف آموزشی، تربیتی و فرهنگی، همواره از موانع بزرگ در تحقق اهداف عالیه آموزشی و تربیتی در دانشگاه فرهنگیان و سایر نهاد ها می باشد.
بند دهم:
- در خصوص بند 10 منشور و با توجه به سرعت دست یافته های علمی و فناوری در جهان و قرار گرفتن نسل جدید در عصر انفجار دانش و فناوری، بدیهی است که معلمان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، در خط مقدم عرصه های علمی کشور قرار دارند، لذا می بایست خود را به دستاوردهای جدید علمی و فناوری مجهز نمایند و بدین منظور آشنایی و یا برگزاری دوره های ضمن خدمت آشنایی با این دستاوردها از لوازم کار همکاران و دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان می باشد.
- وجود بخشی نگری در بعضی از مدیران و نیز فقدان ابزارها و زیر ساخت های لازم برای بهره برداری، از جمله موانع و محدویت های اجرایی شدن این بند می باشد.