دکتر مهرمحمدی در اختتامیه اردو حیات طیبه عنوان کرد:
یک معلم موفق باید از دو هوش تجربی و تاملی برخوردار باشد
سرپست پردیس های دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: یک معلم موفق باید دارای دو هوش تجربی و تاملی باشد که هوش تاملی از ارزش بالاتری برخوردار است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی دکتر محمود مهرمحمدی در آیین پایانی چهارمین اردو حیات طیبه دانشگاه فرهنگیان در بخش دختران گفت: حضور دانشجویان نخبه در این اردو به معنای انتظار بیشتر دانشگاه از آنهاست.
وی با اشاره به این که اردوی حیات طیبه برای نخبگان اجرا می شود اما به این معنا نیست که ما بین دانشجومعلمان تبعیض قائل می شویم تصریح کرد:مجموعه اهداف دانشگاه فرهنگیان برای تربیت دانشجومعلمان یکسان است اما معتقدیم دانشجویان نخبه رسالت ویژه ای در قبال اهداف تربیت معلم و دستیابی به حیات طیبه دارند.
وی با تاکید بر این که معلم شدن کاری بسیار دشوار است اظهار کرد: تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان الهام گرفته از سند تحول بنیادین و دارای دو مدعای اصلی است.
این مقام مسئول عنوان کرد: اولین مدعای حقیقت جریان جاری در مدرسه یعنی جریان تربیت است؛ آموزش مقدمه واجب تربیت قلمداد می شود اما اگر آموزش به هدف تبدیل شود و منجر به تحقق تربیت نشود، فاقد ارزش است.
مهرمحمدی در خصوص دومین مدعا افزود: حقیقت کار در مدرسه تربیت است که مدیریت و راهبری آن به دست معلم می باشد.
وی با اشاره به این که معلم باید مربی باشد تصریح کرد: مهمترین عنصر تحولی و چرخشی که در سند تحول قرار همین معادل سازی معلم با مربی است، تربیت معلم کار ساده ای نیست و نیازمند اهتمام ویژه و تلاش جمعی است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور با اعلام این که نام جریان جاری در مدرسه تربیت است نه آموزش اظهار داشت: منظور از معلم به معنای مربی، معلمی است که توانایی دارد رخداد یادگیری عمیق و لذت بخش انجام دهد.
مهرمحمدی افزود: یک مربی واقعی اعماق وجود و هویت یادگیرنده را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به تحول در فرد می شود که سرانجام این فرایند یادگیری عمیق و پایدار را نتیجه می دهد.
وی با اشاره به این که تاثیر مربی بر دانش آموز باید تاثیر هویتی باشد اذعان کرد: رویکرد در تربیت معلم باید به گونه ای باشد که مانند یک هنرمند هنگام خلق اثر هنری در کلاس نقش آفرینی کند.
این مقام مسئول مربی هنرمند را واجد شش ویژگی منحصر به فرد دانست و در این خصوص گفت: نخستین ویژگی یک مربی هنرمند ایده پردازی و جسارت ورزی حرفه ای است.
مهرمحمدی افزود: دیگر ویژگی مربی این است که باید گفت و گو با موقعیت آموزشی و تربیتی داشته باشد. به این معنا که موقعیت های مشابه را به رغم شباهت ظاهری یکسان تلقی نکند.
وی بیان کرد: استفاده حداکثری از هوش تعاملی، تمرکز به یادگیری و بالندگی به صورت متداوم، تعاملات حرفه ای جمعی و احساس تکلیف اخلاقی و الهی از دیگر ویژگی های مربی هنرمند است.