دکتر کیانی در پانزدهمین اجلاس مدیران استانی تاکید کرد:
تاثیر مطلوب بازخوردها و نقد عملکرد معاونت نظارت و ارزیابی در کارایی و بهینه سازی روند ها
پانزدهمین اجلاس مدیران امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور با شعار " دانشگاه فرهنگیان: نهاد ملی، ماموریت ملی، تقسیم کار ملی " که چهارشنبه 1 شهریور 96 برگزار شد، در روز نخست با تبیین برنامه های سال 96 معاونت نظارت و ارزیابی و تضمیین کیفیت و ارزیابی نقد های مدیران استانی نسبت به آن پیگیری شد.
در این نشست که با حضور دکتر کیانی معاون نظارت و ارزیابی و تضمیین کیفیت و مدیران کل اداره های سنجش، نظارت و ارزیابی و بالندگی برگزار شد؛ دکتر کیانی طی سخنانی بر ضرورت توجه به دوره های بالندگی بویژه آموزش حقوق شهروندی تاکید کرد.
وی ضمن قدردانی از گزارش ها و بررسی های منتقدانه مدیران استانی نسبت به عملکرد معاونت نظارت و ارزیابی و تضمیین کیفیت دانشگاه، دریافت چنین بازخوردهایی را در اصلاح و بهینه سازی روند عملکرد معاونت موثر دانست.
در ادامه دکتر نامداری مدیر کل دفتر سنجش معاونت، هدف از توجه به نگاه نقادانه مدیران نسبت به عملکرد معاونت را شناسایی نقاط ضعف و محدودیت حاکم بر روند نظارت و ارزیابی، توسعه فرهنگ نقد پذیری و نقادی دانشگاه و ارائه الگو به عنوان مبنایی برای عملکردهای آتی دانشگاه برشمرد.
وی در ادامه به تبیین محور های نقد مدیران استانی بر اساس محور های عملکرد معاونت نظارت و ارزیابی پرداخت.
نامداری نقد های وارده به حوزه نظارت و ارزیابی در محور های برنامه ها، رویکردها، حوزه های ارزیابی، روش ها، ابزارها، نیروی انسانی، حوزه های ارزیابی،سیستم ها، نتایج ارزیابی و فرهنگ و ساختار را تشریح کرد.
ذهنیت گرایی، روش شناسی، برنامه های سنجش صلاحیت و بالندگی، تاخیر، آگاهی بخشی، فهم نتایج، سیتم های نظارتی، تشویقی و ... را از برخی موارد انتقاد مدیریت ها دانست.
در ادامه مدیران امور پردیس های مختلف به بحث و تبادل نظر پیرامون نقاط قوت و ضعف و موارد قابل توجه برای بهینه سازی و کارامد سازی آنها بر اساس اهداف مورد نظر و انتظار پرداختند.
همچنین دکتر ابراهیمی مدیر کل نظارت و ارزیابی در پاسخ به سوالات مدیران استانی، فعالیت این مرکز را تولید داده مورد نیاز برای تصمیم سازی مطلوب در دانشگاه دانست.
وی با اشاره بر ارائه گزارش و بازخورد ارزیابی ها به معاونت ها، آن را اقدامی در راستای ایجاد گفتمان کیفیت سازی عنوان کرد.
دکتر ابراهیمی فعالیت های نظارت و ارزیابی را فراهم سازی زمینه ای برای آموزش و توسعه فرهنگ پاسخگویی و مسئولیت پذیری برشمرد.
وی با بیان اینکه نظارت و ارزیابی پیوست تمام اتفاق ها است خاطر نشان کرد: اگر نظارت در خدمت مدیریت نباشد کاری بیهوده است.
مدیرکل نظارت و ارزیابی با تاکید بر اینکه در این حوزه گزارش مقایسه ای از عملکرد صورت نمیگیرد افزود: گزارش های ارائه شده در این حوزه تنها مدیریتی است و هرگز تفسیری و مقایسه ای بین استان ها انجام نشده است.
وی در ادامه نقش ارزیابی ها را حمایتی و در حکم دفاع از عملکرد مدیریت ها عنوان و تصریح کرد: شیوه نامه و روش شناسی نظارتی دانشگاه در بحث پایش های میدانی در میان سایر دانشگاه ها قابل توجه است.
در بخش دیگری از تبیین برنامه های معاونت نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه دکتر کچوئیان مدیر کل بالندگی حرفه ای ضمن اشاره برطراحی انیمشین راهنمای استفاده از سامانه جامع بالندگی گفت: به منظور ایجاد فرصت های کاربرد دانش و آموزش، اساتید، کارکنان و مدیران طرح تولید "آوا چه" (آوای ایده) راه اندازی شده است.
وی با اشاره به لزوم تغییر رفتار و اثر گذاری منتج از دوره های بالندگی افزود: امسال در راستای رسیدن به سطح مورد انتظار از آموزش نیاز سنجی اعضای هیئت علمی، غیر هیئت علمی و صف و ستاد صورت گرفته است و نیازمند همراهی شما برای رسیدن به مطلوب است.
دکتر کچوئیان همچنین به تغییر رویکرد نشریه "نامه بالندگی" به سمت محتوای کاملا تخصصی اشاره کرد.
وی توزیع بودجه های بالندگی حرفه ای میان استان ها براساس تفاهم نامه فی مابین و تشکیل شناسنامه آموزشی به صورت آزمایشی در استان گلستان را از دیگر اقدامات مدیریت بالندگی برشمرد.