حجت الاسلام و المسلمین قریشی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری:
مهندسی فرهنگی یک اصل مسلم و از ارکان وظایف ما در دانشگاه ها محسوب میشود
حجت الاسلام و المسلمین قریشی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در دومین روز از نخستین دوره آموزشی و نشست کشوری دبیران هم اندیشی پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور اظهار داشت: اینکه بگوییم کار فرهنگی کار سختی است و عوامل متعددی دخیل است، پس نباید به سمت مهندسی فرهنگی برویم و کار را تعطیل کنیم؛ اشتباه است. اصلا چه چیزی انقلاب را به وجود آورد، آیا غیر از تغییر فرهنگی بود که امام ایجاد کرد؟ غیر از این است که تمام تلاش ها در حوزه فرهنگ رخ می دهد.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی، تعبیری دارند که میفرمایند، فرهنگ مثل اکسیژن است که اگر آلوده شود، همه بخش ها را آلوده می کند و اگر سالم بود همه استفاده خواهند کرد. نمی شود به این عنوان که کار فرهنگی کار سختی است گفت که نباید آن را انجام داد.
حجت الاسلام قریشی با تاکید بر اینکه مهندسی فرهنگی یکی از ارکان وظایف ما محسوب می شود و باید در دانشگاه ها به مهندسی فرهنگی عنایت و دغدغه آن را داشته باشیم، بیان کرد: مهندسی فرهنگی یک اصل مسلم است. حوزه فرهنگ بخش های مختلف عمومی و تخصصی دارد و کارهای زیادی باید انجام شود.
وی افزود: در دانشگاه ها در ابتدای انقلاب ساختاری برای برنامه های فرهنگی تحت عنوان معاونت فرهنگی ایجاد شد و بعد از چند سال، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز ایجاد شد. باید بدنه اصلی دانشگاه را در امور فرهنگی پای کار بیاوریم اما بیشتر روی رو بناها و فوق برنامه ها اقدام شده است.
حجت الاسلام قریشی افزود: آن تحولی که باید در حوزه فرهنگی رخ دهد هنوز اتفاق نیفتاده است. چون دانشجو برای کارهای فرهنگی به دانشگاه نیامده است؛ ثبت نام می کند برای تحصیل در رشته خاص آمده و در کنارش برنامه هایی را در حوزه فرهنگی تنظیم کردیم.
وی مهمترین عاملی که در امور فرهنگی تاثیر دارد را نقش اساتید عنوان کرد و گفت: هیچ کس در شخصیت و فرهنگ به اندازه استاد نقش ندارد. اگر با یک مهندسی فرهنگی و رصد محیط، اساتید را دغدغهمند کنیم در امور فرهنگی توفیق ما 100 درصد بالاتر خواهد بود.
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: امروز نارسایی هایی در حوزه دانشجویی داریم؛ از جمله اینکه دانشجو عشق به علم و مطالعه ندارد، نظم ندارد، احترام به اساتید را از آن ها نمی بینیم. ممکن است حق دیگران را رعایت نکند، سوال این است که این موارد را کجا باید یاد بگیرد؟ آیا دانشجو اهل مدارا و هم زیستی است و یا به هویت ملی و دینی خود افتخار میکند یا خیر؟ آیا ضعف وجدان کاری مطلوب در دانشجویان وجود دارد یا خیر؟ نقش اساتید در این زمینه ها و آموزش به دانشجویان بسیار موثر است.
وی در ادامه خطاب به دبیران و رابطان شورای هم اندیشی استادان پردیس ها گفت: شما باید با اساتید طرح بحث کنید، شما که دغدغه انقلاب دارید آن را به اساتید جوان و بدنه دانشگاه منتقل کنید.