دکتر ساکی در دوره آموزشی و نشست کشوری دبیران و رابطان هم اندیشی:
باید محصول جلسات هم اندیشی به بهبود کیفیت و ارزش افزوده سازمانی منجر شود
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکتر ساکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در دومین روز از نخستین دوره آموزشی و نشست کشوری دبیران و رابطان هم اندیشی اظهار داشت: موفقیت طرح هم اندیشی استادان در گرو برنامه ریزی و تامل دبیران پیرامون اهداف طرح و نحوه تحقق آنها است.
وی افزود: برای موفقیت طرح هم اندیشی باید مفروضات و الزامات کار گروهی را شناخت و مورد استفاده قرار داد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه توجه به دو اصل مبنایی را در فعالیتهای هم اندیشی مورد تاکید قرار داد، ابتدا اینکه باید موضوعات هم اندیشی بیشتر رنگ و بوی تربیت معلمی داشته باشد و به نوعی از ظرفیت غیر رسمی این طرح در کمک به بررسی و حل مسایل دانشگاه استفاده شود. مثلا چگونه می توانیم تحرک پژوهشی را دانشگاه سرعت بخشیم ؟ سهم مولفه های تربیت معلم در بروز نتایج مطالعات جهانی تیمز و پرلز و میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در امتحانات نهایی چیست و چگونه قابل بهبود است؟
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در ادامه افزود: باید محصول جلسات هم اندیشی منجر به ارزش افزوده سازمانی و بهبود کیفیت شود و خلاصه اهداف سه گانه طرح نیز بر تفکر ، کیفیت و پیشرفت تاکید دارد.
وی برای نیل به این مهم به ذکر برخی شرایط و الزامات برای پیشرفت کار در اداره جلسات هم اندیشی اشاره کرد از جمله :
- موضوعات جلسات هم اندیشی باید مساله محور باشد تا به پیشرفت و تفکر بیشتر منجر شود. بنابراین باید مسایل قابل طرح در جلسات را شناخت. مساله دامنه ای از موضوعات را در بر می گیرد که در باره چگونگی و حل آنها دیدگاههای متفاوتی ارایه می شود و پاسخ کاملا روشن و استانداردی در باره آنها وجود ندارد. مانند دلایل اتلاف آموزشی دانش آموزان که بی نهایت گفتگو را می تواند در بر داشته باشد . اگر ساده اندیشی ملاک باشد و مساله محوری مورد توجه قرار نگیرد ، برگزاری جلسات منجر به تحقق اهداف مورد نظر نخواهد شد . مساله محوری در طرح هم اندیشی موجب تحرک ، چالش و تنش خلاق در اداره امور می شود که باید به آن اهتمام داشت و برای آن برنامه ریزی نمود.
- هم اندیشی با هم اندیشیدن و التزام به خرد جمعی و ترجیح نظر جمع به فرد فراهم می شود بنابر این باید در جلسات کاری کنیم که سکوت افراد شکسته شود و همه آزادانه و بدون واهمه دیدگاههای خود را بیان کنند و در نهایت جمع بندی و نتیجه گیری شود و اگر ضرورت داشت جلسات را برای جمع بندی و نتیجه گیری بهتر ادامه داد.
- هم اندیشی بر این اصل مهم استوار است که همواره راهی بهتربرای عمل وجود دارد . با این فرض برای تفکر ، کیفیت و پیشرفت هیچ نقطه پایانی متصور نیست . باید گفتگوها را در این سه محور بطور دایم داشته باشیم بگونه ای که نتیجه آن کمک به حرکت دانشگاه در نیل به اهداف تعیین شده باشد. جلسات هم اندیشی ظرفیتی فراسازمانی و غیر رسمی در کنار ظرفیتهای رسمی برای تحرک و پیشرفت است.
- نقد را بعنوان یک ارزش محوری در جلسات هم اندیشی به رسمیت بشناسیم چرا که نقد فرصت رشد و تکامل را فراهم می سازد. تمجید خوب است اما نقد منصفانه و مشفقانه و درچارچوب از تمجید بهتر است . در نقد باید با منطق، دیدگاههای افراد و ضعف احتمالی آنها تحلیل و ارایه شود و در جمع بندی نهایی ، فضا را برای ادامه گفتگوباز بگذاریم . نباید در نقد ، شخصیت افراد مورد هجمه قرار گیرد بگونه ای که منجر به حالت تهاجمی و تدافعی آنها گردد که در اینصورت گروه پراکنده وانسجام آن از بین می رود . بنابراین در جلسات باید احترام و اعتماد بین اعضاء تقویت شود.