معاون نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه تاکید کرد:
سه مولفه بینش، روش و منش لازمه دستیابی به سطح مورد انتظار و مناسب کیفیت آموزشی در دانشگاه فرهنگیان
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکتر غلامرضا کیانی؛ معاون نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان ضمن تبریک دهه ولایت، از اهمیت نهادینه کردن سه مولفه بینش، روش و منش برای دستیابی به سطح مورد انتظار و مناسب کیفیت آموزشی در دانشگاه فرهنگیان بعنوان یک اصل بسیار مهم، یاد کرد.
وی که در دومین روز از نخستین دوره آموزشی و نشست کشوری دبیران و رابطان هم اندیشی پردیس های استانی سخن میگفت، افزود: اگر همه ما و شما؛ دبیران هم اندیشی، این اصل را در افکار و اعمال خود نهادینه نکرده و دوزیستانه برخورد کنیم؛ به این معنی که در کلام و عمل یکسان نباشیم، قطعاً کیفیتِ مورد نظر معنا نخواهد یافت.
دکتر کیانی با اشاره به اینکه اگر امروز رقابت به معنای واقعی در حوزه آموزش، صنعت، تجارت و ...همه موارد و موضوعات مرتبط با زندگی و جامعه، وجود داشته باشد، نهایتاً این کیفیت است که بعنوان عامل تعیین کننده برتری و پیروزیِ نهادها، واحدها و دانشگاه ها و سایر مراکز، نمود خواهد داشت، تصریح کرد: وقتی از کیفیت صحبت می کنیم، مقصود اثربخشی و توجه به آثار واقعی کار انجام شده در امر آموزش و خروجی دانشگاه یعنی معلم و بدنبال آن؛ خروجی مدرسه، یعنی دانش آموز، است.
معاون نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در این بین درست است که انحصار تربیت معلم در کشور در اختیار دانشگاه فرهنگیان است و از این منظر ممکن است تصور کنیم که رقیبی در میدان نداریم، نباید اما از یاد دور داشت که در دنیای واقعی، رقابت همچنان وجود دارد.
وی با اشاره وجود رقابت حتی در میان اساتید برای عملکرد بهتر و بیان اینکه اگر کارهای ما بر مبنای کیفیت و ارتقاء آن نباشد، هم اندیشی بی معنا خواهد بود،اظهار داشت: در این میان فرهنگسازی در مسیر کیفیت افزایی از درجه اهمیت بسیار بالایی قرار دارد.
کیانی گفت: اگر در موضوع کیفیت، هم گرا، هم افزا و هم نوا نبوده و هدف مشترک نداشته باشیم، بالطبع نمی توانیم نه به معنای واقعیِ کیفیت توجه کرده و نه به آن دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: می دانیم که کیفیت موضوعی بسیار پیچیده، چند وجهی و در عین حال بومی است که در موقعیت مشخص، معنای مشخص خود را خواهد داشت. در عین حال کیفیت، موضوع ایستایی نیست و با اثر پذیری از زمان و تحولات جامعه، خود دچار تغییر می شود.
معاون نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان همچنین اظهار داشت: همه ابعاد سیستم و همه مخاطبان درونیِ ما باید در مسیر کیفیت، هدفگذاری شده باشند. اگر قرار باشد گفتمان کیفیت را نهادینه کنیم، چند پرسش کیفی داریم و اهم آن این است که چگونه نهادینه شدن را اجرایی کنیم.
وی افزود: اگر قرار باشد که ما گفتمان کیفیت را در دانشگاه، سپس از قِبَل دانشگاه در آموزش و پرورش و در ادامه از قِبَل آموزش و پرورش در جامعه نهادینه کنیم، در راستای همان یکسانی کلام و عمل و اجتناب از رفتارِ دوزیستانه، باید برایش فکر، زمینه سازی، ایجاد حساسیت و تولید نگرش کنیم و زمانی که ایجاد نگرش کردیم، در پایداری سازی آن نگرش مصمم، ثابت قدم و پرتلاش باشیم.
کیانی گفت: انتظاری که ما در معاونت ارزیابی از دبیران و رابطان داریم این است که نخست، در نقد سیستماتیک حوزه ما نقش ایفا کنند. دوم اینکه، در حوزه استادان، با وجود اشکالات، اما ما تنها دانشگاهی هستیم که منشور کیفیت داریم. با این وجود باید از متغیرهای کمی منشور خارج شده و فاصله بگیریم و در مقابل وارد متغیرهای کیفی شویم که در این مورد نیازمند کمک، مباحثه و ارزیابی اساتید محترم هستیم.