Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر مهرمحمدی در دومین دوره تربیت آموزشگران دروس تعلیم و تربیت اسلامی تاکید کرد:

ضرورت تربیت مدرسِ دارای ظرفیتِ ویژه تدریسِ دروس تربیت اسلامی در برنامه تربیت معلم

دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در دومین دوره تربیت آموزشگران دروس تعلیم و تربیت اسلامی که به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان قم برگزار شد؛ ضمن تبریک اعیاد فرخنده قربان و غدیر با تشکر  و قدردانی از اقدامات ابتکاری دکتر لطیفی و ادامه آن توسط دکتر موسوی و پشتیبانی های دکتر زارعی و دکتر خوش گفتار گفت: همچنین از دکتر صادق زاده به پاس مواجهه دلسوزانه و مسئولانه با مقوله تربیت اسلامی در برنامه تربیت معلم و پیگیری موضوع ساختار مناسب تشکیلاتی آن (گروه مستقل کشوری) قدردانی می کنم.

وی در ادامه همچنین از تلاش های استادان دروس تعلیم و تربیت اسلامی که رضایت خاطر مخاطبان را  توانستند جلب کنند تقدیر کرد.

دکتر مهرمحمدی با بیان اینکه ما در تربیت اسلامی صاحب ادعا هستیم، خاطر نشان کرد: ادعا می کنیم صاحب سبک و مکتب هستیم (هم در مقایسه با مکاتب برگرفته از ادیان الهی دیگر مانند مسیحیت و یهودیت و هم به طریق اولی در مقایسه با مکاتب برآمده از فلسفه های غیر الهی چون پراگماتیسم و اگزیستانسیالیزم).

وی با اشاره به اینکه این ادعا خصوصا در آنچه به این نام (یعنی تربیت اسلامی) عرضه می شود باید به اثبات برسد و متاسفانه در حال حاضر بنظر نمی رسد انتظارات برآورده شود، تصریح کرد: جوان ایرانی مسلمان، صرفنظر از وجه معلمی، باید به این باور رسیده و این معنا را درونی کند و به این پیشینه فکری و عملی مفتخر شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان  مسئولیت استادان این دروس (در همه دانشگاه ها و بویژه در دانشگاه فرهنگیان) را در خصوص ایجاد این پیشینه و درونی کردن این باور بسیار سنگین دانست و اظهار کرد: از جمله در سایه کیفیت تدریس شما چنین باوری باید در ذهن معلمان آینده کشور بنشیند؛ از این رو بررسی و تایید صلاحیت علمی گرچه ناکافی ولی لازم است و باید با جدیت اجرا شود.

وی  با بیان اینکه بسیار صلاحیت های دیگر لازم است که نمی دانم در این دوره ها مطمح نظر هست یا نیست؟ افزود: استادان ما علاوه بر داشتن بنیه علمی نیاز به صلاحیت های حرفه ای و آموزشی دارند تا این مولفه ی برنامه از اثربخشی برخوردار شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه ضمن تاکید برنقش بسزای منبع آموزشی در کیفیت تدریس با بیان تلاش های صورت گرفته  برای شناسایی منابع علمی قابل اعتنا و موجود در بازار ابراز امیدواری کرد: این منابع مورد توجه و استفاده جدی قرار گیرد تا در کوتاه مدت هم شاهد اتفاقات مثبت مورد انتظار باشیم و نیز هر چه سریع تر بتوانیم با همت شما منابع ویژه دانشگاه را تدارک ببینیم.

دکتر مهرمحمدی با  اشاره به تامل انجام شده بر مجموعه دروس تربیت اسلامی و با بیان اینکه این 8 درس تربیت اسلامی یک ترکیب ویژه است، تصریح کرد: نیاز به تربیت مدرسِ دارای ظرفیتِ ویژه تدریسِ دروس ویژه تربیت اسلامی در برنامه تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان احساس می شود و هیج برنامه دانشگاهی در حال حاضر در دانش آموختگانش آمادگی برای تدریس این دروس را ایجاد نمی کند.

وی ضمن اشاره به  ضرورت تربیت استاد برای دروس تربیتی _ موضوعی (pck)،  خاطر نشان کرد:  آموزش عالی ما توانایی کافی برای تربیت استاد در این دروس را هنوز محقق نکرده و به همین منظور پیش بینی برنامه ویژه تربیت استاد با استفاده از بورس تحصیلی خارج کشور در برنامه ها دیده شده است.

دکتر مهرمحمدی با تاکید بر لزوم تربیت اساتید برای دروس تربیت اسلامی علاوه بر دروس تربیتی – موضوعی، اظهار کرد: اکنون تاکید می کنم که برای مجموعه دروس تربیت اسلامی ما هم این تلقی عقیم بودن آموزش عالی درست است و این نقص و به تبع نیاز آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بلند مدت باید به فکر تربیت استاد ویژه این مجموعه دروس باشیم، افزود: دانشگاه فرهنگیان نمی تواند فقط به دوره های توانمند سازی دل ببندد، کاری شبیه تربیت استاد ویژه معارف اسلامی که در دانشکده معارف اتفاق می افتد،البته نه الزاما با ایجاد یک نهاد جدید بلکه شاید با تدارک برنامه ای در سطح دکتری و سفارش اجرای ان به نهادهای مستقر و برجسته آموزش عالی حوزوی و یا دولتی این خلاء از بین رود.