Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر مهرمحمدی در نشست کارشناسان پژوهش و کتابداران دانشگاه:

کتابخانه ها؛ چشم و چراغ و مهم ترین نشانه نهاد دانشگاه است

دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در اختتامیه نشست مشترک کشوری کارشناسان پژوهش و کتابداران دانشگاه، گفت :کتابخانه ها در یک جمله: چشم و چراغ و مهم ترین نشانه نهاد دانشگاه است.

وی در ادامه با توجه به وضعیت پژوهش در دانشگاه و با طرح این پرسش که چرا پژوهش در دانشگاه فرهنگیان آنگونه که باید نیست؟، ادامه داد: البته از حیث شاخص تعداد مقالات بر مبنای اعلام برخی موسسات وضع ما خوب است؛ اما  صرفا این موضوع برای ما قابل اعتنا نیست. عملکرد بودجه چیز دیگری را نشان می دهد. ما حتی طبق بند ب ماده 64 قانون برنامه ششم باید علاوه بر اعتبارات پژوهشی، 1 درصد از بودجه هزینه ای تخصیص یافته را نیز صرف پژوهش کنیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه به آسیب شناسی این امر پرداخت و با اشاره به  عامل تاریخی گفت: یکی از موارد سستی با تمایل ماندن در شرایطی  است که سر تا سر تاریخ تربیت معلم در کشور شاهد آن بوده ایم.

وی افزود: تغییر مدار حرکت که مدار منحصرا آموزشی بوده است به مدار آموزش آمیخته با پژوهش کاری بسیار دشوار است. در بستر این حقیقت تاریخی باید به احیاء کارکرد پژوهشی در تربیت معلم پرداخت که اساسا البته کار دشواری است و تدبیر و انرژی خاص طلب می کند(مثلا در مقایسه با حوزه آموزش و حوزه فرهنگ). اما تمشیت امور تربیت معلم در قالب "دانشگاه " این اتفاق را اجتناب ناپذیر می سازد.

دکتر مهرمحمدی در ادامه به  عوامل دیگر موثر اشاره کرد:

1) وضع سیاستهای دقیق و تفاهم درباره آنها، آموزش پژوهی، دوره های آموزشی ( ماده 28، کارشناسی ارشد و دکتری)

2) تدوین برنامه های جدید، خلاق و تشویق کننده، فرصت پژوهشی ( پست داک)، پژوهانه، پروژه های تحقیقاتی کوچک، پرداخت حق التالیف مقالات، همایش ها، فرصت مطالعاتی

3) تاسیس ساختار های مورد نیاز، پژوهشکده ها و گروه ها

4) استادان، انگیزه و توانمندی های پژوهشی، ایین نامه های ترفیع و ارتقاء

5) زیر ساخت ها،سامانه ها( گلستان)، کتابخانه ها، سایت ها و پایگاه های اطلاعاتی و علمی

6) بودجه که خوشبختانه هیچ کمبودی در این راستا نداریم

و آخرین مورد شما، نیروی انسانی پشتیبان، شبکه ای که انتظار می رود فعالیت و کنشگری بیشتری از خود نشان دهد، هستید، از شما انتظار می رود فکورانه و موقعیت شناسانه با توجه به حضور در محل و آشنایی با شرایط و ویژگی های محلی وارد عمل شوید و هرگز برای خودتان نقش حاشیه ای و اداری به معنای متعارف قایل نباشید.

دکتر مهرمحمدی تصریح کرد: شما باید عاملان تغییر باشید و حضور فعال در صحنه تغییر داشته باشید.

وی در ادامه، گفتگو با استادان برای تشویق آنان به استفاده از بستر های فراهم شده، اطلاع رسانی مستمر با روش های متنوع و خلاق درباره سیاست ها و برنامه ها، ایفای نقش تسهیل گر در ارایه خدمات سریع، جلب مشارکت استادان دانشگاه های دیگر برای همکاری در تیم های پژوهشی با حصور استادان دانشگاه فرهنگیان و انعکاس نقد ها و مسایل به سازمان مرکزی را به عنوان وظایف و کارهایی برشمرد که  نیروی انسانی پشتیبان میتواند در این راستا انجام دهد.

در ابتدای این جلسه دکتر ساکی معاون پژوهش و فناوری به ارایه گزارشی  از برنامه نشست سه روزه کارشناسان و کتابداران در بابلسر پرداخت و از حمایتهای همه جانبه دکتر مهرمحمدی برای توسعه پژوهش در دانشگاه تقدیر کرد.