سرپرست دانشگاه فرهنگیان در بازید از مرکز علامه طباطبایی سبزوار:
نسبت ما با آموزش و پرورش در واقع یک نسبت یگانگی است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، دکتر محمود مهرمحمدی؛ سرپرست دانشگاه، در بازید از مرکز علامه طباطبایی سبزوار، ضمن تشکر از مدیران قبلی دانشگاه فرهنگیان در این مجموعه آقایان دلقندی و نصر آبادی و همچنین مدیر فعلی؛ دکتر بینش، گفت: به لطف خدا و مدیریت خوب، این عزیزان درطول این سالها هر یک به سهم خود گامهای موثری برداشتند و اکنون نیز پیشرفت های ناشی از گامهای رو به پیش آنها را می توان دید.
وی ادامه داد: با این وجود اما پردیسها و سایتهای دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور، از جمله همین سبزوار همچنان نیاز به توجه و توسعه بیشتر دارند تا بتوانیم شاخصهای جهانی و ملی را در ابعاد مختلفِ حوزه زیرساختها ودست آوردها، در آنها پیاده سازی کنیم.
در این بازدید که رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، احمد برادران فرماندار سبزوار، حسن محرابی رییس آموزش و پرورش سبزوار، دکتر مجتبوی مدیر امور پردیس های استان خراسان رضوی و جمعی از مدیران، کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه نیز در آن حضور داشتند، دکتر مهرمحمدی با اشاره به جدیدالتاسیس و نوپا بودن دانشگاه فرهنگیان گفت: بر این اساس طبیعتاً هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم. با این وجود همت همه کسانی که در سراسر کشور دل در گرو دانشگاه دارند، بسیار امید بخش و دلگرم کننده است و این نوید را می دهد که بتوانیم مسیر توسعه دانشگاه را انشالله با سرعت مقتضی بپیماییم.
دکتر مهرمحمدی با اشاره به پیشنهاد دکتر حدادنیا؛ رییس دانشگاه حکیم سبزواری در زمینه همکاری با دانشگاه فرهنگیان، گفت: این یک فرصت بسیار مغتنم است و فکر میکنم باید در مدیریت دانشگاه از این مجال حداکثر استفاده به عمل بیاید.
او اظهار داشت: یکی از زمینه هایی که شاید کمتر به آن توجه شده باشد، بحث پژوهش مشترک است و اینکه اکنون امکان همکاری استادان ما با استادان دانشگاه حکیم سبزواری، در این زمینه فراهم شده، بسیار ارزشمند است چرا که اجرای طرح های پژوهشی مشترک این چنینی، میتواند به توسعه توانمندیهای پژوهشی هیات علمی ما کمک کند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر لزوم توجه به حوزه پژوهش هم پا به پای آموزش، ادامه داد: این یک حقیقت است که دانشگاه فرهنگیان به لحاظ پژوهشی وضع چندان مساعدی ندارد و به تعبیر من دانشگاه فرهنگیان در این حوزه، ناخوش احوال است. دلیل آن نیز چیز عجیب و غریبی نیست، دانشگاه فرهنگیان نوپا بوده و مشخص است برای اینکه پژوهش بعنوان یک کارکرد مهم در بخش تربیت معلم بخواهد در کشور قوام و استحکام پیدا کند، زمان بیشتری مورد نیاز است.
وی افزود: علاوه بر این اما، ما یک قدرت تاریخی بازدارنده نیز در این مورد داریم که بازمی گردد به یکصد سال کار تربیت معلم در کشور. متاسفانه شواهد گذشته بیانگر این است که هیچوقت در تربیت معلم، پژوهش بعنوان یک کارکرد جدی مطرح نبوده و همواره تربیت معلم بر مدار آموزش چرخیده است. از طرفی فرض همیشه بر این بوده است که آموزش با پژوهش نسبت آنچنانی ندارد.
او با بیان اینکه ماهیت دانشگاه فرهنگیان بعنوان یک دانشگاه، بدون برخورداری از مولفه پژوهش، بی معناست، ادامه داد: باید امکان ترکیب این دو مقوله را فراهم سازیم تا در عملکرد استادان و مجموعه وظایف آنها، اتفاقی بیافتد تا دانشگاه فرهنگیان هر چه بهتر در مسیر توسعه تربیت معلم گام بر دارد.
دکتر مهرمحمدی اظهار داشت: از سوی دیگر این موضوع از این حیث هم باید در دستور کار ما باشد که با اتکاء به دانش نو و بصیرت و معرفتهای بروز علمی، بتوانیم عملاً کار تربیت معلم را پشتیبانی کرده و عمل تربیت معلم را به شکل متقن، قابل قبول و تاثیر گذاری تری به انجام برسانیم.
او افزود: از هر جهت که نگاه کنیم، ضروری است که مسئله احیای پژوهش، بعنوان یک اولویت در دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار گیرد و در همین راستا یکی از سازوکارها، همین همکاریهای جدی است که می تواند بین استادان دانشگاه فرهنگیان و استادان دانشگاه های دیگرِ مستقر در منطقه، صورت پذیرد. به همین منظور، باید این دعوت دکتر حدادنیا و دانشگاه حکیم سبزواری را مغتنم شمرد و با بهره بردن از فرصت خوب ایجاد شده، سبزوار را بعنوان یک پایلوت در زمینه همکاری های پژوهشی طراحی کنید.
وی در ادامه، درباره همکاری و مساعدتهای بسیار خوب آموزش و پرورش شهر سبزوار با دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: نسبت ما با آموزش و پرورش، یک نسبت کاملا! متفاوت بوده و در واقع یک نسبت یگانگی است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: ما در واقع یک روح، در 2 کالبد هستیم. بنابراین آموزش و پروش هرچه بیشتر به دانشگاه فرهنگیان نزدیک شده و هرچه بیشتر مساعدت کند که دانشگاه بتواند کار خود را بهتر انجام دهد، درواقع کاری می کند که خود، کارش را بهتر انجام بدهد.
او گفت: همه میدانیم که آموزش و پرورش با محدودیتهای بسیاری روبرو ست و همین امر موجب می شود که آنچنان که حتی خود عزیزان در آموزش و پرورش تمایل دارند، امکان مساعدتها وجود نداشته باشد، اما اینکه در سبزوار مدیریت آموزش و پرورش به گونه است که مساعدهای صورت گرفته حتی فراتر از حد انتظار است، جای تقدیر و تشکر دارد.
دکتر مهرمحمدی با تکیه بر نگاه، همکاری و مساعدت خاص آمورش و پرورش سبزوار به دانشگاه فرهنگیان، افزود: در سایه این مساعدت، پیشنهاد میکنیم در سبزوار مدرسه ای وابسته به تربیت معلم تاسیس شود.
وی ادامه داد: موضوع تاسیس مدارس وابسته، یکی از مواردی است که ما در دانشگاه فرهنگیان به صورت جدی آن را دنبال کرده و در دستور کار داریم، هرچند تاکنون به دلایل مختلف توفیق عملی پیدا نکرده ایم.
او گفت: اولین استانی که به تاسیس چنین مدرسه و هدفی نزدیک شد، استان خراسان رضوی بود که زمینه ای در شهر مقدس مشهد فراهم کرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: در موقعیتهای محلی، همین توجه به ضرورتِ برخورداری تربیت معلم از یک محیط بالینی و کلینیکی به نام مدرسه، میتواند زمینه ساز تاسیس چنین مدارسی شود. این مهم زمانی صورت میگیرد که مدیر آموزش و پرورش شهر و مجموعه همکاران در دانشگاه فرهنگیان به این فهم مشترک رسیده باشند که کار تربیت معلم، بدون در اختیار داشتن مدرسه بارش بسته نشده و کارش به شکل مطلوب انجام نمی شود! که خوشبختانه به نظر میرسد این فهم و درک مشترک در سبزوار وجود دارد.
وی ادامه داد: مدرسه وابسته، 2 کارکرد دارد؛ یکی اینکه امکان حضور آزادانه تر دانشجو معلمان در آن فراهم میشود و این در واقع یک سرویس جدی و مهم برای تربیت معلم به شمار میرود. چرا که معتقدیم ارتباط دانشجومعلم با مدرسه نباید صرفاً محدود به کارورزی باشد و بهتر است در تمام طول دوره ما باید به گونه ای کار تربیت معلم را طراحی کنیم که دانشجومعلم بهانه یا مستمسک لازم را برای حضوردر مدرسه پیدا کند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، از تعهد دانشگاه به مدرسه وابسته، بعنوان رویکرد دیگر احداث چنین فضای آموزشی یاد کرد و ادامه: در چینی شرایطی درواقع دانشگاه، یک سرویس گیرنده صرف نخواهد بود و در مقابل متعهد میشود که به آن مدرسه خدمات ویژه بدهد؛ بطور مثال استادان ما در مواقع نیاز و در راستای همفکری کردن برای حل مشکلات مدرسه در ابعاد مختلف آمورشی و تربیتی، دوره های توانمندسازی و مطالعاتی رابرپا خواهند کرد.