سرپرست دانشگاه فرهنگیان در برنامه پرسشگر عنوان کرد:
عملکرد دانش آموختگان از سوی دانشگاه فرهنگیان به صورت سیستماتیک پایش و رصد می شود
دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در برنامه پرسشگر در پاسخ به وضعیت تربیت معلم و شرایطی کنونی با اشاره بر تاکید وزراء پیشین بر تربیت معلم گفت: ای کاش بخش عمده تری از توجهات آموزش و پرورش مصروف و معطوف به تربیت معلم شود.
وی اضافه کرد: هرچه تربیت معلم مورد توجه اهتمام و پشتیبانی بیشتری باشد تبعا می توان گفت کلید تحول را بهتر یافتیم و بهتر توانستیم برای اعتلای تعلیم و تربیت کشور سرمایه گذاری و چاره اندیشی کنیم.
دکتر مهرمحمدی ضمن قدردانی از همکاران دانشگاه فرهنگیان اساتید ارجمند و کارمندان خدوم، خانواده بزرگ فرهنگیان برای تابستان پرکار پشت سر، برگزاری ترم تابستانه برای دانش آموختگی زودهنگام دانشجومعلمان و حضور در کلاس های درس خالی از معلم و برگزاری دوره مهارت آموزی یکساله را از جمله فعالیت های دانشگاه در تابستان برشمرد و خاطر نشان کرد: در قبال این اقدامات که جزو وظایف خود می دانیم، انتظار داریم همانطور که تربیت معلم می تواند کلید تحول در آموزش و پرورش کشور باشد، دستگاه عظیم آموزش و پرورش هم نسبت به کارگزار خود عنایت بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به ارتباط نزدیک دانشگاه فرهنگیان با آموزش و پرورش اظهار کرد: به تعبیری دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش یک روح در دو کالبد هستند و یگانگی بین آنها برقرار است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه این رابطه خوب و وثیق از زمان تاسیس با وزرای گذشته و حال آموزش و پرورش وجود داشته و از سطح شعار بسیار فراتر است، گفت: با توجه به محدودیت های عدیده آموزش و پرورش و مدارس از حیث منابع و مطالبات معوق انباشته در آموزش و پرورش، گاهی در اجرای این تکالیف، لوازم مادی و منابع انسانی باید در اختیار دانشگاه قرار بگیرد که محقق نمی شود.
وی با اشاره به تاخیر در پرداخت بودجه مورد نیاز برای انجام تکالیف محوله دانشگاه فرهنگیان، فراتر از بودجه مصوب که آموزش و پرورش متعهد به پرداخت آن شده است، افزود: در اجرای بسیاری از برنامه های تحولی در تربیت معلم نیازمند همکاری و پشتیبانی عوامل انسانی در سطح مدرسه و منطقه در سطوح بومی و بر پایه بسترِ واقع بینانه هستیم.
دکتر مهرمحمدی در ادامه بر نیاز به پشتیبانی های موردی و زمینه ای پیرامون برنامه های کاربستی و کارآموزی دانشگاه و همفکری های انجام شده در این خصوص تاکید کرد.
وی در پاسخ به ابهاماتی در خصوص کاهش پذیرش دانشجومعلمان با اشاره به حرکت دانشگاه بر اساس برنامه ای راهبردی، گفت: برهمین اساس دانشگاه فرهنگیان موظف است بر اساس نیازهای پایدار وزارت آموزش و پرورش به تامین نیروی انسانی قریب به 30 تا حداکثر 35 هزار نفر، اقدام کند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به شیوه تامین نیروی آموزش و پرورش با روش های 4 ساله ، 2 ساله و یکساله تصریح کرد: کسانی که سخن از کم شدن دانشجو می کنند بخاطر ان است که توجه ندارند که ما از طریق شیوه پذیرفته شده یکساله مهارت اموزی که هم در دنیا و هم در برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان مورد تاییدقرار گرفته بخش عمده ای از نیاز را تامین می کنیم.
وی با بیان اینکه جذب استعدادهای برتر در دانشگاه، آرزوی تمام کسانی است که چشم به آینده کشور دوختند، گفت: برای محقق شدن هر آرزویی، باید برنامه ریزی علمی و بستر سازی کرد، برای آنکه بهترین استعدادها جذب حرفه معلمی شوند و از قِبل آن تحول و تعالی لازم را در آموزش و پرورش ایجاد کنیم، فاقد بسیاری از بستر های مورد نیاز از جمله بستر تاریخی، فرهنگی و اقتصادی هستیم.
دکتر مهرمحمدی با اشاره به مشکلات و شرایط دانشگاه فرهنگیان خاطر نشان کرد: چگونه می توان انتظار داشت که استعداد برتر کشور، دانشگاه فرهنگیان را جزء انتخاب های نخستین اش قرار دهد، آیا شرایطی که اکنون دانشگاه فرهنگیان با آن اداره می شود در مقایسه با دانشگاه های تربیت معلم در شان معلم است؟
وی از رصد و پایش عملکرد دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان خبر داد و افزود: علاوه بر پایش سیستماتیک عملکرد دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان، اخباری که به صورت پراکنده از مسئولین آموزش و پرورش استان های مختلف دریافت کردیم حاکی از این است دانشگاه فرهنگیان به رغم محدودیت ها و ظرفیت های در تعهد خود نسبت به آموزش و پرورش به طور نسبی موفق عمل کرده است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان نوپا بودن دانشگاه و لزوم بازنگری در برنامه ها و تمهید زیر ساخت ها برای آینده درخشان تر و نیز تاثیر فرهنگ حاکم در مدرسه را از دلایل نسبی ارزیابی کردن این موفقیت دانست و تصریح کرد: عملکرد دانش آموختگان دانشگاه تا حدود زیادی تحت تاثیر فرهنگ حاکم بر مدرسه است و این فرهنگ می تواند زمینه استحاله حرفه ای معلمان فارغ التحصیل از دانشگاه را ایجاد کند.