دکتر موسی پور در دومین نشست آموزشگری دانشگاهی عنوان کرد:
اعضای هیئت علمی باید در باب تعالی و رونقِ وضعیت تربیت معلم کشور ایده پردازی و مطالعه کنند
دومین نشست " آغاز آموزشگری دانشگاهی" ویژه اعضای هیئت علمی پیمانی دانشگاه فرهنگیان در روز نخست خود یکشنبه 26 شهریور با سخنان دکتر موسی پور معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیرامون خدماتی که این معاونت به اعضای هیئت علمی ارائه خواهد و پاسخ به پرسش های مربوطه آنان ادامه یافت.
دکتر موسی پور با اشاره به پیشینه شکل گیری دانشگاه و زمینه فرهنگی تربیت معلمی و سازمانی رشد و حرکت آن در بستر آموزش و پرورش تا رسیدن به آنچه امروز با عنوان دانشگاه فرهنگیان ظهور یافته، ابراز امیدواری کرد: اعضای هیئت علمی نو رسیده در جایگاه جدید خود شرایط بهتری برای کار در خدمت آرمان ها و رسالت دانشگاه پیدا کنند.
وی ضمن بیان مشکلات و مسائل دانشگاه از زمان تاسیس، به راهکارهایی از جمله بازنگری آئین نامه شبانه روزی و دانش آموختگی زود هنگام دانشجو معلمان برای روبرویی با چالش های امکانات و فضای رفاهی و آموزشی اشاره و خاطر نشان کرد: بر اساس شاخص های هیئت امناء، ظرفیت کلی پذیرش دانشگاه حدود 40 هزار دانشجو معلم است در حالیکه اکنون قریب به 50 هزار دانشجو داریم.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با بیان مطالبی در باب رویکردهای چگونگی تربیت معلم و روشهای رسیدن به آن (امکانات لازم و موجود برای تحقق آن)، تصریح کرد: براساس نیاز آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان موظف به تامین 650 هزار نیرو تا سال 1400و در حدود سالی 80 هزار فارغ التحصیل است که لزوما مسیر جذب همگی باید از دانشگاه فرهنگیان بگذرد.
وی با بیان اینکه امسال آموزش و پرورش توانست با ظرفیت های معوق سال های گذشته تنها 9 هزار ردیف استخدامی برای جذب دانشجو معلم بگیرد، افزود: بر این اساس دانشگاه فرهنگیان در سال 1400 تنها می تواند 9 هزار معلم تحویل آموزش و پرورش دهد.
دکتر موسی پور جذب معلم از شیوه ماده 28 را از راهکارهای استراتژیک دانشگاه برای رفع بحران نیروی انسانی آموزش و پرورش دانست.
وی با اشاره به سیاست آموزشی گذشته دانشگاه در ایجاد تمام رشته ها در کل پردیس ها و با رویکرد جذب 40 هزار دانشجو معلم در سال، تصریح کرد: با تغییر، میزان و نوع نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی از لحاظ جنسیت و رشته های تخصصی، سیاست آموزشی دانشگاه به این سمت سوق پیدا کرد، که در کدام پردیس، جذب و آموزش کدام رشته ها مناسب تر است.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی با بیان اینکه در اکثر پردیس های دانشگاه فرهنگیان، از حیث فضای آموزشی و رفاهی پردیس دختران ضعیف تر از پردیس پسران است؛ گفت: این در حالی است که تعداد متقاضیان دختر و پذیرش آنان با رتبه های برتر نسبت به پسران بیشتر است.
وی در ادامه بر تولیت و مدیریت دانشگاه فرهنگیان در امر تربیت معلم نه اجرای آن تاکید کرد.
دکتر موسی پور با بیان اینکه با توجه به اینکه ساختمان ها و بناهای دانشگاه متعلق به آموزش و پرورش است و در این خصوص ردیف عمرانی به دانشگاه تعلق نمی گیرد، اظهار کرد: برای بهسازی فضای مکانی موجود1400 میلیارد تومان به نرخ سال 95 بودجه نیاز است.
وی با اشاره به سرانه بالای نیروی انسانی کادر اداری نسبت به دانشجو در این دانشگاه خاطر نشان کرد: با این وجود هنوز بسیاری از پردیس ها از نیروی کم شکایت دارند این خود ناشی از این است که در هر واحد باید تمام خدمات ارائه شود و برای آن نیروی انسانی نیاز است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی با اشاره به چالش ایده مشارکت گرفتن از امکانات کشور در تربیت معلم، اظهار کرد: در چنین شرایطی نگاه اعضای هیئت علمی تنها نباید کار علمی باشد، باید به فضای بنیادین تربیت معلم در کشور ورود پیدا کنند و بیاندیشند که چه چیز می تواند وضعیت تربیت معلم را رونق بخشد.
وی با بیان اینکه فردی که شما تربیت می کنید در آینده الگویی برای فرزندان خواهد بود، بر اهمیت آموزش با کیفیت تاکید و خاطر نشان کرد: اکنون فصل نگارش و ایده پردازی و مطالعه در باب رونق بخشیدن و ارتقاء و تعالی وضعیت تربیت معلم در کشور است.
دکتر موسی پور، جایابی اموزشگران، بررسی تمدید پیمان با آنان و ارزیابی و بررسی ارتقاء و ترفیع اعضای هیئت علمی را از جمله وظایف این معاونت برشمرد و افزود: شما نیز به عنوان اعضای هیئت علمی دانشگاه وظیفه فرهنگی، پژوهشی (نگارش مقاله علمی و پژوهشی)، آموزشی ( همکاری با گروه های آموزشی، مشارکت در کاروری ها،راهنمایی دانشجو، دادن خدمات دانشگاهی به نهادهای اجرایی دیگر...) را برعهده دارید.
وی با بیان اینکه برای اعضای هیئت علمی پیمانی دانشگاه نگارش مقاله علمی و پژوهشی لازم است گفت: برای کسب این امتیاز در ارتقاء و ترفیع تنها کتاب می تواند جایگزین باشد و نمره آن از جای دیگر تامین نخواهد شد.
معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی انقلابی بودن به معنای سازنده آن را از ویژگی های اساتید دانشگاه برشمرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان چگونگی ترفیع و کسب امتیازهای لازم و ارزیابی مستندات در کمیته ارتقاء اشاره و تصریح کرد: برای جلوگیری از بروز ارزیابی های غیر منصفانه، تلاش شده تا در آینده ارزیابی از سوی دانشجویان، فارغ التحصیلان، مدیر گروه و رئیس پردیس نیز مورد بررسی قرار گیرد.
دکتر موسی پور در ادامه اظهار کرد: طی بازنگری انجام شده در پردیس های دانشگاه فرهنگیان گروه آموزشی تحت عنوان گروه تربیت حرفه ای خواهیم داشت که همه دروس را می تواند ارائه کند.
وی با اشاره به امکان تشکیل گروه های آموزشی تجمیعی و ترکیبی در دانشگاه تصریح کرد: اعضای متخصص یک رشته در دو پردیس در سطح کلان می توانند تشکیل گروه تجمیعی داده و به پردیس ها خدمات ارائه کنند همچنین اعضای چند رشته در پردیس نیز می توانند گروه ترکیبی تشکیل دهند مانند گروه علوم پایه متشکل از رشته های فیزیک، شیمی، زیست و ...
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی گروه های آموزشی را از تشکیلات مهم و اساسی دانشگاه برشمرد و بر ضرورت توجه به آن و همراهی با ساز و کار اعتلای آن از سوی اعضای هیئت علمی تاکید کرد.
وی وظیفه اعضاء گروه را هماهنگی میان شیوه تدریس و منابع اساتید و آزمون های پایانی آنان دانست و گفت: شما در دانشگاه مکلف به راهنمایی تحصیلی دانشجویان از جمله آگاهی آنان نسبت به چگونگی کنش در محیط دانشگاه، مراقبت از وضعیت تحصیلی، تنظیم برنامه درسی سالانه، کنترل پیشرفت تحصیلی و تایید کارنامه دانشجویان هستید.
دکتر موسی پور در پایان ابراز امیدواری کرد: اعضای هیئت علمی دانشگاه بتوانند به عنوان عضوی مفید دانشگاه را یک گام به پیش برند.