دکتر ساکی در دومین همایش مدیران میزبان دانش اموختگان خراسان شمالی:
توسعه جامعه در گرو رشد و تعالی معلمان است
دومین همایش مدیران میزبان دانش اموختگان دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی دوشنبه 27شهریور 96 با حضور دکتر ساکی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان، مدیر کل آموزش و پرورش استان و جمع دیگری از مدیران استانی در دانشگاه فرهنگیان بجنورد برگزار شد.
در این همایش، دکتر ساکی ضمن خوش آمدگویی و قدردانی از کلیه مدیران حاضر در جلسه، هم افقی و تعامل بین مسوولان و مدیران آموزشی با مسوولان دانشگاه فرهنگیان را برای تمهید شرایط مورد نیاز توسعه حرفه ای نو معلمان ضروری برشمرد.
وی ضمن اشاره به نتایج پژوهش های مرتبط با مدارس اثربخش و رتبه بندی مدارس براساس کیفیت، گفت: مدیران مدارس باید برای نیل به کیفیت و ارتقاء دایمی آن، به جای رویکرد مدیریت آموزشی از سازوکار رهبری آموزشی استفاده نمایند. در رهبری آموزشی مدیر با دوری از روش های سنتی، جریان تحول گرای مبتنی بر فرهنگ یاددهی- یادگیری را بنا می نهد.
دکتر ساکی با تاکید بر نقش مهم و حساس مدیر مدرسه و لزوم حمایت از آنان، تصریح کرد: در دنیا، توسعه جوامع از طریق توسعه تعلیم و تربیت پیگیری می شود و توسعه تعلیم و تربیت منوط به توسعه مدرسه و رشد و تعالی معلمان است.
وی در ادامه به بیان مطالبی در خصوص ویژگی های مدیران موفق و اثر بخش در مدارس پرداخت.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، گرایش به شرایط رهبری آموزشی را از ویژگی های یک مدیر موفق دانست و اضافه کرد: داشتن چشم اندازی برای پیشرفت و برنامه ای برای تغییر و تحول، از ویژگی های مدیر در نقش رهبری آموزشی است.
وی با اشاره به رویکرد معلم به عنوان یادگیرنده مادام العمر، اظهار کرد: وجود معلم فکور، حرفه ای و یادگیرنده می تواند مدارس را به سمت تعالی و توسعه هدایت کند؛ معلم باید همواره در پی توسعه دانش حرفه ای خویش بعنوان یک یادگیرنده مادام العمر باشند.
دکتر ساکی با بیان اینکه معلمان پیش کسوت باید تجربیات غنی آموزشی را به نسل جدید انتقال بدهند، گفت: یک معلم فکور و حرفه ای، باید روش های پژوهشی معلم محور، درس پژوهی، اقدام پژوهی، روایت پژوهی و نظریه های تربیتی را بشناسد و با اتکاء به این آشنایی به ارتقاء شایستگی های تربیتی، محتوایی و فناوری و آموزش محتوایی خود بپردازد.
وی با اشاره به نقش ارتباط با اولیاء و جامعه محلی در مدارس خاطر نشان کرد: نتایج پژوهش ها حاکی از این است که بدون همکاری و همراهی اولیاء، سفر مدرسه برای نیل به تعالی دانش آموزان، فرجامی مطلوب در پی نخواهد داشت و باید آنها را بعنوان شریک اصلی تعلیم و تربیت بپذیریم.
معاون پژوهشی و فناوری بر لزوم ترویج فرهنگ یادهی و یادگیری در میان معلمان، تاکید و تصریح کرد: علاوه بر ضرورت استقرار گفتمان اموزشی در مدرسه، باید نظامی برای نظارت و تضمین کیفیت نیز برپا شود تا جریان تعلیم تربیت در مدرسه بر اساس شواهد دقیق مورد پایش و مراقبت مستمر قرار گیرد.
در ادامه دکتر ساکی با بیان اینکه همگی در مقابل کیفیت آموزشی دانش آموزان در هرجایگاهی مسئول هستیم، خاطر نشان کرد: دانشگاه فرهنگیان آمادگی دارد تا در راستای حفظ و ارتقاء انگیزه و توان حرفه ای معلمان با آموزش و پرورش همکاری داشته باشد.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تربیت و بهسازی معلم را دو رسالت بزرگ دانشگاه فرهنگیان برشمرد که نقشی حیاتی در رشد و توسعه آموزش و پرورش دارند.
در پایان دکتر ساکی از تلاش های دکتر صفرزاده مدیر امور پردیس های استان خراسان شمالی که در طول چهار سال منشا بسیاری از خدمات شده اند تقدیر و تشکر کرد.