دکتر ساکی در دومین همایش مدیران میزبان دانش اموختگان خراسان شمالی:
توسعه جامعه در گرو رشد و تعالی معلمان است
دومین همایش مدیران میزبان دانش اموختگان دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی دوشنبه 27شهریور 96 با حضور دکتر ساکی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان ، مدیر کل آموزش و پرورش استان و جمع دیگری از مدیران استانی در دانشگاه فرهنگیان بجنورد برگزار شد.
در این همایش، دکتر ساکی ضمن خوش آمدگویی و قدردانی از کلیه مدیران حاضر در جلسه ، هم افقی و تعامل بین مسوولان و مدیران آموزشی با مسوولان دانشگاه فرهنگیان را برای تمهید شرایط مورد نیاز توسعه حرفه ای نو معلمان ضروری برشمردند.
وی ضمن اشاره به نتایج پژوهشهای مرتبط با مدارس اثربخش و رتبه بندی مدارس براساس کیفیت ، گفتند مدیران مدارس باید برای نیل به کیفیت و ارتقاء دایمی آن ، به جای رویکرد مدیریت آموزشی از سازوکار رهبری آموزشی استفاده نمایند . در رهبری آموزشی مدیر با دوری از روش های سنتی ، جریان تحول گرای مبتنی بر فرهنگ یاددهی- یادگیری را بنا می نهد.
دکتر ساکی با تاکید بر نقش مهم و حساس مدیر مدرسه و لزوم حمایت از آنان، تصریح کرد: در دنیا، توسعه جوامع از طریق توسعه تعلیم و تربیت پیگیری می شود و توسعه تعلیم و تربیت منوط به توسعه مدرسه و رشد و تعالی معلمان است .
وی در ادامه به بیان مطالبی در خصوص ویژگی های مدیران موفق و اثر بخش در مدارس پرداخت .
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه ، گرایش به شرایط رهبری آموزشی را از ویژگی های یک مدیر موفق دانست و اضافه کرد: داشتن چشم اندازی برای پیشرفت و برنامه ای برای تغییر و تحول ، از ویژگی های مدیر در نقش رهبری آموزشی است .
وی با اشاره به رویکرد معلم به عنوان یادگیرنده مادام العمر، اظهار کرد: وجود معلم فکور، حرفه ای و یادگیرنده می تواند مدارس را به سمت تعالی و توسعه هدایت کند . معلم باید همواره در پی توسعه دانش حرفه ای خویش بعنوان یک یادگیرنده مادام العمر باشند .
دکتر ساکی با بیان اینکه معلمان پیش کسوت باید تجربیات غنی آموزشی را به نسل جدید انتقال بدهند، گفت: یک معلم فکور و حرفه ای، باید روش های پژوهشی معلم محور، درس پژوهی، اقدام پژوهی ، روایت پژوهی و نظریه های تربیتی را بشناسد و با اتکاء به این آشنایی به ارتقاء شایستگی های تربیتی، محتوایی و فناوری ، آموزش محتوایی خود بپردازد .
وی با اشاره به نقش ارتباط با اولیاء و جامعه محلی در مدارس خاطر نشان کرد: نتایج پژوهشها حاکی از این است که بدون همکاری و همراهی اولیاء ، سفر مدرسه برای نیل به تعالی دانش آموزان ، فرجامی مطلوب در پی نخواهد داشت و باید آنها را بعنوان شریک اصلی تعلیم و تربیت بپذیریم .
معاون پژوهشی و فناوری بر لزوم ترویج فرهنگ یادهی و یادگیری در میان معلمان، تاکید و تصریح کرد: علاوه بر ضرورت استقرار گفتمان اموزشی در مدرسه ، باید نظامی برای نظارت و تضمین کیفیت نیز برپا شود تا جریان تعلیم تربیت در مدرسه بر اساس شواهد دقیق مورد پایش و مراقبت مستمر قرار گیرد .
در ادامه دکتر ساکی با بیان اینکه همگی در مقابل کیفیت آموزشی دانش آموزان در هرجایگاهی مسئول هستیم، خاطر نشان کرد: دانشگاه فرهنگیان آمادگی دارد تا در راستای حفظ و ارتقاء انگیزه و توان حرفه ای معلمان با آموزش و پرورش همکاری داشته باشد .
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تربیت و بهسازی معلم را دو رسالت بزرگ دانشگاه فرهنگیان برشمرد که اینها نقشی حیاتی در رشد و توسعه آموزش و پرورش دارند .
در پایان دکتر ساکی از تلاش های دکتر صفرزاده مدیر امور پردیس های استان خراسان شمالی که در طول چهار سال منشا بسیاری از خدمات شده اند تقدیر و تشکر کرد.