سحر خیز، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در سی و سومین جلسه هیأت رئیسه دانشگاه فرهنگیان:
رمز ماندگاری و بقای دانشگاه فرهنگیان، مبتنی بر ارتباط مستمر و هماهنگ آن با آموزش و پرورش است
سی و سومین جلسه هیأت رئیسه دانشگاه فرهنگیان، با حضور سحر خیز، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به عنوان مهمان ویژه و با ریاست دکتر محبی نیا و اعضای هیأت رییسه دانشگاه فرهنگیان، امروز دوشنبه 30/2/92، درسالن شهید مطهری این دانشگاه برگزار شد. در این جلسه، دکتر محبی نیا، با ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله دانشگاه فرهنگیان، ضمن تقدیر از تلاش ها و خدمات دست اندرکاران تأسیس و تداوم این دانشگاه، به معرفی آقایان دکتر ساکی، دکتر طاهری نیا و دکتر شیخی، به ترتیب به عنوان معاونان آموزشی و تحصیلات تک
سی و سومین جلسه هیأت رئیسه دانشگاه فرهنگیان، با حضور سحر خیز، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به عنوان مهمان ویژه و با ریاست دکتر محبی نیا و اعضای هیأت رییسه دانشگاه فرهنگیان، امروز دوشنبه 30/2/92، درسالن شهید مطهری این دانشگاه برگزار شد.
در این جلسه، دکتر محبی نیا، با ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله دانشگاه فرهنگیان، ضمن تقدیر از تلاش ها و خدمات دست اندرکاران تأسیس و تداوم این دانشگاه، به معرفی آقایان دکتر ساکی، دکتر طاهری نیا و دکتر شیخی، به ترتیب به عنوان معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی، فرهنگی و دانشجویی و نیز ذکر سوابق و تجارب آنان، در عرصه تعلیم و تربیت کشور پرداخت.
در این جلسه، سحر خیز، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، ضمن تقدیر از حضور دکتر محبی نیا، در رأس دانشگاه فرهنگیان، دارا بودن مجموعه ای از سوابق و تجارب مدیریتی ایشان در مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها را، امتیازی ویژه برای دانشگاه برشمرد و در بیان اهمیت نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان، آن را دانشگاهی بی بدیل، متمایز و مادر دانشگاه های دیگر دانست.
معاون آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش، با اشاره به این نکته که صلاحیت های اعتقادی، حرفه ای و تخصصی، سه ویژگی اساسی در دانشگاه فرهنگیان است، گفت: جذب هیأت علمی و نیروی انسانی در این دانشگاه، از حساسیتی ویژه برخوردار است، زیرا بسیاری از استادان مجرب در امر تربیت معلم، نسبت به استادان دیگر دانشگاه ها برتری دارند.
وی، با تأکید بر اینکه در فراخوان جذب هیأت علمی دانشگاه، باید از نیروهای مجرب آموزش و پرورش که سال ها توفیق آزمون و تجربه تدریس را در مدارس، به همراه داشته اند استفاده شود، تاکیدکرد: جذب این گونه افراد باید در اولویت قرار گیرد.
سحر خیز، خاطر نشان کرد: اهمیت تربیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش به حدی است که دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی مولد، متکفل امر خطیر و مقدس تربیت معلم شده است.
وی، با اشاره به تحولات جدید در عرصه نظام آموزش و پرورش کشور، تألیف کتب و تدوین برنامه جدید درسی، ضرورت تربیت نیروی انسانی فرهیخته درون دانشگاه فرهنگیان را مورد تأکید قرار داد و افزود: مشاوران دانشکده های علوم تربیتی، پاسخگوی نیازهای روز افزون آموزش و پرورش کشور نبوده اند، چون در ارتباط مستقیم و درگیر با مسائل دانش آموزان و والدین آنها نیستند، ما مشاوری می خواهیم که با مبانی و مسائل جاری آموزش و پرورش آشنا باشد، ما افرادی می خواهیم که ضمن آگاهی از مبانی علمی و فنی، آشنا به شیوه های تدریس و انتقال ماهرانه مفاهیم به دانش آموزان باشند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، تحقیقات صورت گرفته در پژوهشگاه آموزش و پرورش را ناکافی و ناکارآمد برای حل مشکلات و مسائل موجود در آموزش و پرورش برشمرد و افزود: اگر افت تحصیلی پس از سی سال پژوهش، هنوز گریبان گیر مدیران کل آموزش و پرورش استان هاست و همچنین حاصل این پژوهش ها در مراکز مختلفی چون آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی و ... مفید فایده نبوده، ضرورت دارد پژوهشگاه آموزش و پرورش به جایی منتقل شود که مسائل جاری نظام تعلیم و تربیت کشور را رصد کند و آنجا، دانشگاه فرهنگیان است.
وی، فاصله گرفتن دانشگاه هایی نظیر دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم سابق) از اهداف آموزش و پرورش را مورد اشاره قرار داد و هشدار داد: باید مراقب بود دانشگاه فرهنگیان، دچار سرنوشت دانشگاه تربیت معلم نشود؛ رمز ماندگاری و بقای این دانشگاه در ارتباط مستمر و هماهنگ آن با آموزش و پرورش است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: اگر هم و غم این باشد که مدرک تحصیلی به فارغ التحصیلان اعطا بشود، این امر در سایر دانشگاه ها نیز قابل تحصیل است، ولی آنچه دانشگاه فرهنگیان را از سایر دانشگاه ها متمایز می سازد، این است که فضای معنوی حاکم بر مراکز تربیت معلم بر آن حکم فرما می شود، زیرا در آن فضا، افرادی تربیت شدند که در مسیر جبهه ها قرار گرفته اند و نماز شب خوان شده اند.
سحر خیز، گفت: آموزش و پرورش کشور، گاهی اوقات، بر اساس سلایق افراد پیش رفت، اکنون پس از ابلاغ سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) پیرامون امر تحول در نظام آموزش و پرورش و اعطای مسؤولیت این تحول به سران سه قوه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیگر جایی برای اعمال سلایق شخصی افراد باقی نمانده است.
وی، در پایان با اشاره به اهمیت امر مصاحبه و گزینش دانشجو معلمان کارشناسی پیوسته، احراز زمینه های صلاحیت اعتقادی، حرفه ای و تخصصی آنان را مورد تأکید قرار داد.
شایان ذکر است، اعضای هیأت رییسه، با طرح نظرات و پیشنهادات خود، بر اهمیت امر پژوهش و تصدی آن توسط دانشگاه فرهنگیان تأکید نمودند.