Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر مهرمحمدی در مراسم یادبود استاد غلامرضا تنها، مربی برجسته حوزه هنر و اخلاق:

تربیت اخلاقی مهمترین ماموریت نظام های آموزشی است

دکتر مهرمحمدی در مراسم یادبود استاد غلامرضا تنها، مربی برجسته حوزه هنر و اخلاق تربیت اخلاقی را مهمترین  ماموریت نظام های آموزشی برشمرد.
وی با  تاکید بر طیف گسترده بی اخلاقی ها و آسیب های فزاینده اجتماعی ناشی از آن  که تجربه های روزمره هم موید این وضعیت است، به نمونه هایی همچون خشونت در سطح جامعه و خانواده، جنگ و کشتار انبوه و بیرحمانه، بی احترامی در اشکال متنوع به زیستگاه انسان و سایر موجودات در ابعاد آب و هوا و خاک، خیانت در امانت و فساد اقتصادی،  سوء استفاده از قدرت، کالا انگاری علم،  ترجیح منافع فردی بر منافع جمعی، فقدان ظرفیت گفتگو و تحمل رای مخالف، نگرش غیر انسانی به زن و رفتار غیر انسانی با او، رفتار نابهنجار ترافیکی و.... اشاره کرد و گفت: درمان این بی اخلاقی ها به شکل ماندگار و پایدار باید در فرهنگ سازی از طریق تعلیم و تربیت جستجو شود؛ اما متاسفانه این ماموریت زمین مانده و معطل است و از همین روی  ماموریت "اهم" است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به چرایی پاشنه آشیل   گرانیگاه بودن  ( پاشنه آشیل ) تربیت اخلاقی، به عجز و ناکارآمدی در تدارک بستر مناسب و نزدیک شدن به این دستاوردها  به عنوان فصل مشترک نظام های اموزش و پرورش یاد کرد و گفت:  علیرغم همه تلاشهای صورت گرفته در این عرصه توفیق چندانی نداشتیم.
وی افزود: تک بعدی عمل می کنیم، یا مبتنی بر فهم و قدرت قضاوت درباره یک فضیلت، منهای تکوین گرایش به عمل در مخاطب شکل می گیرد و یا  یک عمل کور و احساسی منهای قدرت قضاوت درباره آنها صورت می گیرد؛ که هر دو اتفاق با هدف فاصله بسیار دارد.
مهرمحمدی ادامه داد: تعلیم و تربیت را بخاطر عدم کفایت در مواجهه با این بحران فراگیر باید بحران زده و ارزیابی کرد.
وی  در ادامه به راهکارهایی همچون بهره گیری از  بستر های مناسب هنر عمدتا "هنر های تجسمی( فیلم، نقاشی،گرافیک، کارکاتور، مینیاتور، مورال) و تعبیه  گذرگاههای (کوریدورهای )تفکر و اثرخوانی در مدرسه  اشاره کرد و با طرح  این سوال  که هنر چه مزیت یا ظرفیت ویژه ای دارد؟  خاطرنشان کرد: ظرفیت ایجاد عشق و عاطفه به عملی بر پایه کشف رمز از معانی مستتر در اثر هنری و دست یابی به دانش و شناخت نسبت به مضمون مستتر درآن( دو بعدی)؛ تربیت اخلاقی مبتنی بر تامل و تفکر در اثار هنری... نوعی قراردادن تربیت زیباشناسی در خدمت تربیت اخلاقی مواردی است که میتوان مورد توجه قرار داد.
وی در ادامه به برخی از آثار هنرمندان برجسته ی ایران و جهان مانند اثر عاشورای استاد فرشچیان و گورنیکا پیکاسو اشاره کرد.