دکتر مهرمحمدی در برنامه سیمای خانواده عنوان کرد:
هدف دانشگاه فرهنگیان پرورش نسل جدیدی از معلمان با شایستگی های علمی و حرفه ای بالاتر است
دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان صبح شنبه 29 مهر96 با حضور در برنامه سیمای خانواده پخش شبکه یک سراسری به معرفی و اهمیت دانشگاه فرهنگیان پرداخت و به شیوه های پذیرش و ویژگی ها و ظرفیت های این دانشگاه اشاره کرد.
وی با اشاره بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان در بیانات رهبر معظم انقلاب این دانشگاه را مهمترین نهاد دانشگاهی کشور برشمرد و گفت: توسعه همه جانبه و پایدار کشور در گرو توسعه یافتگی آموزش و پرورش و بدون اغراق مهمترین عامل در توسعه یافتگی آموزش و پرورش، معلم است که دانشگاه فرهنگیان به این مهم می پردازد.
دکتر مهرمحمدی در ادامه با بیان اینکه درجه توسعه یافتگی نظام های آموزش و پرورش را باید با میزان شایستگی ها و سطح قابلیت های تعلیم و تربیتی، دانش حرفه ای و دانش علمی معلمان سنجید، خاطر نشان کرد: هیچگاه سطح توسعه یافتگی یک نظام آموزشی بالاتر از سطح توانمندی های معلمانشان نخواهد رفت و این بدان معنی است که عاملیت مطلق در عرصه تعلیم و تربیت از حیث دسترسی به اهداف در جریان تعلیم و تربیت برای معلمان خواهد بود.
وی هدف از تاسیس دانشگاه فرهنگیان را تعلیم و تربیت معلمانی هرچه شایسته تر از نظر توانمندی های علمی، اعتقادی، حرفه ای و اجتماعی عنوان و تصریح کرد: علیرغم قدمت یکصد ساله تربیت معلم در کشور اگر عنوان می شود که دانشگاه فرهنگیان نهاد، نوپا آموزش عالی است که ماموریت تربیت معلم را دنبال می کند به این مفهوم نیست که امر تربیت معلم امری تازه ای است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه با اشاره به فلسفه ایجاد دانشگاه فرهنگیان در سال 1391افزود: این دانشگاه با پذیرش دانشجو در رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش به دنبال تربیت و پرورش نسل جدید از معلمان در طراز و سطحی با شایستگی های افزون تر و وسیع تر و توانمندی های حرفه ای به آموزش و پرورش بود تا این نسل جدید بتوانند عاملیت خود را در برطرف کردن محدودیت های گوناگون که آموزش و پرورش با آنها مواجه است از حیث دستیابی به اهداف فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی دنبال کندو مبنایی باشد برای برطرف کردن این محدودیت ها و ایجاد تحول در آموزش و پرورش کشور.
وی " دانشگاه فرهنگیان به عنوان رکن تحول و تعالی در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران " را شعار استراتژیک این دانشگاه برشمرد و خاطر نشان کرد: در برنامه راهبردی دانشگاه سازو کارهایی برای تحقق این شعار در دانشگاه پیش بینی شده است.
دکتر مهرمحمدی با اشاره به تضمین استخدامی برای دانشجومعلمان این دانشگاه افزود: دانشجویان این دانشگاه تحت لوای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی قانون "متعهدین به خدمت" وارد این دانشگاه می شوند و از بدو ورود طی حکمی به استخدام آموزش و پرورش در خواهند آمد و از حقوق مربوطه برخوردار می شوند.
وی با بیان اینکه دوران تحصیل دانشجویان جزو سنوات خدمتی آنان محسوب می شود، گفت: این تضمین بر مبنای برآورد نیاز نیروی انسانی آموزش و پرورش در رشته ها و مناطق مختلف جغرافیایی و حتی از حیث جنسیت است تا بر این اساس بتوان حکم استخدامی را برای پذیرفته شدگان صادر کرد و پس از فراغت از تحصیل در محل های از پیش تعیین شده در مدارس و کلاس های درس به خدمت مشغول شوند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در تشریح چگونگی پذیرش دانشجو در این دانشگاه اظهارکرد: براساس اساسنامه دانشگاه فرهنگیان پذیرش دانشجو از میان فارغ التحصیلان دبیرستان و برای دوره 4 ساله کارشناسی پیوسته در رشته های مورد نیاز - 16 رشته - و اعطاء مدرک کارشناسی آموزش یا دبیری مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان نهادی با وابستگی دو گانه است، خاطر نشان کرد: این دانشگاه از حیث ماموریت در خدمت آموزش و پرورش و از حیث ضوابط آموزشی کاملا بر طبق آئین نامه ها و مقررات آموزش عالی فعالیت می کند و مدارک تحصیلی این دانشگاه نیز مورد تایید وزارت علوم است.
دکتر مهرمحمدی در ادامه تصریح کرد: همچنین علاوه بر روش 4 ساله، براساس مصوبه هیئت امناء اقدامی جدیدی از سال 94 با برگزاری آزمون رقابتی در میان دانش آموختگان دانشگاه های دیگر با مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آغاز شده است که پس از گذراندن دوره مهارت آموزی یکساله در دانشگاه فرهنگیان، به حرفه معلمی بپردازند.
وی با بیان اینکه دانشگاه تلاش می کند تا با تعریف دوره یکساله مهارت آموزی برای دانش آموختگان دیگر دانشگاه ها از متخصص رشته های مختلف معلم بسازد، افزود: از سال 94 در تمام 16 رشته دوره کارشناسی پیوسته از روش دوم نیز توانستیم پذیرش داشته باشیم و افرادی را تقدیم آموزش و پرورش کنیم.
سیمای خانواده