دکتر مهرمحمدی عنوان کرد:
دانشگاه فرهنگیان باید مهد تولید و نشر دانش میان رشته ای آموزش(pck) و غفلت زدایی از این حوزه باشد
دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در نشست دبیران همایش ها و جشنواره های آموزش رشته های تخصصی و توسعه حرفه ای که به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شنبه 29 مهر در سالن شهید باهنر سازمان مرکزی برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از توفیق حضور در جمع همکاران سراسر کشور عهده دار مسئولیت خطیر دبیری همایش ها و جشنواره ها، از دکتر ساکی و همکاران معاونت پژوهشی برای عطف توجه به موضوع بکر تولید دانش تربیتی موضوعی تقدیر و تشکر کرد.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد در صورت عدم اهتمام دانشگاه فرهنگیان به این مضموع هیچ بخش دیگری از آموزش عالی و نظام پژوهشی کشور به آن نخواهد پرداخت، افزود: نگرانی اصلی موضوع این است که موضوع آموزش دیسیپلین های مختلف به عنوان مسئله تخصصی مورد غفلت است.
دکتر مهرمحمدی در تشریح اهمیت و ضرورت پرداختن به این موضوع، خاطر نشان کرد: به گمان من استادان دانشگاه های سراسر کشور هیچ اصالتی برای این حوزه دانش پژوهی و نیازمند عطف توجه و تمرکز علمی ، یعنی حوزه آموزشگری، قائل نیستند.
وی در ادامه تصریح کرد: علیرغم اهتمام و اشتغال استادان دانشگاه های کشور به آموزش حوزه تخصصی خود، هویت دانشگاهی خود را در گرو مدرک تخصصی دیسیپلینی خود می دانند و برای مسئله آموزش رشته تخصصی خود به عنوان مقوله ای آکادمیک که باید مورد تفحص و واکاوی قرار بگیرد تمرکز ندارند و در جهت بهبود و ارتقای کیفیت آن گام بر نمی دارند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به باور اساتید آموزش عالی کشور مبنی بر اینکه داشتن دانش تخصصی به شکل طبیعی موجب قرار گرفتن در موضع آموزش مطلوب آن رشته می شود گفت: یکی از دغدغه های اصلی این است نظام آموزش عالی تنها برای کارکرد پژوهش تخصصی، بستر سازی می کند و کارکرد آموزشی از حیث توجه آکادمیک مغفول واقع شده است، گویی آموزشگری امری کاملا دم دستی و متعارف است.
وی ضمن اذعان به تاثیر کار پژوهشی در حوزه دیسیپلینی اساتید و کسب دستاوردهای تازه بر کیفیت آموزش و غناء بخشیدن به محتوای آموزش، خاطر نشان کرد: اما آنچه ما به دنبال آن هستیم نه غناء بخشی محتوایی، بلکه غناء مورد مغفول و ارتقاء بخشی کیفیت آموزش و پداگوژی است.
دکتر مهرمحمدی افت کیفیت آموزش در آموزش عالی را نتیجه مغالطه فراگیر در نزد استادان دانست که نیازمند درنگی جدی است، اظهار کرد: استاد دانشگاه به غلط چنین تصوری می کند که آموزش امری سهل و تبعی است و داشتن دانش تخصصی اصل است؛ آموزشگری به تبع و بدون تلاش ویژه حاصل می شود.
وی با اشاره به نقش تولید دانش آموزش، موضوعی تربیتی (pck) و ترویج آن در مقابله با این وضعیت ناخوشایند، گفت: تولید و نشر این دانش در واقع تلنگری برای استادهای دانشگاه در مواجه با این دانش و درک ابعاد علمی و آکادمیک آن است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه آموزشگری در تخصص های مختلف دارای حیثیت دانش پژوهشی است که باید جدی گرفته شود، افزود: دانشگاه فرهنگیان بنا به ماموریت خود در تربیت معلم شایسته، مهد وارد ساختن تلنگر و غفلت زدایی در این حوزه است و این دانشگاه می بایست موضوع تولید دانش pck را جدی بگیرد.
وی دانش pck را گوهری دانست که دانشجو معلمان باید از دانشگاه فرهنگیان با خود به مدرسه ببرند و ادامه داد: افزون بر نیاز به تولید دانش pck به دلیل اینکه بخشی از دروس تربیت معلم از این جنس است و نیاز عینی دانشگاه چنین توجهی را اقتضا می کند، آگاهی نسبت به حیث دانش پژوهانه آموزشِ تخصص های مختلف باید جزو ویژگی های اساتید دانشگاه فرهنگیان در تمام دروس باشد و نشان دهند که علاوه بر تخصص لازم، برای آموزش و کیفیت آموزش اصالت قائل هستند و بهبود آن موضوع تاملشان است.
دکتر مهرمحمدی بر ضرورت ایجاد فرهنگ آموزش پژوهی در دانشگاه فرهنگیان اشاره و تصریح کرد: دانشگاه با رواج این فرهنگ باید دانشجو معلمان را نسبت به این مسئله حساس کند، استادان هرکدام به فراخور ظرفیت خود با رفتار آموزشی خود برای دانشجو معلمان الگوسازی کنند و اهمیت آموزشِ پژوهشی و دغدغه بهبود مستمر کیفیت آموزش و اثر بخش تر کردن آن را در عمل مورد تاکید قرار دهند.
وی با تاکید بر مسئولیت دانشگاه در ایجاد شوک به بدنه آموزش عالی کشور در امر آموزشگری و دانش پژوهی در حوزه آموزش، اظهار کرد: اگر ما این کار نکنیم نباید به سرانجام رسیدن موضوع "سرآمدی آموزش"به مفهوم تولید دانشِ موضوعی آموزشی، جدی گرفتن مسئله بهبود کیفیت آموزش در دانشگاه ها و خارج شدن از سیطره بلامنازع کارکرد پژوهش در حوزه های تخصصی امیدوار بود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان اهتمام در حوزه pck را در راستای انجام ماموریت و تکلیف ملی و اساسی دانشگاه دانست و اظهار کرد: همچنین با تولید و نشر دانش pck زمینه برون رفت از این مسئله و ایجاد شوک مطلوب در سطح آموزش عالی کشور را می توان فراهم کرد.
وی همچنین در پایان به مصوبه اخیر هیئت امناء دانشگاه درخصوص تربیت 100 استاد در حوزه pck از طریق اعزام به خارج کشور در بازه زمانی 5 سال اشاره و تصریح کرد: سال آینده اولین گروه 20 نفره ی پذیرفته شدگان در آزمون مربوطه برای اعزام به دانشگاه های کشور های پیشرفته در حوزه میان رشته ای آموزش، انتخاب می شوند تا به عنوان هسته اصلی توسعه آموزش پژوهی و تولید دانش میان رشته ای آموزش با هدف ایجاد شوک در آموزش عالی کشور در خدمت نظام تعلیم و تربیت باشند.