Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر مهرمحمدی در کنفرانس ملی فرصت ها و پیشرفت های فناوری اطلاعات:

از فرصت های یادگیری به شکل همه جانبه در راستای کمک به شکل گیری هویت تکنولوژیک در دانشجو معلمان باید بهره جست

دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان با حضور در اولین کنفرانس ملی فرصت ها و پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات (در حوزه تخصصی آموزش)، طی سخنانی به چهار گام یا چهار نوع فرصت آفرینی برای شایستگی بهره مندی از فناوری های نوین در تربیت معلم اشاره کرد.

وی برخورداری نومعلمان از ظرفیت های تکنولوژیک در سطح فراگیر و عمیق یا به گونه ای عجین شده با شاکله معلمان را خواستار شد و گفت: در چهار سال گذشته تلاش شده این اتفاق در دستور کار  دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: در تربیت معلم جدید می بایست بخشی از شاکله حرفه ای معلمان را در تسلط و سیطره بر فناوری و استفاده از آن جستجو کرد تا سطح توانمندی معلمان در این زمینه نسبت به توانایی و استیلای دانش آموزان عقب نباشد.

دکتر مهرمحمدی فرصت های آموزش مستقیم و ظرفیت برنامه درسی رسمی را یکی از چهار نوع فرصت سازی برای آموزش بهره برداری از ظرفیت های فناوری در تدریس معرفی کرد و گفت: بخشی از برنامه درسی رسمی به حوزه مرتبط با دانش موضوعی تربیتی (PCK) برای ایجاد شایستگی های لازم اختصاص یافته است.

وی افزود: برخورداری از هویت حرفه ای، مستلزم پرداختن به انواع دیگرفرصت یادگیری در تربیت معلم علاوه بر برنامه رسمی است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ناکافی بودن پرداختن صرف به فرصت های رسمی آموزش، تصریح کرد: برای تدارک شایستگی در حوزه ICT می بایست از ظرفیت برنامه های درسی غیر رسمی نیز استفاده شود.

دکتر مهرمحمدی یادگیری و آموزش به صورت غیر مستقیم را سومین گام در ایجاد ظرفیت بهره برداری از تکنولوژی های جدید دانست و اظهار کرد: فرصت یادگیری غیر مستقیم به الگو سازی استادان تمام دروس در کاربرد ICT در کلاس درس و تدریس دلالت دارد.

وی با بیان اینکه استادان با استفاده از ظرفیت فناوری جدید، بهسازی و ارتقاء کیفیت یادگیری با اتکاء به این ابزار را به دانشجو معلم منتقل می کنند، اضافه کرد: استادان دانشگاه لازم است در جهت بهره برداری از فرصت تربیتی سوم در کنار کارکرد اصلی و تخصصی خود از طریق  بکارگیری ICT  به نوعی تقویت کننده ایده استفاده بهینه از فناوری در بهسازی کیفیت یادگیری و یاددهی باشند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه به فرصت تربیتی چهارم یا برنامه درسی غیر متشکل به عنوان بعد چهارم در تربیت معلم اشاره و خاطر نشان کرد: ایده غوطه ور سازی دانشجومعلم در تکنولوژی و کسب تجربه نامحسوس در استفاده از تکنولوژی گامی دیگر در فرصت آفرینی تکنولوژیک در تربیت معلم است.

وی تصریح کرد: اگر فضای یادگیری در دانشگاه به گونه ای ساماندهی شود که دانشجو معلم در آمیختگی همه جانبه، محیط یادگیری با تکنولوژی قرار گیرد شکل گیری هویت تکنولوژیک اتفاق خواهد افتاد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: برخورداری و بهره مندی حداکثری محیط دانشگاه از فناوری شاخصی برای تحقق کیفیت در دانشگاه است و تعامل مستمر دانشجو معلم در محیط دانشگاه در ارتباط با IT تاثیر هویتی در این راستا را به دنبال دارد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: که هر چهار فرصت به صورت مناسب و مطلوب در راستای شکل گیری هویت ICT در دانشگاه به خدمت گرفته شود.