Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
در اولین کنفرانس ملی فرصت ها و پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات مطرح شد:

تاثیر فناوری بر ارتقاءسطح آگاهی، مهارت تخصصی و نیازهای فضای مجازی کودک و نوجوان

دکتر خوانساری رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات در اولین کنفرانس ملی فرصت ها و پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات حوزه تخصصی آموزش به بیان مطالبی در خصوص خدمات فضای مجازی کودکان و نوجوان پرداخت.

وی رکن اصلی و مبنای ارائه خدمات در این حوزه را معلمان و اولیاء دانش آموزان دانست و گفت: نشر فناوری نیاز به فرهنگ آموزش پیشروانه ای دارد که معلمان پیشگام این عرصه هستند.

دکتر خوانساری در ادامه طی سخنانی به اجزای زیست بوم فضای مجازی کودک و نوجوان، چالش ها و امکانات موجود در این عرصه  محورها و راهبردها اشاره کرد.

وی با اشاره به جمعیت بزرگ مخاطب کودک و نوجوان در جامعه خاطر نشان کرد فناوری های جدید هر کدام فرهنگ خاص خود را به همراه دارند که در رفتار کاربر موثر هستند، محدودیت سنی و کمبود تجربه کاربر که بر لزوم آگاهی رسانی، ایجاد فرهنگ مناسب و اعتماد تاکید دارد.

رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حوزه کودک ونوجوان سیاست ها شفاف و منسجم نیست، بر دسترسی و تولید محتوای مناسب در راستای حفظ ارزش های ایرانی و اسلامی و فراهم کردن فضای مجازی ایمن برای کودک و نوجوان اشاره کرد.

وی ارائه کنندگان خدمات ارتباطی، توسعه دهندگان برنامه محتوایی، تامین کنندگان محتوا و خدمات، کاربران، اولیاء را از اجزای زیست بوم فضای مجازی این گروه سنی دانست و گفت: نیاز است تا در این حوزه به تنظیم روابط میان عناصر برای حرکت در شکل مناسب پرداخت.

دکتر خوانساری نقش وزارت ارتباطات را آماده سازی زیرساخت ها برای تولید محتوا و مقرراتی مناسب به منظور دسترسی کودکان به محتوای مناسب، کمک به رفع موانع توسعه و کاهش مخاطرات سرمایه گذاری برشمرد.

وی در ادامه بر فرهنگ سازی و ارتقاء سطح آگاهی و مهارت های تخصصی تاکید کرد.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم مهندس سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری با اشاره به آموزش و پرورش به وزارت پرورش مهارت افزایی به روند تغییرات در دنیا و تغییر ساختارها با ورود فناوری اطلاعات به این پرسش پرداخت که چگونه از این تغییرات می توان استفاده کرد و برنامه وزارت آموزش و پرورش برای این تغییرات چیست؟

وی محیط کنونی را محیطی پیچیده و آشوبناک با تغییرات تند و شتابان دانست و افزود: باید در این خصوص تامل کرد که برای این محیط برنامه چیست و به ویژه دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش چگونه می توانند با برنامه ریزی بهاستفاده از این تغییرات و ایجاد ارزش افزود در کشور کمک کنند.

مهندس سلجوقی با بیان اینکه تنوع و حجم دادها برای دانش آموزان می تواند کمک کند به روند رشد دانش و تاثیر فناوری در آن اشاره و خاطر نشان کرد: با رشد سریع دانش باید تصمیم گیری ها در لحظه انجام شود، امروز مدرسه ای که شبکه اجتماعی ندارد موفق نخواهد بود و باید خود را در اختیار شبکه های اجتماعی دیگر قرار دهد.

وی با اشاره به میزان اثربخشی و کارایی وزارت پرورش مهارت افزایی در جامعه تصریح کرد: بهره وری از ما آغاز می شود و نباید در انتظار بود تا دیگری آن را بوجود آورد؛ باید به دنبال رفع موانع بهره وری و کارایی بود.

عضو هیات عامل سازمان فناوری در ادامه به بیان تاثیر داده های کلان در خلق ارزش ها پرداخت و گفت: برای خلق ارزش لازم است تا وزارت آموزش و پرورش با استفاده از اطلاعات به پرورش مهارت ها بپردازدو بر مربی تاکید ویژه داشته باشد نه تدریس.