دکتر ساکی در همایش دانش آموختگان دانشگاه در استان چهار محال بختیاری:
معلمان فکور و پژوهنده رکن مدارس اثربخش هستند
همایش نو معلمان فارغ التحصیل سال 1395 دانشگاه فرهنگیان در استان چهارمحال و بختیاری با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، مدیر کل و مسئولان آموزش و پرورش، استادان و مدیران دانشگاه فرهنگیان این استان در شهر کرد برگزار شد.
در این نشست که با هدف بررسی مسائل پیش روی نومعلمان برگزار شد، دکتر ساکی ضمن اشاره به تجربیات جهانی در عرصه توسعه آموزش و پرورش، مدرسه و معلم اثربخش را پیش نیاز برای نیل به این مهم دانست.
وی تحقق مدارس اثربخش در جامعه را در گرو آماده سازی شرایط مورد نیاز از جمله برخوردار ساختن مدارس از رهبرانی آموزشی برشمرد که دغدغه اصلی آنها توسعه فرایندهای یاددهی – یادگیری و رشد و تعالی دانش آموزان است.
معاون پژوهش و فناوری، معلمان فکور و پژوهنده را رکن دیگر مورد نیاز برای تحقق مدارس اثربخش معرفی نمود که بیش از پیش در پی یادگیری و توسعه و تعالی خویش هستند.
وی افزود: معلمان فکور با ارتقاء شایستگیهای حرفه ای خود و بازاندیشی در موقعیت های تدریس، شرایط مطلوبتری را برای رشد دانش آموزان فراهم می سازند.
دکتر ساکی افزود: استفاده از الگوهایی چون درس پژوهی، اقدام پژوهی و روایت پژوهی موجبات رشد دایمی شایستگیهای حرفه ای معلمان را فراهم می آورد.
وی ارتباط با اولیاء را از دیگر ویژگیهای مدارس اثربخش دانست و گفت: راه تعالی و پیشبرد اهداف آموزش و پرورش بدون حضور اولیاء میسر نخواهد بود. با تعامل بین خانه و مدرسه می توان مسیر آرمانی تعلیم و تربیت را طی نمود.
استقرار نظام پایش و تضمین کیفیت، ویژگی پایانی برای تحقق مدارس اثربخش بود که توسط دکتر ساکی مطرح شد. بر این اساس مدرسه باید دایما وضعیت خود را مورد پایش و نظارت قرار دهد تا بتواند مسیر اصلاح و تعالی را بخوبی بپیماید.
در ادامه این برنامه نتایج بررسی کارگروههای چهارگانه توسط دبیران کارگروهها در جلسه مطرح شد.
معاون پژوهش و فناوری همچنین در جلسه دیگری در جمع اعضای گروه های آموزشی استان چهارمحال بختیاری حضور یافت و در باره ماهیت شایستگی های معلمان و چگونگی رشد آنها مطالبی ارایه نمود.