در اولین کنفرانس ملی فرصت ها و پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات مطرح شد:
بررسی راهکار های گسترش سیستم های بومی در آموزش و پرورش و مدارس
اولین کنفرانس ملی فرصت ها و پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات که به همت دانشگاه فرهنگیان و پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات دوشنبه 8 آبان برگزار شد، در بخش نخست خود با برگزاری هم اندیشی هایی با شرکت کنندگان همایش و پرسش و پاسخ برای تبیین بهتر مسئله و ارائه راهکارها و پیشنهادات پیگیری شد.
بخش نخست این هم اندیشی ها بررسی " راه کارهای گسترش جویشگر بومی و سایر سیستم های بومی در آموزش و پرورش و مدارس" با حضور دکتر یاری، دکتر آهنگری و مهندس سلجوقی آغاز شد.
تاثیر فناوری اطلاعات بر امر آموزش و یادگیری، چگونگی بکارگیری سیستم های بومی در مدارس، تاثیر بر زندگی و اقتصاد، اجتماع و یادگیری مردم و اهداف توسعه پایدار از مباحثی بود که از سوی مسئولان پنل مطرح شد.
دکتر آهنگری با تاکید بر حرکت به سمت توسعه پایدار بر اساس توسعه فناوری های مختلف، خاطر نشان کرد: با توسعه فناوری در امر آموزش نامساواتی و ناعدالتی آموزشی کاهش و آموزش و یادگیری با کیفیت، گسترش می یابد.
وی در پاسخ به این سوال که چگونه ICT می تواند به یادگیری کمک کند تصریح کرد: ایجاد زیر ساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات با فراهم کردن دسترسی سریع به حجم بالایی از اطلاعات و داده ها بستر ارتباطی خوبی برای فهم یادگیری و درک مطلب است.
دکتر آهنگری با اشاره به تاثیرات مثبت و منفی ICT اظهار کرد: آموزش جهانی، دسترسی به مفاهیم یاددهی و یادگیری و محدود نبودن به مکان جغرافیایی از تاثیرات مثبت و از دست دادن مهارت نوشتن، عدم تمرکز و کاهش اعتماد به درستی و صحت داده ها می تواند از تاثیرات منفی استفاده از ICT باشد.
وی با بیان نگاه جوانان به رسانه ها، تاثیر توسعه فناوری بر آنان به تبیین شرایط کنونی جامعه و استفاده از فناوری اطلاعات پرداخت.
وی استفاده از موتور جستجوی بومی را از حیث امنیت و ارائه اطلاعات مناسب با اولویت فرهنگی برای کودکان و نوجوانان مفید دانست و بر لزوم توسعه آن بر حسب نیاز دانش آموزان در آموزش و پرورش تاکید کرد.
در ادامه دکتر یاری مباحث خود را در قالب پرسش های چگونه موتور جستجوی بومی برای بستر یادگیری و آموزش توسعه دهیم که مقبول دانش آموزان باشد؟ و چرا پس از ورود چنین بسترهایی در آموزش و پرورش توسعه نمی یابند و چگونه این بستر را مورد پذیرش و استفاده کنیم؟ مطرح کرد.
همچنین دکتر سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری تحقق گسترش استفاده از موتورجستجوی بومی را نیازمند تغییر دانست که برای دسترسی به آن تغییر دانش و نگرش و تغییر رفتار جمعی اهمیت می یابد.
وی تغییر با اولویت دانش و نگرش و تغییر بر اساس رفتار جمعی (تشویق و تنبیه) را از مسیرهای تغییر عنوان و اظهار کرد: در رویکرد نخست مدل اقناعی دانشی با تغییر در نگرش افراد رفتار فردی آنها و سپس رفتار جمعی دگرگون خواهد شد، این تغییر نیاز به زمانی طولانی دارد اما پایدار است.
دکتر سلجوقی در ادامه اضافه کرد: در رویکرد دوم مدل دستوری با ایجاد مشوق ها و تنبیه های اجتماعی، رفتار جمعی به سمت مطلوب سوق داده می شود و پس از آن رفتار فردی نیز از آن تاثیر می پذیرد و در نهایت به تغییر نگرش و دانش منجر می شود، این تغییر ناپایدار اما سریع حاصل می شود.
وی استفاده از هر دو مسیر برای تغییر را به منظور نهادینه سازی و تغییر در جامعه لازم برشمرد.
عضو هیات عامل سازمان فناوری در ادامه به بررسی مزیت های جستجوگرهای فارسی – ایرانی در مقایسه با دیگر جستجوگرها پرداخت و با اشاره به طرح هر کاربر سهام دار جویشگر، افزود: توجه به بحث اقتصادی در راه اندازی جستجوگرهای فارسی و بومی می تواند به فعالیت و توسعه آن کمک کند.
وی در مطالعه زیست بوم، کاهش فاصله میان معلم و دانش آموز، آموزش و یادگیری با استفاده از جویشگرهای بومی و اولویت دهی به مطالب مورد نیاز و درست را از مباحث مورد تامل در استفاده از جویشگر های بومی در بستر آموزش برشمرد.
دکتر سلجوقی با بیان اینکه موتورهای جستجو مورد پذیرش بهتر و بیشتر می توانند به اموزش وپرورش کمک کنند، به بیان راهکارهای کاربردی سازی آنبر اساس نیازمندی ها اشاره کرد.