Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
به همت معاونت نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت برگزار شد:

نشست ارزیابی عملکرد و استقرار فرهنگ مقدم بر آن با نگاهی بر تجارب کشور سوئد

فرصت بالندگی حرفه ای با موضوع "ارزیابی عملکرد و استقرار فرهنگ مقدم بر آن و تجارب کشور سوئد" با حضور استاد دکتر مهدی صدیق زاده در سالن شهید باهنر سازمان مرکزی برگزار شد.

در این دوره آموزشی که با حضور دکتر کیانی معاون نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت، دکتر علی نژاد معاون دانشجویی و حجت الاسلام و المسلمین عابدی معاون فرهنگی و اجتماعی و مدیران حوزه های مختلف سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد؛ دکتر مهدی صدیق زاده با اشاره به ابعاد ارزشیابی در حوزه های مختلف، آن را هنر تمایز سیستماتیک میان پدیده ای ارزشمند و یا بی ارزش دانست و گفت: وظیفه ارزش یابی تشخیص کیفیت یک پدیده مستقل از ساختار و مفهوم آن است.

وی با اشاره به قدمت ارزیابی آن را به درازای عمر بشریت برشمرد و خاطر نشان کرد: انسان در تمام طول تاریخ همواره به صورت غیر رسمی مجبور به انتخاب و تصمیم بر اساس معیار و سنجش خود بوده است.

دکتر صدیق زاده ارزشیابی را در دو بعد رسمی و غیر رسمی معرفی کرد و افزود: ارزشیابی پدیده و هنجاری اجتماعی است که می توان آن را بخشی اجتناب ناپذیر از حرفه ای بودن برشمرد.

وی با بیان اینکه ارزشیابی یکی از پیش نیازهای تکامل و کمال است اظهار کرد:  تمام پدیده ها به صورت غیر مستقیم و مستقیم در معرض ارزشیابی هستند، ارزشیابی با ایجاد دانش می تواند ابزاری برای اعمال قدرت باشد.

دکتر صدیق زاده عملکرد ارزشیابی را در کمک به تصمیم درست با ضریب خطاء کمتر و قابل پذیرش و اجرایی کردن، ایجاد زمینه رشد و ابزاری برای پاسخگیری و مسئولیت پذیری زیر مجموعه برشمرد و اضافه کرد: ارزشیابی نقش تعیین کننده ای در عملکرد جامعه دموکراتیک، اعتماد مردم به حاکمیت و نیز مدیریت ایفاء می کند.

وی با تاکید بر حفظ توازن در ارزشیابی ها، گفت: هر پدیده و سیستم علاوه بر ارزش ذاتی، بسته به ظرف زمانی و مکانی و سازمان مربوطه، کارایی و تاثیر گذاری متفاوتی دارد.

دکتر صدیق زاده در ادامه کیفیت را بیانگر  داشتن ویژگی های مورد انتظار یک پدیده دانست.

وی در پاسخ به این پرسش که یک سازمان در چه صورت و به چه میزان در اقناع ذینفعان خود موفق بوده است؟ تصریح کرد: تا زمانی که به ارزشیابی به عنوان وسیله ای برای گزارش دادن و گرفتن استفاده کنیم موفق نخواهیم بود، باید فرهنگ ارزشیابی در سازمان نهادینه شود.

دکتر صدیق زاده با تاکید بر ضرورت ایجاد فرهنگ ارزشیابی خاطر نشان کرد: برای داشتن سازمان پویا، سالم و یادگیرنده نیاز داریم تا فرهنگ کیفیت و فرهنگ ارزشیابی را همراه با یکدیگر استفاده کنیم.

بیان تجربیات و نتایج بدست آمده از پژوهش های دکتر صدیق زاده در سوئد و دیگر کشورها بخش دیگری از این برنامه بود.

وی با تعریف اجزای یک سیستم اضافه کرد: نگاه صرف به نتایج و خروجی در ارزشیابی ها تاثیر منفی بر سیستم یادگیری می گذارد.

دکتر صدیق زاده با بیان اینکه در ارزشیابی ها باید بدانیم با چه هدفی و چه چیز را و بر چه اساسی ارزشیابی می کنیم تصریح کرد: بدین منظور باید پیش از هر چیز به این پرسش ها پاسخ دهیم که هدف ما از ارزشیابی کنترل است یا بهبود؟ چه کسی با چه توانایی آن را انجام خواهد داد؟  کدام بخش از سیستم ارزیابی می شود(ورودی،فرایند و یا خروجی)؟ بر اساس چه معیارها و شاخص هایی؟ چه استانداردهایی مطلوبیت این شاخص ها را تایید می کند؟ از چه روش و مدلی برای ارزشیابی استفاده می کنیم؟

در ادامه دکتر کیانی معاون نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت نیز با اشاره بر مدل های ارزیابی عملکرد، خاطر نشان کرد: در ارزشیابی دانشگاه باید به این پرداخت که آیا خروجی آن دارای شایستگی های مورد انتظار اسناد بالادستی است و اثر گذاری مطابق آنچه تعریف شده دارد؟

وی با تاکید بر تاثیر "بافت" اساتید، اهداف سازمان، امکانات و ... در ارزشیابی ها تصریح کرد: بافت دانشگاه فرهنگیان و شایستگی های اساتید آن نسبت به دیگر دانشگاه ها متفاوت است و باید آئین نامه ارتقاء و مدل ارزشیابی آن نیز متفاوت باشد.

دکتر کیانی با تاکید بر اهمیت مهارت و کارورزی، اثربخشی و مسائل تربیتی در دانشگاه فرهنگیان آنها را از مسائلی دانست که در ارزشیابی ها باید به آن توجه شود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت وجود فرهنگ ارزیابی بر لزوم مستند سازی و رسیدن به بهبود اشاره کرد.

معاون نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت در ادامه سخنانش این پرسش را مطرح کرد: چگونه می توان فرهنگ سازمانی ارزش یابی را در سازمان رواج داد و برای رسیدن به آن چه اقداماتی می بایست انجام شود؟

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در تمام حوزه های خود دارای برنامه عملیاتی کمی است بر لزوم برگزاری جلسات بالندگی برنامه نویسی عملیاتی تاکید کرد.

پرسش و پاسخ پیرامون ابعاد ارزشیابی و نقاط قوت و ضعف برنامه ارزیابی عملکردی حوزه های مختلف و ارائه پیشنهادات از دیگر بخش های این نشست بود.