Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر مهر محمدی، در بخش دوم گفتگوی اختصاصی:

ما در تلاش هستیم چه برای مدرسانی که مدرک کارشناسی ارشد دارند و چه برای مدرسانی که مدرک دکتری دارند، تبدیل وضعیت یا تطبیق وضعیت و در هر حال احراز پست هیأت علمی اتفاق بیافتد

   دکتر مهر محمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در ادامه گفتگوی اختصاصی با مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل این دانشگاه، در پاسخ به پرسش دوم مبنی بر این که "اعتراض ها نسبت به دستورالعمل ساماندهی تدریس، خصوصا افزایش ساعات موظف تدریس مدرسان را حتما شنیده اید؛ واکنش شما چیست؟" گفت:

=بله، این انتقادات و اعتراضات را شنیده ام و خوشحالم که دانشگاه ما، دانشگاهی زنده است و نسبت به اتفاقاتی که می افتد و تصمیماتی که گرفته می شود همکاران ارجمند ما واکنش نشان داده اند و امیدوارم که در آینده هم این رویه ادامه پیدا کند؛ قطعا ما در سایه این نوع بازخوردها و شنیدن صدای مخالف است که می توانیم در سازمان مرکزی تصمیمات بهتری بگیریم و  یا فرایند تصمیم گیری را بهینه کنیم.

اما در این مورد خاص، مایلم توضیحاتی ارائه کنم تا واقعا برای مدرسان عزیز روشن شود که دانشگاه در حد بضاعت و استطاعت خود، در حل مشکل اساسی مدرسان که به نظر من، مشکل اساسی دانشگاه است کوشیده و می کوشد.

وقتی سخن از مشکل اساسی به میان می آورم برای این است که روشن شود موضوع ساعات موظف مدرسان و داستان 20 ساعت و اعتراضاتی که برانگیخت، واقعا فرع بر مشکل اساسی مربوط به تعیین وضعیت همکاران مدرس ماست که بالغ بر چند صد نفر هستند و در واحدهای وابسته به دانشگاه، مشغول به خدمت هستند. ما به سمت حل مشکل اساسی تعیین وضعیت و فراهم کردن زمینه احراز پست هیئت علمی مدرسان گام بر می داریم و کارهایی را در این جهت انجام داده ایم که به آن ها اشاره می کنم. اگر این اقدامات انشاءالله به نتیجه برسد، مسأله ی ساعات موظف هم به طور طبیعی و به شکلی بهتر از آنچه اکنون مطالبه می شود حل می شود و  مصداق "چون که صد آمد، نود هم پیش ماست می شود".

اما اقدامات اساسی برای تعیین وضعیت استخدامی مدرسان عزیزمان، این است که داریم تلاش می کنیم بند 3 مصوبات تنفیذ نشده هیأت امنا که در تاریخ 24/4/91 تشکیل شد و در چارچوب مفاد تبصره ماده 4 اساسنامه دانشگاه بوده است را احیا کنیم. در این بند اساسنامه، سخن از ساماندهی دانشگاه که شامل مدرسان نیز می شود به میان می آید که ما در تلاش هستیم این موضوع را زنده کنیم. بر این اساس، چه برای مدرسانی که مدرک کارشناسی ارشد دارند و چه برای مدرسانی که مدرک دکتری دارند، مراتب تبدیل وضعیت یا تطبیق وضعیت به تناسب طبقه شغلی  اتفاق می افتد. یعنی در صورتی که مدرک فوق لیسانس دارند، به هیأت علمی  در مرتبه مربی در پایه ی خاص و در صورتی که مدرک دکتری دارند، به مرتبه استاد یاری در پایه ای خاص، تطبیق وضعیت داده می شوند.

آنچه که به آن اشاره کردم، مفاد بند 3 مصوبه ی تنفیذ نشده هیأت امنای در تاریخ 24/4/91 است که ان شاء الله با تشکیل جلسه جدید هیأت امنا، تصمیم داریم این راهکار را رسمیت ببخشیم و به اجرا بگذاریم؛ با تنفیذ آن، همچنان که اشاره کردم مسأله ی وضعیت استخدامی مدرسان عزیز ما در چارچوب تبصره ماده 4 اساسنامه به طور اساسی حل می شود. تبدیل وضعیت به هیأت علمی اتفاق خواهد افتاد و با این تبدیل وضعیت، ساعات موظف نسبت به آن چه الآن در جریان است، کاهش قابل توجهی پیدا خواهد کرد، بسیار فراتر از آن چه مد نظر مدرسان عزیز ما؛ یعنی تقلیل 20 ساعت به 16 ساعت برای افراد دارای بیش از 20 سال سابقه رخ خواهد داد.

ما در این جهت، با آقای دکتر مخبر دزفولی، دبیر کل محترم شورای انقلاب فرهنگی، اخیرا گفتگویی هایی داشته ایم؛ ایشان چون عضو هیأت امنا هم هستند و صاحب رأی، صراحتا اعلام کردند که بی قید و شرط، از این پیشنهاد و تنفیذ آن در هیأت امنا حمایت خواهند کرد و کمک می کنند نظر دیگر اعضاء را هم، به انجام این مهم جلب نمایند.

علاوه بر این، در این راستا، کارگروهی را هم تشکیل داده ایم تا با کار تحلیلی روی این موضوع، به تبیین ابعاد این ساز و کار به ویژه از حیث منابع مورد نیاز بپردازد تا ما بتوانیم ان شاء الله با تشکیل دومین جلسه هیأت امنا، بدون هیچ ابهامی در ارتباط با مسایل مالی یا احیانا دیگر ابعاد این مصوبه، پیش برویم و این مصوبه را از هیأت امنا بگیریم. مأموریت کارگروهی که شکل گرفته و در سایت هم، تشکیل آن، به اطلاع مراجعه کنندگان رسیده، همین است.

کار دیگری که می خواهیم در راستای حل مسأله مدرسان عزیز  با همان قید  اساسی انجام دهیم، استفاده از راهکار دیگری است که به نظر می رسد می توان آن را هم مورد توجه قرار داد تا چنانچه راهکار قبلی با مشکل مواجه شد، به سمت این بدیل برویم. این راهکار، استفاده از ساز و کار تعریف رده جدیدی به نام "مدرسان ویژه" است که این کار در دانشگاه فنی و حرفه ای سابقه دارد؛ اگر چه هنوز به اجرا گذاشته نشده، اما آیین نامه ای برای آن، تنظیم شده و به تصویب هیأت امنای دانشگاه فنی و حرفه ای رسیده است و بنا دارند به اجرا بگذارند. به نظر می رسد رده مدرسان ویژه هم می تواند در مرتبه بعد از ساز و کار مندرج در بند 3 مصوبات تنفیذ نشده هیأت امنا، مطلوبیت نسبی داشته باشد. پس اگر مورد اول، به نتیجه برسد که الحمدلله مسایل به همان شکلی که عرض کردم، به طور کلی حل خواهد شد و اگر، به نتیجه نرسد، از حیث مطلوبیت، در مرحله ی بعد، به سراغ ساز و کار مدرسان ویژه می رویم که عرض کردم سابقه ای هم در دانشگاه فنی و حرفه ای دارد و حداقل زمینه اجرایی آن، فراهم شده و به موجب این رده جدید، ساعات موظف مدرسان ویژه، نسبت به آن چه که الآن وجود دارد، کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

ساز و کار دیگری که ما باز هم  همزمان داریم دنبال می کنیم و من مایلم به آن اشاره کنم تا مدرسان عزیز ما بدانند، این است که دانشگاه از همه امکانات فکری و عملی خودش برای حل این مسأله اساسی یعنی؛ مسأله تعیین تکلیف وضعیت استخدامی مدرسان استفاده می کند. از آن جا که یکی از موانع جدی تبدیل وضعیت مدرسان ارجمند ما، داشتن سنوات خدمت بالای 20 سال است و در مسیر تبدیل وضعیت، محدودیت هایی ایجاد کرده، پیشنهاداتی را به هیأت مرکزی جذب داده ایم تا برای رفع موانع مربوط به سنوات خدمت، اقداماتی را به عمل آورند. گفتگویی هایی را نیز، به جد شروع کرده ایم تا امکان اعطای پایه های بالاتر به مدرسان پس از تبدیل وضعیت آنان فراهم شود؛ با این توضیح که اگر کسی از بین مدرسان، مشکل سنوات خدمت نداشت و یا این مشکل، به یکی از روش های پیش گفته حل شد و تبدیل وضعیت اتفاق افتاد، دیگر فرد با مسأله کسر حقوق و مزایا مواجه نشود و در واقع، کسر حقوق، با دادن چند پایه، جبران شود.

نکته ی آخر یا اقدام آخر در این زمینه که بد نیست به آن نیز، اشاره کنم این است که ما تفاهم نامه ای با وزارت علوم امضا کرده ایم که اطلاعیه ی آن را هم در پورتال دانشگاه دیده اید. در دستور کار کارگروه مشترک دو وزارت آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری که به موجب این تفاهم نامه باید به وجود بیاید، بحث رفع محدودیت های مدرسان در تبدیل وضعیت به هیأت علمی گنجانده شده و آن کارگروه هم، در جلسات خود به این موضوع خواهد پرداخت.

من می خواهم این گونه جمع بندی کنم که مسأله ی استخدامی مدرسان و تبدیل وضعیت آنان به هیأت علمی، دغدغه ی اصلی دانشگاه و در واقع، مهم ترین مسأله ی دانشگاه است؛ مطالبه ی به حق مدرسان ما است و بر اساس توضیحاتی که دادم، از تمام ظرفیت های فکری و عملی استفاده می کنیم تا از طریق یکی از این ساز و کارهایی که اشاره شد، این مسأله به طور اساسی حل شود. این که بخواهیم به شکل موردی و مقطعی، فعلا بحث ساعات موظف و تعدیل آن از 20 ساعت به 16 ساعت را برای افرادی که دارای بیش از 20 سال سابقه هستند، فقط در دستور کار قرار دهیم، ترجیح می دهیم که این گونه برخورد نکنیم؛ گر چه در پایان تأکید می کنم که مدیریت دانشگاه، به چنین تعدیلی باور دارد، ولی اگر اقدام از طریق آن ساز و کارهایی که به حل کل مسأله بیانجامد، بخواهد به درازا بکشد، بنا داریم در اولین فرصت در هیأت امن،ا مسأله موردی تعدیل ساعت کار را مطرح کنیم و از آن دفاع کنیم که در صورت موافقت هیأت امنا، این تعدیل ساعات موظف را از اوایل نیم سال دوم سال 93-92 اعمال خواهیم کرد و مدرسان عزیز ما از این جهت که قرارداد ها، به گونه ای دیگر تنظیم شده، نگرانی نداشته باشند.

<آقای دکتر، از مجموعه ی فرمایشات شما راجع به موضوع مدرسان می توانم نتیجه ای بگیرم که با توجه به زحمات شما پیرامون تبدیل وضعیت و هیأت علمی دو کار، انجام شده است؛

یکی اینکه از صبغه و سابقه ی زیبای مدرسان پیشکسوت مراکز تربیت معلم در این 30 سال و تمام تجاربشان استفاده خواهد شد؛

و دیگر؛ آن که با این لطف شما و جناب آقای دکتر مخبر و هیأت محترم امنا، به نوعی بحث کمبود هیأت علمی ما که در نشست خبری، رسانه ای شد و گفتند که ما هیأت علمی کم داریم، با پشتوانه ی هشتصد نفری که هیأت علمی خواهند شد، تا حد زیادی مرتفع می گردد.

در این راستا، هم از آن تجارب استفاده خواهیم کرد و هم، پیشینه ی خوب امر خطیر تربیت معلم در ایران، به ویژه در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را حفظ می کنیم تا این تجارب،اخلاق و منش مدرسی، کماکان به استادان جدید الورود و بالتبع نسل نو انتقال یابد و از این طریق، بخش بزرگی از دغدغه هایی که مدرسان ما در جلسات مختلف مطرح می کنند، حل شود.

= آقای پاک سرشت؛ دقیقا خوب شد به آن موضوعی که مربوط به مصاحبه من با 30/20 می شود، اشاره کردید و این، فرصتی را به من می دهد که در باره ی آن هم توضیح بدهم؛ گر چه توضیحات تکمیلی در باره آن مطلب هم، در مصاحبه ای دیگر، به 30/20 داده شده، ولی متأسفانه از پخش آن خبری نشد.

    اما الآن من در این ارتباط مستقیم با همکاران ارجمند، عرض می کنم مطلبی که در آنجا مورد سؤال قرار گرفت و متأسفانه تلقی های نادرستی از آن شد، این بود که پرسیدند: دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر، چه تعداد هیأت علمی رسمی دارد که اعلام کردم بر اساس ضوابط وزارت علوم، هیأت علمی موجود ما و در واقع، هیأت علمی رسمی ما، عدد قابل توجهی نیست؛ اما در مصاحبه ی تکمیلی توضیح دادم که ما نزدیک به 800 نفر مدرس داریم؛ مدرسان، سرمایه های دانشگاه فرهنگیان هستند؛ بار عمده آموزشی، فرهنگی و تربیتی دانشگاه، بر دوش آن ها بوده و هست. آموزش که بدون کادر آموزشی اتفاق نمی افتد. صلاحیت این 800 نفر کادر آموزشی ما، صلاحیت ویژه ای است که کاملا مناسب حال تربیت معلم است و به طور کلی مدرسان، از دید ما، بِرند متفاوتی از هیأت علمی هستند و این بِرند، در حال حاضر، در خدمت دانشگاه فرهنگیان است؛ ما از طریق ساز و کارهایی که داریم دنبال می کنیم و در پاسخ به سؤال قبلی، توضیح دادم، گویی تلاش داریم که رسمیت این بِرند را در کشور تثبیت کنیم.

بنابر این، همان طور که شما هم اشاره کردید در حال حاضر، تعداد اعضای رسمی هیأت علمی ما بر اساس بِرند مورد نظر وزارت علوم، خیلی قابل توجیه نیست، اما ما دارای بِرندی از هیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان هستیم که تعدادشان قابل توجه  هم هست و در انجام مأموریتی که بر عهده شان است یعنی "تربیت معلم"، شایستگی ویژه و منحصر به فردی دارند.

<تیرماه سال گذشته، اولین جلسه ی هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان تشکیل شد، با توجه به مطالبی که فرمودید، خیلی منتظر هستیم که جلسه ی هیأت امنا، با حضور برادران ارجمند حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی، رییس جمهور محترم و جناب آقای دکتر فانی، وزیر محترم آموزش و پرورش و دیگر اعضا، تشکیل شود؛ هرچند که من شنیده ام ظاهرا رییس جمهور محترم، اخیرا نیابت به وزیر محترم داده اند؛ اما خیلی مشتاق هستیم که برای تصویب و اجرایی شدن این همه دغدغه ها و مطالبی که هست، این جلسه مهم تشکیل گردد؛ به هر حال، جلسه ی بسیار مهم هیأت امنا، چه زمانی تشکیل خواهد شد؟

=بله، همین توضیحات مفصلی که من در باره ی وضعیت استخدامی مدرسان محترم عرض کردم و آن ساز و کارهای مختلفی که اشاره کردم، معلوم شد که همه ی این ها بستگی دارد به این که ما هیأت امنا را بتوانیم تشکیل دهیم؛ حقیقت قضیه، این است که از زمانی که بنده آمدم، تلاش کرده ام جلسه ی هیأت امنا، تشکیل بشود، اما همچنان که عزیزان استحضار دارند از آن جایی که هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان، بر اساس آن چه در اساسنامه آمده، با حضور ریاست جمهور رسمیت پیدا می کند، بدیهی است رؤسای جمهور به طور طبیعی، مشغله شان آن چنان وسیع و گسترده است که ممکن است فرصت برای تشکیل هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان پیدا نشود. خوب جناب دکتر روحانی هم، از این قاعده مستثنی نبوده است. ما به هر حال و حسب وظیفه با دفتر ریاست محترم جمهوری، موضوع را مرتبا پیگیری کرده ایم و قول های مساعدی هم دریافت کرده ایم. بر این اساس، من نسبت به این که در آینده ای نزدیک، جلسه ی هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان، با حضور شخص رییس محترم جمهوری اسلامی ایران تشکیل بشود، خوشبین هستم ، اما به موازات آن، برای این که در آینده، خودمان را از تأخیر و این وضعیت، خلاص کنیم و از طرفی، ظرفیت حضور و قرار داشتن رییس جمهور در صدر هیأت امنای دانشگاه را هم که مغتنم است از دست ندهیم، به این نتیجه رسیدیم که پیشنهادی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی بفرستیم و آن پیشنهاد، همان طور که در اشاره شما نیز، آمد این بود که درخواست کنیم در اساسنامه، وزیر محترم آموزش و پرورش به عنوان نایب رییس هیأت امناء به رسمیت شناخته شود تا جلسات با حضور ایشان هم بتواند تشکیل شود که خوشبختانه این اتفاق افتاد و پیشنهاد دانشگاه فرهنگیان در کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، به همین شکلی که عرض کردم، به تصویب رسیده و به عنوان یک مصوبه، منتظر امضای ریاست محترم جمهور است که به محض امضای ایشان، دانشگاه این امکان را پیدا می کند که جلسات هیأت امناء را در غیاب ریاست محترم جمهور، با ریاست وزیر محترم آموزش و پرورش، تشکیل دهد و البته واضح است که مصوبات هیأت امناء باید توسط ریاست محترم جمهور هم تنفیذ شود. این مصوبه، باعث می شود که ما ان شاء الله بتوانیم در آینده در فواصل زمانی مورد نظرمان، حتی اگر امکان تشکیل جلسه با ریاست محترم جمهوری را نداشته باشیم، جلسات را با حضور و ریاست وزیر محترم آموزش و پرورش تشکیل دهیم و امور متعددی که به هر حال، باید برای رتق و فتق امور در هیأت امناء به تصویب برسد، به تاخیر نیفتد.

<سپاسگزارم دکتر، اخیرا خبر خوشی را دانشجو معلمان و مدرسان ما که با "سامانه ی مروارید" در ارتباط هستند، شنیدند و دیدند الحمدلله تغییر و تحول چشمگیری در این سامانه صورت گرفته؛ اما جناب عالی، به واسطه ی "ارتباط مستقیم" که از طریق پورتال و پست الکترونیک خود با مخاطبان دارید، بهتر مستحضرید برخی نظر سنجی ها، ضمن تقدیر و تشکر، شامل گلایه هایی نسبت به این سامانه نیز، هست؛ چون خود حضرت عالی هم دستور دادید که مشکلات متعدد سامانه ی مذکور مرتفع شود، در این خصوص، اگر توضیح یا پاسخی لطف بفرمایید، متشکر می شوم.

=بله، ما به هر حال از جمله گلایه های به حقی که از طرف مدیران محترم واحدهای تابعه ی دانشگاه می شنیدیم و البته مدرسان و دانشجو معلمان عزیز ما نیز، در ارتباط با سامانه ی مروارید تجربیاتشان را مطرح می کردند، این بود که این سامانه، ظرفیت لازم را برای پاسخگویی ندارد و درد سرها و مشکلاتی را برای مراجعه کنندگان ایجاد می کند. مدیریت فنآوری اطلاعات و ارتباطات ما، نهایت تلاش خود را برای آسیب شناسی و رفع این آسیب ها به عمل آورد تا برخی مشکلات که مربوط به مسایل فنی بوده با اضافه کردن برخی سخت افزارها؛ مثل سِرور جدید برای ثبت نام بهمن ماه برطرف شود؛ همچنین برخی اشکالات هم، مربوط به نیروی انسانی ارائه دهنده خدمات بوده که دوره های متعددی را برگزار کردند تا مسائل ناشی از این عامل هم برطرف بشود. بعد از اقداماتی که به عمل آوردند، من از مدیریت فنآوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه خواستم، برای این که به شکل واقعی میزان رضایتی که از این طریق، توانستیم به دست بیاوریم را بسنجیم و این که چقدر پاسخگویی سامانه مروارید به حد مطلوب رسیده، یک نظر خواهی از طریق پورتال انجام بدهند تا صرفا، به اخبار جسته، گریخته ای که له یا علیه، مثبت یا منفی شنیده می شود، بسنده نکنیم. خوشبختانه همانطور که اشاره کردید، این کار انجام شد و کامنت های زیادی به دست ما رسید که ادامه هم پیدا خواهد کرد. ما بر اساس کامنت هایی که فعلا آمده، نمی توانیم واقعا خوش بین باشیم به اینکه مشکلات سامانه، به رغم تلاش های خوبی که بعمل آمده، برطرف شده باشد. چون تعداد قابل توجهی از این کامنت ها هنوز حکایت از وجود مشکل دارد؛ لذا، بعد از اتمام این دوره ی ثبت نام که از 17 بهمن شروع شده و ان شاء الله تا 24 بهمن به پایان می رسد، ارزیابی جامعی از این وضعیت خواهیم داشت و متناسب با این وضعیت، ان شاء الله، تصمیمات لازم را در باره ی سامانه ی مروارید خواهیم گرفت.