دکتر مهر محمدی در جمع دانشجو معلمان بسیجی، گفت:
دانشگاه فرهنگیان به تحول در جهت برخورداری از مدیریت اکادمیک و منش دانشگاهی حرکت می کند
دومبن نشست تشکیلاتی مسؤولان بسیج پردیس ها و مراکز آموزش عالی، از چهار شنبه 23/11/92 لغایت جمعه 25/11/92 ، در سازمان بسیج دانشجویی کشور، واقع در مقر لانه جاسوسی سابق آمریکا، برگزار شد.
در این نشست، دکتر مهر محمدی، در دو نوبت عصر چهار شنبه وصبح پنج شنبه به عنوان سخنران ویژه، در جمع دانشجو معلمان بسیجی حاضر شد و در فضایی صمیمانه به پرسش های آنان در خصوص مسایل مختلف دانشگاه فرهنگیان، پاسخ داد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با ابراز خرسندی از صراحت و صداقت دانشجو معلمان در بیان مطالب، گفت: این صراحت و صداقت، نشانگر زنده بودن و پویایی دانشگاه است و خوشحالم مطالبی که در ارتباط با دانشگاه مطرح کردید، معرف آن چیزی است که ما از دانشجویان انتظار داریم و این نگاه نقادانه، آرمان خواه و مطالبه گر شما دانشجویان است.
دکتر مهر محمدی، افزود: مطالبتان را با دقت گوش دادم و یادداشت برداشتم و در جلساتی که با مدیران سازمان مرکزی، همچنین با سرپرستان پردیس ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور داریم، در میان خواهم گذاشت.
وی با اشاره به مطالبات مطرح شده در خصوص بهبود وضعیت دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: این مطالبه شما، مطالبه درست و خوبی است و مواردی که بیان کرده اید را در موضوعات مختلف فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و غیره را پس از دسته بندی به ما بدهید و از طریق آقای آقا محمدی که در سازمان مرکزی حضور دارند، پیگیری نمایید و خواستار نتایج و گزارشات آن باشید.
دکتر مهر محمدی، با اشاره به موضوع " آزاد اندیشی" در دانشگاه فرهنگیان، تأکید کرد: با صراحت و صداقت هر چه تمام تر می گویم شرایطی که وجود دارد و شما مطرح کردید با مفهومی که نظام و رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) از دانشگاه دارند فاصله دارد، البته شنیدن این موضوع از کلام شما بسیجیان بسیار زیباست و این تعبیری دیگر از بسیج، تفکر بسیج و مرام بسیج در جامعه و در بین دانشگاهیان را منتقل می کند و عزیزان من بدانید ، مصمم هستم این مشکل و مسأله به درستی مرتفع شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: بعضی از شما دانشجو معلمان که به ذکر مشکلات می پرداختید، بیان کردید، خودجوش راه حل هایی برای آن پیدا نمودید؛ کار شما برای رفع محدودیت ها یک فضیلت معلمی محسوب می شود و تمرینی است برای محیط کارتان در آینده و ما خواستار نهادینه کردن این روحیه در کل دانشگاه با قرار دادن مشوق های مادی و معنوی هستیم.
وی، در خصوص پرسش مطرح شده یکی از دانشجو معلمان در خصوص اینکه " نوآوری در دانشگاه فرهنگیان چگونه امکان پذیر است"، خاطر نشان کرد: سؤالی متفاوت برای من بود، اما چیزی که می توانم بگویم، آن است که ما در حوزه و حرفه معلمی، می توانیم دو نوع خلاقیت و نوآوری را ارائه دهیم.
دکتر مهر محمدی، با اشاره به دو نوع خلاقیت نرم و خلاقیت سخت، گفت: خلاقیت از نوع نرم، رویه های فکری و تدبیر جدید آموزشی می تواند باشد و خلاقیت از نوع سخت، خلق ابزار و امکانات جدید آموزش را شامل می شود و البته از وظایف سازمانی مدیران ما، بستر سازی مناسب برای بروز این گونه خلاقیت ها است.
وی، در ادامه، با اشاره به برگزاری جشنواره خلاقیت های تدریس، در راستای بروز این گونه نوآوری ها در دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: دانشگاه متولی برگزاری جشنواره خلاقیت های تدریس در کل کشور خواهد شد و دانشجویان رشته های تربیتی و رشته های تربیت دبیری دانشگاه های دیگر هم می توانند در این جشنواره شرکت نمایند.
دکتر مهر محمدی، خلاقیت و نوآوری را در همه ی زمینه ها بدون حد و مرز دانست و تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان بستر مناسب این جوشش، خلاقیت و نوآوری ها در عرصه های مختلف علمی، اجتماعی و ... را فراهم خواهد کرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در خصوص پرسشی با این مضمون که" مجموعه ی ما مرکز تربیت معلم است یا دانشگاه فرهنگیان"، تأکید کرد: به این موضوع نباید صفر و یک نگاه کرد؛ ما دانشگاه فرهنگیان هستیم، اما حامل سنت مراکز تربیت معلم هم می باشیم و آن مراکز با آن پیشینه پر افتخار خود، نقاط قوت و ضعف هایی داشته است و نمی توانیم از آن تجارب انباشته در حوزه تربیت معلم، به طور کمال و تمام خودمان را منفک و پیوند خودمان با آن را گسسته کنیم.
وی، با اشاره به ارائه ی درس روش ها و فنون تدریس در مراکز تربیت معلم با کیفیتی متفاوت و قابل دفاع توسط مدرسان، به عنوان یکی از نقاط قوت، یاد کرد و گفت: خود من این درس را تدریس کرده ام و اکنون که نگاه می کنم، می بینم در آن زمان، مدرسان مراکز تربیت معلم، بسیار بهتر و مفیدتر این درس را ارائه می دادند.
دکتر مهر محمدی، در ادامه سخنان خود، با تأکید بر حرکت به سوی مدیریت آکادمیک و منش دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: این حرف که ما دانشگاه شده ایم و باید اتفاقات دیگری بیفتدنیز، مطلبی درست است؛ اداره کردن دانشگاه مثل یک دبیرستان بزرگ، قابل قبول نیست و این با هویت و ماهیت دانشگاه، به هیچ وجه تناسب ندارد و باید به سمت تحول در سنت ها پیش برویم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با تبیین اقداماتی که برای رسیدن به مدیریت مجموعه، باید روح و منش دانشگاهی به خود گیرد، گفت: جابه جایی برخی مدیران و برگزاری دوره های آموزشی برای آن ها؛ تدوین منشور فرهنگی دانشگاه؛ استفاده از امکانات مبتنی بر فناوری اطلاعات و تکنولوژی های روز، از جمله تلاش های ما برای رسیدن به این مهم می باشد.
وی، با اشاره به اختیاری بودن فعالیت ها، اقدامات فرهنگی و دینی در دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: باید روی این اصل پافشاری کنم که در دانشگاه، هیچ فعالیتی به شکل الزامی و اجباری قابل قبول نیست، حتی مقدس ترین فعالیت ها را نباید با اجبار و الزام همراه کرد، چرا که اعتقاد داریم نتیجه معکوس،خواهد داشت.
دکتر مهر محمدی، با اشاره به موضوع کارت دانشجویی هوشمند، گفت: تا پایان بهمن ماه، گروهی بیست هزار نفری از دانشجویان دانشگاه، کارت دانشجویی چند منظوره دریافت خواهند کرد، در تلاش هستیم با استقرار تشکیلات هوشمند در دانشگاه، شرایطی پیش آید که دانشجو معلمان، بتوانند در ورود و خروج، کتابخانه، سلف سرویس و ... به عنوان کیف پول از آن استفاده کنند و یکی از اولین دانشگاه ها خواهیم بود که فرآیند کارت دانشجویی چند منظوره را اجرا می کنیم و امید داریم تا پایان سال تمام دانشجویان این کارت را دریافت کنند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به پرسشی پیرامون " اجاره امکانات ورزشی و خوابگاهی پردیس ها و مراکز و عدم استفاده دانشجو معلمان از این امکانات" گفت: مطمئن باشید این مسأله برای خدمت رسانی بهتر و بیشتر به شما دانشجو معلمان عزیز می باشد.
وی، دلیل این امر را درآمد زایی و نیاز به تأمین مالی و درآمد اختصاصی پردیس ها و مراکز آموزش عالی برشمرد و گفت: در حالت عادی این کار، کاری خوب نیست، اما در بودجه پیش بینی شده ی دانشگاه در سال جاری، مبلغ 35 میلیارد به عنوان بودجه اختصاصی تخصیص داده اند و باید تلاش کنیم این مقدار را تأمین کنیم.
دکتر مهر محمدی، در ادامه، بر تلاش سرپرستان پردیس ها و مراکز، برای یافتن راه کارهایی که اجاره امکانات با هدف مشروع در آمد زایی، به قیمت محرومیت دانشجویان خودشان از آن امکانات نشود، آن را هنر مدیریت خواند و افزود: اگر فکر می کنید که در پردیس ها و مراکز شما، در خصوص این موضوع، ساز و کاری که در پیش گرفته شده، مصداق کج سلیقه ای است و می شود کاری دیگر کرد که این درآمدزایی، به قیمت محرومیت دانشجویان آن مجموعه از امکانات نشود، به ما اطلاع دهید و بدانید که قطعا پیگیری خواهیم نمود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با طرح موضوع کسر 45 درصد حقوق دانشجویان، گفت: تبصره ذیل ماده 6 قانون متعهدین به خدمت و بند 18 مصوبه هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان مورخ 24/4/91 مبنای قانونی این امر است، اما، هزینه های واقعی که دانشگاه مجموعه در این زمینه متحمل می شود، حداقل هشتاد میلیارد تومان است و اگر این مبلغ در بودجه دانشگاه پیش بینی شود، ما با کمال رضایت و آرامش از متصل شدن به راه های قانونی دیگر صرف نظر می کنیم.
وی، همچنین در این خصوص، بر تلاش برای رعایت عدالت با ارسال بخشنامه تفصیلی به پردیس ها و مراکز آموزش عالی و نیز ایجاد صندوق رفاه دانشجویان، تأکید کرد.
" کیفیت آموزشی و پژوهشی" از دیگر موضوعات طرح شده در این نشست بود که دکتر مهر محمدی، پاسخ داد: اعتقاد راسخم این است که از حقوق مسلم دانشجویان و تکالیف مهم مدیران، پیش از هر چیز، همین تمهید کیفیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: صادقانه عرض می کنم در راه اندازی دانشگاه، یک نوع شتاب زدگی شاهد بودیم و باور من آن است که که بستر آموزشی در حد یک دانشگاه برای دانشگاه فرهنگیان فراهم نشده بود و ما در مقیاس بالا به پذیرش دانشجو اقدام کرده ایم.
دکتر مهر محمدی، با تبیین برخی اقدامات صورت گرفته در خصوص تلاش در بهبود کیفیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، بر دستورالعمل ساماندهی آموزش در استفاده از نیروهای غیر موظف و حق التدریس اشاره کرد و گفت: هفتاد درصد مدرسان ما غیر موظف هستند و باید این میزان هفتاد به سی را به یک فرصت برای دانشگاه فرهنگیان تبدیل کنیم.
وی، بر ضرورت جذب بهترین مدرسان برای تدریس غیر موظف در دانشگاه فرهنگیان با توجه به ضوابط ساماندهی ارسال شده برای پردیس ها و مراکز آموزش عالی تأکید کرد و گفت: این ضوابط شفاف، در پورتال دانشگاه درج شده است، اگر مواردی است که به نظر شما از آن اولویت ها تخطی شده اطلاع دهید و بدانید حتما پیگیری می شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، با قدیمی خواندن سرفصل های درسی رشته های مختلف، بر ضرورت بروز رسانی این دروس تأکید کرد و افزود: با تشکیل کارگروه های مختلف، در ابتدا در رشته های علوم تربیتی و آموزش ابتدایی، درصدد بازنگری دروس هستیم و امیدواریم تا مهر سال آینده تمام دروس ها را مورد بازبینی قرار دهیم.
دکتر مهر محمدی، از راه اندازی گروه های آموزشی، قطبی کردن آموزش و تلاش برای بستر سازی تحصیلات تکمیلی به عنوان اقداماتی در راستای ارتقای آموزش و پژوهش، یاد کرد و گفت: با توجه به برنامه ریزی های خوبی که در معاونت پژوهش اتفاق افتاده است، منتظر آثار آن از سال آینده خواهید بود.
وی، در خصوص" موقعیت کنونی دانشگاه" گفت: دانشگاه فرهنگیان مستحکم تر از گذشته،حامیان جدی در صفوف نظام دارد و مطمئن باشید که این دانشگاه با یاری خداوند به یکی از دانشگاه های برتر در کشور و منطقه تبدیل خواهد شد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در پایان سخنان خود، بر راه اندازی سایت کامپیوتر همراه با دسترسی اینترنت با کیفیت در کلیه پردیس ها و مراکز آموزش عالی در ظرف شش ماه آینده خبر داد.