برگزاری مراسم هفته کیفیت آموزش در دانشگاه فرهنگیان یزد
به مناسبت هفته کیفیت آموزش، مراسمی با حضور محمدرضا حشمتی، سردبیر مجله رشد معلم دوشنبه 22 آبان 96 در سالن آمفی تئاتر پردیس شهیدان پاک نژاد یزد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، محمدرضا حشمتی، ضمن تأکید بر اهمیت کیفیت آموزشی و کاربرد تکنولوژی و فناوری نوین در تدریس، بزرگترین افتخار خود را معلمی دانست.
سردبیر مجله رشد معلم با بیان اینکه معلمی یک فرایند است، افزود: دانش موضوعی، دانش محتوایی و تسلط بر محتوای درسی، دانش پداگوژی و هنر آموزش و چگونگی ارائه درس، دانش مخاطب شناسی برای ارائه یک آموزش با کیفیت و اثربخش و دانش مدیریت کلاس از جمله دانش هایی است که یک معلم را از سایر افراد متمایز می کند.
وی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت کارورزی، روایت پژوهی را از مهارت هایی برشمرد که باید در دانشجومعلمان شکل بگیرد.
حشمتی با اشاره به اینکه، نوشتن تجارب زیسته برای انتقال به دیگران، باعث افزایش کیفیت آموزش دانشجومعلمان می شود مجلات رشد را فضایی مناسب برای انتقال تجربیات زیسته معلمان برشمرد.
معرفی مجلات رشد در زمینه های عمومی و اختصاصی، بخش پایانی سخنان مسئول مجلات رشد بود.
در ادامه این مراسم استاد رحیمی نژاد، بر اهمیت کیفیت آموزش، کارورزی و کارآموزی در دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد و رسالت اصلی دانشگاه فرهنگیان را، تربیت معلم حرفه ای برای خدمت در عرصه آموزش و پرورش کشور دانست.
وی با بیان اینکه، آن چه دانشگاه فرهنگیان را از مراکز آموزش عالی کشور متمایز کرده و باعث دوام و بقای این دانشگاه خواهد شد، کارآموزی و کارورزی با رویکرد جدید کنش گرانه فعال و فکور است خاطرنشان کرد: موجودیت دانشگاه فرهنگیان در عرصه کشوری با عینیت بخشیدن به کارورزی تجلی می یابد. وی در ادامه افزود: عناصر حرفه ای حوزه تعلیم و تربیت معلمان هستند که نیازمند کار در محیط های عینی و عملی در میدان اجرا –یعنی مدارس-می باشند.
استاد رحیمی نژاد ضمن اشاره به اهمیت اثر بخشی برنامه کارورزی در موفقیت کار معلمی، گفت: باید کاروزی دانشجو معلمان را به سویی هدایت کند که از نقش اجرایی تدریس کلامی صرف، وارد نقش های حرفه ای بشوند که بتوانند یادگیرندگان خود را مبدل به انسان هایی سازند که می توانند اندیشه ورزی را تجربه کنند.
وی در بخش پایانی سخنانش، کارورزی را نقطه عطف برنامه دانشگاه فرهنگیان برشمرد و به تشریح دوره ها و برنامه های کارورزی دانشجویان در طول تحصیل پرداخت و اهداف کارورزی 1 تا 4 را تبیین کرد.
در بخش دیگر این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین خراسانی، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان یزد، در خصوص کیفیت آموزشی و اخلاق حرفه ای در کلاس مطالبی را مطرح کرد.
وی با اشاره به اینکه اگر معلمی، شغل انبیاست معلم باید مثل پیامبر روحیه مهر و مهربانی داشته باشد، افزود: ریشه، رشته و تمام مسائل معلمی در واژه «مهر فراگیر و مهربانی» خلاصه می شود حتی نسبت به دانش آموزی که مستوجب تنبیه است، آن تنبیه باید ریشه اش مهر و روش آن مهربانانه باشد.
حجت الاسلام و المسلمین خراسانی با تأکید بر اینکه شادی، هیجان و نشاط برای همه دانش آموزان لازم و ضروری است، گفت: در مقطع ابتدایی با توجه به اینکه، دانش آموزان کم حوصله تر هستند نیاز به شادی و نشاط بیشتری دارند. مثلا اگر بتوانیم با یک سرود دسته جمعی کلاس ریاضی را شروع کنیم طبعاً بازدهی آن کلاس بالاتر است و دانش آموزان برای شنیدن سخنان معلم هیجان بیشتری دارند.
لازم به ذکر است تقدیر از رتبه های برتر آموزشی و کنکور سراسری 96، پایان بخش این مراسم بود.