Sorry! your web browser is not supported;

Please use last version of the modern browsers:

متاسفانه، مروگر شما خیلی قدیمی است و توسط این سایت پشتیبانی نمی‌شود؛

لطفا از جدیدترین نسخه مرورگرهای مدرن استفاده کنید:



Chrome 76+ | Firefox 69+
دکتر اجتهادی در نخستین جلسه شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در سال 92 تأکید کرد:

ضرورت انجام پژوهش های هدفمند برای حل مشکلات موجود در آموزش و پرورش

نخستین جلسه شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در سال 92، صبح امروز، شنبه یازدهم خرداد، در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان، با حضور دکتر نجفی مشاور عالی و قائم مقام دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین دادگر، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، اجتهادی، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و سایر اعضای شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان برگزار شد. در ابتدای جلسه، دکتر اجتهادی، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری، با بیان این نکته که پژوهش های انجام شده در دانش

نخستین جلسه شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در سال 92، صبح امروز، شنبه یازدهم خرداد، در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان، با حضور دکتر نجفی مشاور عالی و قائم مقام دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین دادگر، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، اجتهادی، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و سایر اعضای شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در ابتدای جلسه، دکتر اجتهادی، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری، با بیان این نکته که پژوهش های انجام شده در دانشگاه فرهنگیان، باید هدفمند برای حل مشکلات موجود در نظام آموزش و پرورش و وزارت متبوع باشد، گفت: پژوهش های هدفمند، در سطح پردیس ها ومراکز آموزش عالی دانشگاه  فرهنگیان، بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) پیرامون حوزه ی علوم انسانی و با توجه به اهمیت رشته هایی چون ادبیات فارسی و تاریخ، ضرورتی مضاعف دارد و اعضای هیأت علمی پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، در این خصوص، باید اهتمامی ویژه داشته باشند.

دکتر اجتهادی، مخاطب امر پژوهش در دانشگاه فرهنگیان را بالغ بر 65 هزار نفر استاد و دانشجو معلم برشمرد و معاونت پژوهش و فناوری را به عنوان ستاد پژوهش در خدمت پژوهشگران دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور معرفی نمود.

وی، تشکیل اطلس تربیتی به منظور بررسی رفتارهای دانش آموزان، با تأکید بر شناسایی علل کج رفتاری ها را یکی از برنامه های مهم این معاونت خواند و افزود: با بررسی رفتارهای انحرافی دانش آموزان، عوامل مخل یادگیری - یاددهی شناسایی شده، در این راستا، معلمان و مربیان نسل آینده ساز جمهوری اسلامی از طریق نتایج این پژوهش ها و تحقیقات یاری می شوند.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری، در خصوص سه برنامه ی پیش روی این معاونت، گفت: برقراری ارتباط با اعضای هیأت علمی پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان و ارتباط مستقیم آنان با معاونت پژوهشی دانشگاه، ایجاد ساز و کارهایی به منظور زمینه سازی حضور مستقیم پژوهشگران در مدرسه و دانشگاه، ایجاد کتابخانه ی دیجیتال برای دسترسی پژوهشگران به تمامی منابع پژوهشی، از برنامه های این معاونت است.

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین دادگر، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، با اشاره به آموزه های قرآنی و ائمه معصومین(ع) و نیز تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) بر تحصیل علم نافع از طریق پژوهش و نوآوری و نیز توفیقات نظام جمهوری اسلامی در عرصه ی پژوهش و فناوری، خاطرنشان کرد: علم با پژوهش بارور می شود.

وی، با طرح این پرسش که چگونه می توان روحیه پژوهش را در فراگیران ایجاد کرد، گفت: تشویق پژوهشگران برای تولید مقالات علمی و طرح آن در مجلات معتبر جهان اسلام، می تواند سهم بسزایی در تولید علم و کاربرد آن برای دانشگاه فرهنگیان داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر، با تأکید بر این نکته که دانشگاه فرهنگیان باید قطب تعلیم و تربیت کشور باشد، افزود: در دانشگاه فرهنگیان،باید زمینه ی نظریه پردازی در حوزه ی علوم انسانی بویژه علوم تربیتی و انتقال استادان علوم تربیتی و تجارب آنان به این دانشگاه را فراهم آوریم.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، انتشار مجلات علمی - پژوهشی در عرصه ی تعلیم و تربیت را موجب هر چه بیشتر شناخته شدن ظرفیت های علمی  - تربیتی استادان این دانشگاه و توانمندی آنان در تولید علم نافع برشمرد.

در این جلسه، دکتر نجفی، قائم مقام دانشگاه، نیز با آرزوی قبولی طاعات در ماه مبارک رجب، آموزش بدون پژوهش را توقف تدریجی دانست و افزود: توقف تدریجی، مرگ آموزشی یک سیستم را به دنبال دارد.

وی، با اظهار تأسف از عدم اهتمام به امر پژوهش در حوزه ی علوم انسانی به خصوص در امر نظریه پردازی، به پیشینه ی تحقیق و پژوهش در وزارت آموزش و پرورش از سال 69 تاکنون و برخی اقدامات در این خصوص اشاره کرد.

دکتر نجفی، با بیان این نکته که ما، در کاربست یافته های پژوهشی دچار مشکل شده ایم، خاطرنشان کرد: ساختار پژوهشی، نباید تابع سیستم اداری باشد. وی، با اشاره به موضوع "مدیریت بر مدیریت ناپذیر" و مطالب دکتر دلاور در این رابطه، مدیریت چنین افرادی را حساس و گران برشمرد و گفت: پژوهش باید بر اساس بحث مسأله یابی متمرکز شود و اگر در این راستا، نیاز به کارگاه آموزشی نیز احساس شد، می بایست این کارگاه ها برای استادان تشکیل شود.

وی، با اشاره به صبغه و حاکمیت زبان علوم تربیتی بر یافته های پژوهشی، به دلیل اهمیت مضاعف کاربست یافته های پژوهشی، حضور زبانی قابل فهم برای بیان حاصل نتایج و یافته های پژوهش برای تمام اقشار را ضروری خواند و گفت: پژوهش ها باید بر اساس نیازهای موجود در نظام آموزش و پرورش صورت پذیرد و چه بسا پژوهش هایی که در داخل کشور برای حل مشکلات موجود ارائه می شود، قابل مقایسه با مقالات پژوهشی جهت ارائه به مجلات خارج از کشور نباشد.

شایان ذکراست، اعضای جلسه بر ضرورت انتقال پژوهشگاه آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان و فعالیت آن در کنار دانشگاه، همانند فعالیت مراکز آموزشی - درمانی در کنار دانشگاه های علوم پزشکی، تأکید کرده و هدف اساسی دانشگاه فرهنگیان را تربیت مربیان و معلمان یک سوم جمعیت ایران یعنی کودکان و نوجوانان 7 تا 18 ساله، این آینده سازان میهن اسلامی دانستند.